Bani.md

Andrei Crigan: Cât de rentabile sunt brandurile în Moldova

Andrei Crigan: Cât de rentabile sunt brandurile în Moldova

Andrei Crigan, directorul Asociației Oamenilor de Afaceri din Moldova, scrie pe blogul său despre „Cât de rentabile sunt brandurile în Moldova”. Prin branduri se înțeleg companiile care prin numele promovat oferă valoare suplimentară produselor, reprezintă o marcă înregistrată, iar numele acestora este ușor recunoscut de consumatori și potențiali consumatori, dar și de persoanele care nu reprezintă publicul țintă al companiilor.

Crigan a făcut o analiză a TOP 10 branduri locale versus TOP 10 branduri străine. Scrie că a exclus intenționat din ecuație companiile cu capital de stat sau parțial de stat. „Le-am pus într-un tabel ca să pot răspunde la întrebările care mă frământau (sper și pe voi): Câți bani generează acestea pentru antreprenori? Din ce domenii vin? Cum concurează între ele? Cât trup și suflet depun?”

Ce scrie în analiza sa, aflați în cele ce urmează:

Și câți bani fac?

Aflați că, cele 20 de branduri (locale și străine) generează laolaltă peste 28 miliarde de lei vânzări sau circa 10 la sută din cifra totală de afaceri din economie națională. Adică, doar 20 de companii (din 36 de mii active în țară(!), generează o zecime din vânzări – impresionant, nu?!

TOP 10 branduri ale companiilor străine au generat împreună afaceri de peste 19 miliarde lei sau de peste 2 ori mai mult față de TOP 10 branduri deținute de firmele locale (peste 8 miliarde lei). În rândul străinilor 9 din 10 branduri sunt miliardari – doi cu afaceri de peste 3 miliarde lei (LUKOIL și ROMPETROL), altele două cu peste 2 miliarde (ORANGE și PETROM), cinci cu peste 1 miliard (METRO, TIREX, MOLDCELL, BEMOL și SUDZUCKER) si un milionar (GREEN HILLS).

Andrei Crigan: Cât de rentabile sunt brandurile în Moldova

De cealaltă parte localii se pot mândri doar cu patru miliardari și afaceri de peste 1 miliard de lei (JLC, LINELLA, NR.1 și SUPRATEN) și șase milionari (DANSICONS, FARMACIA FAMILIEI, FIDESCO, HIPPOCRATES, ORIENT și VITA).

Păi și în ce au investit?

Dacă ne uităm peste SECTOARELE în care sunt promovate cele mai bănoase branduri observăm că străinii au acaparat comerțul cu carburanți (o normalitate dacă ne amintim că nu prea extragem petrol sau gaze) – 5 firme din 10 operează anume în acest domeniu cu afaceri de aproape 12 miliarde lei. Străinii mai dețin câte două branduri în telecomunicații (4+ miliarde lei) și rețelele de supermarket (2+ miliarde lei). Un singur brand în TOP 10 este din industrie (producție de zahăr) – SUDZUCKER cu afaceri dulci de 1+ miliarde lei.

Tabăra antreprenorilor locali domină TOP 10 cu 3 branduri de rețele de retail (afaceri de 3+ miliarde lei) și 3 branduri de rețele de farmacii (1+ miliarde lei). Totodată, localii investesc în branduri din industria alimentară (afaceri de 2+ miliarde lei), comerțul cu materiale de construcție (1+ miliarde lei) și propriu-zis construcțiile cu venituri de 500+ milioane lei.

Continuarea o vedeți AICI.

Tags

Caută

Cursul Valutar BNM

MDL RATĂ TREND
EUR 20.2254 -0.0000
USD 16.3935 -0.0000
RUB 0.2660 -0.0000
RON 4.3374 -0.0000
UAH 0.6300 -0.0000