Bani.md

Afacerea Giurgiulești: Cum autoritățile favorizează monopolul, punând piedici portului deținut de stat

Afacerea Giurgiulești: Cum autoritățile favorizează monopolul, punând piedici portului deținut de stat

În ultima perioadă Portul din Giugiulești „se bucură” de o atenție deosebită din momentul din care s-au întreprins mai multe operații de export de cereale prin Portul de Pasageri și Mărfuri Giurgiulești (PPMG), scrie Deschide.md.

PPMG aparține statului și este gestionat de Întreprinderea de Stat „Portul Fluvial Ungheni”. Din momentul demarării exportului de cereale sau materializat anumite tentative de a impiedica aceste operații care sunt exemplificate prin faptul că ANSA de la bun început a creat obstacole fără temei legal prin neacordarea de certificate întreprinderilor exportatoare de cereale, care au ales ca punct de traversarea a frontierii Portul de Pasageri și Marfuri Giurgiulești.

În același timp, din diferite direcții se fac nenumărate solicitări către Guvern pentru a lua atitudine față de presupusele ilegalități, scopul acestora fiind menținerea monopolului exportului de cereale de către anumiți agenți economici localizați în Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) care este o întreprindere privată.

Pentru a avea o imagine mai clară a situației precizăm din start că portul are două componente, pe de o parte este Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) care este o zonă economică liberă gestionat de Danube Logistics SRL iar pe de altă parte Portul de Pasageri și Marfă Giurgiulești (PPMG) sub administrația Întreprinderii de Stat „Portul Fluvial Ungheni”.  Portul de Pasageri și Mărfuri Giurgiulești care urma să fie construit de Azertrans/Danube Logistics, a fost ridicat de Guvern care a hotărât ca obiectivul să fie al statului. Astfel statul controlează PPMG care aduce venituri de milioane la bugetul de stat menținând totodată locurile de muncă a peste 50 persoane.

Până în 2015, PPMG a fost controlat și condus de P. Codreanu – Șeful Căpităniei portului Giurgiulești, în colaborare cu V. Sviridov, administratorul ÎS „Portul Fluvial Ungheni” de la acea vreme.

Deci, În urma controalelor efectuate în 2015, s-a stabilit că o parte considerabilă a navelor intrate în Portul de Pasageri și Marfuri Giurgiulești nu au fost înregistrate, astfel statul ratând încasarea taxelor și tarifelor navale. Pe această bază au fost intentate dosare penale, cu repararea prejudiciului material întreprinderii de stat.

După ce în 2015 a fost schimbată conducerea acestei porțiuni de port care este controlată de stat, veniturile au crescut de 10 ori. Astfel, în perioada anilor 2011-2014, ÎS „Portul Fluvial Ungheni" din activitatea realizată în port a încasat aproximativ 2 mln lei. Schimbarea conducerii Căpităniei portului Giurgiulești și a administrației ÎS „Portul Fluvial Ungheni" a dus la dezvoltarea portului și creșterea veniturilor în perioada 2015-2018 la circa 21 mln lei. În această perioadă, în port au intrat aproape 60 de nave de pasageri și sute de ambarcațiuni comerciale care au descărcat peste 1 mln de tone de marfă, printre care: pietriș, nisip,minerale, sare, cărbune și cereale.  

În 2017, ANSA a interzis neîntemeiat eliberarea certificatelor fitosanitare pentru exportatorii care intenționează  traverseaza frontierei cu cereale prin Portul de Pasageri și Mărfuri Giurgiulești, port de stat care nu are nici o facilitate fiscală, avantajând în acest mod  agenții economici din PILG, port privat cu un sac de facilități fiscale. Astfel, camioanele cu cereale erau direcționate către navele acostate la PILG, creând astfel oportunitatea monopolului de export cerealelor pentru unii agenți din această zonă.  E de mentionat, că camioanele cu cereale în acest caz iau alte destinații - spre porturile vecine Reni și Galați, statul ratând venituri, din cauza deciziilor autorităților. Războiele cerealierilor, și „aspectul politic” al mărfii pe care unii încearcă să-l interpreteze, se răsfrânge negativ la activitatea Portului de Pasageri și Marfuri Giurgiulești.

Mai nou, surse din cadrul Ministerului Economiei și Infrastructurii, spun că ar putea să urmeze demisia conducerii întreprinderii de stat, asta în contextul în care, la începutul lunii, au apărut regizat în presă mai multe știri despre faptul că ministrul Brânzan nu știe că în PPMG sunt descărcate nave cu cereale - invocându-se eronat normele sanitare joase din cadrul PPMG și că întrepridnerea de stat ar trebuie să opereze doar nave de pasageri. Toate acestea sunt lansate în spațiul public, chiar dacă in actele legislative de specialiate se spune clar - Portul de Pasageri și Marfuri Giurgiulești este un teritoriu cu acces controlat fiind un port multifuncțional pentru mărfuri și pasageri.

Cel mai important este că operarea navelor de pasageri este prioritară pentru port și întotdeauna va fi încurajată. Pe de altă parte fluxul navelor de pasageri încă nu permite de a asigura lucrul portului la capacitatea de 100%. 

Sursa citată mai menționează că Î.S.”Portul fluvial Ungheni” este unica întreprindere de stat din ramura transportului naval intern, iar odată cu falimentarea acesteia, R. Moldova va rămâne fără un port controlat anume de autorități.

Tags

Caută

Cursul Valutar BNM

MDL RATĂ TREND
EUR 20.2254 -0.0000
USD 16.3935 -0.0000
RUB 0.2660 -0.0000
RON 4.3374 -0.0000
UAH 0.6300 -0.0000