Bani.md

Lorand Soares: Prietenii la birou - PRO sau CONTRA?

Lorand Soares: Prietenii la birou - PRO sau CONTRA? foto: lorand.biz

Prietenii sau relații strict profesionale la birou? Cred că fiecare ne-am pus întrebarea asta la un moment dat. Cum e mai bine? Să avem relații amicale la locul de muncă, sau să păstrăm lucrurile strict profesional cu colegii? Ca antreprenor, ți-ai pus probabil întrebarea cum afectează aceste prietenii afacerea, dacă e mai sănătos să încurajezi sau să descurajezi acest fenomen. Ca angajat, te-ai gândit probabil unde e limita, cât de prietenos poți să fii, fără să fii privit chioras de colegi sau șefi.

E o întrebare dificilă, cu multiple răspunsuri și cu foarte multe variabile. Depinde de personalitate, de circumstanțe, de experiențe și multe altele.

Tocmai de aceea, Lorand Soares Szasz, unul dintre cei mai apreciati speakeri si antreprenori români, a încercat, pe blogul său, să găsească argumente pro și contra relațiilor de prietenie la job:

Există numeroase studii care arată că este benefic să ai un prieten bun la locul de muncă. Există și un termen pentru asta: work spouse (soț/soție de muncă), folosit tot mai des. Practic înseamnă o relație strânsă de prietenie cu un coleg de muncă.

Mulți angajați susțin că oamenii cu care lucrează, echipa, sunt aspecte la fel de importante ca firma sau jobul în sine. În cartea “Vital Friends: The People You Can’t Afford to Live Without”, Tom Rath spune că atunci când a întrebat angajații dacă preferă un prieten la locul de muncă sau o creștere de salariu de 10%, oamenii au ales prietenul.

Un studiu LinkedIn arată că 46% dintre angajați din toată lumea consideră că prietenii de la serviciu sunt importanți pentru fericirea lor generală. Se pare că aceste relații contează atât de mult pentru că ne fac să ne simțim conectați unii cu alții. În plus ne fac mai motivați și mai productivi pentru că e mai ușor să ceri și să oferi sprijin cuiva cu care ai construit un raport solid.

Un alt studiu, făcut de Gallup, arată că 43% dintre cei care au prieteni la locul de muncă se simt mai apreciați pentru muncă lor.

Un alt aspect interesant revelat de studiu este faptul că loialitatea față de companie este influențată de relațiile de la birou și că există sentimentul de loialitate și față de echipa. Mai mult, cei care au prieteni la birou s-au dovedit mai rezistenți la stres și mai adaptabili la situații neașteptate.

O altă cercetare publicată de Harvard Business Review spune că angajații care au prieteni la birou au stimă de sine mai ridicată, sunt mai productivi și mai cooperanți.

Specialiștii recomandă promovarea unei culturi organizaționale care se bazează pe empatie, relații apropiate între angajați pentru că îmbunătățesc rezultatele și performanță companiei per ansamblu.

Pe de altă parte, vorbăria la birou poate să fie un semnal de alarmă că oamenii nu își fac treaba.

Mai mult, dacă o relație devine prea apropiată, există riscul că ceilalți să se simtă excluși  și să se producă o ruptură în echipa.

O relație de prietenie este și mai riscantă dacă cei doi “prieteni” sunt subordonați ierarhic unul celuilalt. De multe ori, să fii prieten cu șeful, înseamnă în ochii echipei că vei fi cu siguranță favorizat în anumite situații. De aceea este crucial pentru un manager să se poarte echitabil cu toată echipa.

Recomandarea lui Lorand Soarez este să găsești un echilibru, atât dacă eșți angajator, cât și dacă ești angajat.

„Oamenii nu sunt roboți, sunt ființe sociale și au nevoie de conectare. Un mediu de lucru prea impersonal o să ducă la lipsa de implicare. Pe când un angajat care se simte bine la locul de muncă o să fie mai creativ și mai productiv.

Nu e sănătoasă nici cealaltă extremă, în care muncă devine secundară socializării la birou. E bine să existe o limita a interacțiunilor prieteneșți, iar taskurile trebuie să aibă mereu prioritate”, spune Lorand.

Tags

Caută

Cursul Valutar BNM

MDL RATĂ TREND
EUR 20.7342 -0.1290
USD 16.6902 -0.0231
RUB 0.2958 -0.0005
RON 4.4489 -0.0268
UAH 0.6178 -0.0018