Aviz negativ pentru Eșanu: Proiectul are un scop ascuns de beneficiere de către unele grupuri de interese

Proiectul controversat pentru modificarea actelor normative din Legea cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului nu este susținut de CNA. A fost emis raportul de expertiză anticorupție, potrivit căruia, este contrar intereselor Republicii Moldova prin crearea de condiții favorabile pentru corupție cu favorizarea unor grupuri de interese. „Pornind de la faptul că proiectul este unul care prejudiciază grav interesul public, acesta urmează să fie exclus din procesul legislativ”, scrie în raport clar. Consilierul Nicolae Eșanu, împuternicit la Cancelaria de Stat să prezinte documentul în plenul Parlamentului, a avut un comentariu.

Proiectul controversat pentru modificarea actelor normative din Legea cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului nu este susținut de CNA. A fost emis raportul de expertiză anticorupție, potrivit căruia, este contrar intereselor Republicii Moldova prin crearea de condiții favorabile pentru corupție cu favorizarea unor grupuri de interese. „Pornind de la faptul că proiectul este unul care prejudiciază grav interesul public, acesta urmează să fie exclus din procesul legislativ”, scrie în raport clar. Consilierul Nicolae Eșanu, împuternicit la Cancelaria de Stat să prezinte documentul în plenul Parlamentului, a avut un comentariu, scrie Realitatea.md.

  • Raportul de expertiză conține 16 pagini

În raportul semnat de Vadim Curmei, inspector principal, expert al Direcției legislație și expertiză anticorupție, scrie că, în fond, proiectul de lege face trimitere la faptul că, calitatea de beneficiar efectiv a unei entități nu constituie temei pentru a urmări patrimoniul sau cotele din capitalul entității respective pentru satisfacerea obligațiilor beneficiarului efectiv ori a deținătorilor indirecți prin care beneficiarul efectiv exercită control asupra entității respective.

În avizul CNA, promovarea proiectului a fost efectuată cu încălcarea procedurii legale de asigurare a transparenței procesului decizional: „La etapa aprobării proiectului prenotat în ședința de Guvern din 20.07.2020, nu a fost însoțit de nici un aviz al autorităților direct responsabile de domeniul reglementat al proiectului, precum și nu a fost însoțit de expertiza anticorupție. Cu toate acestea, autorul menționează în mod eronat și abuziv în nota informativă la compartimentul 8 - Constatările expertizei anticorupție - că „Proiectul nu prezintă riscuri de corupție”.

Totodată, s-a dezvăluit că nu se face nicio referință la conformitatea proiectului cu standardele GRECO, MoneyVal, standarde pe care Republica Moldova urmează să le respecte. La fel, nu se face referință la evaluarea proiectului de către experți internaționali în domeniu, precum și nici la poziția Consiliului Europei, Uniunii Europene, a Băncii Mondiale.

„Menționăm toate acestea deoarece cu suportul partenerilor externi a fost aprobat cadrul legal privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și cadrul legal ce reglementează activitatea de recuperare a bunurilor infracționale, iar modificarea nejustificată a acestora este în contradicție cu aceste standarde de luptă împotriva spălării banilor, corupției și a 15 recuperării bunurilor infracționale”, se explică în raport.

„Considerăm că proiectul are un scop ascuns de beneficiere de către unele grupuri de interese, urmare a implementării prevederilor proiectului, de obținere a bunurilor sechestrate la moment conform procedurii legale, precum și de diminuare a atribuțiilor și competențelor organelor de urmărire penală de a recupera prejudiciile cauzate prin infracțiune”, cu aceasta se încheie concluzia expertizei.

  • Raportorul proiectului de lege ripostează

„Vreau să spun public ce am spus câtorva persoane în privat. Acest proiect merită să fie promovat pentru a vedea câte persoane, multe dintre care sunt considerate și pe care le consideram și eu că știu ceva în domeniul dreptului, nu pot înțelege textele de lege pe care le citesc. Desigur, ca alternativ, aceasta ar putea să însemne că eu nu am pregătirea progesională minimă necesară și ar trebui să demisionez”, a comentat Nicolae Eșanu, după ce a citit expertiza.

„Proiectul nu vine decât să excludă abuzurile și spune un lucru foarte simplu - nu poți urmări bunurie unui terț, dacă debitorul are formal doar calitatea de beneficiar efectiv, dar poți urmări bunurile terțului, dacă se demonstrează că acesta este o persoană interpusă. Și dacă s-a demonstrat că este persoana interpusă, atunci bunurile se vor putea urmări indiferent de faptul dacă proprietarul adevărat are sau nu calitatea de beneficiar în raport cu persoana interpusă”, a mai încercat cosilierul să explice.

Este de menționat că, anterior, grupul de experți din domeniul justiției din cadrul proiectului Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) a elaborat o opinie, atenționând că modificările propuse de Guvern la cadrul normativ pot afecta semnificativ procesul de recuperare a bunurilor rezultate din activitatea infracțională.

Proiectul de lege este cu nr. 340/2020 și a fost votat de Parlament, în prima lectură, la data de 20 iulie 2020, adică în sesiunea legislativă trecută. Totul s-a întâmplat în ultima ședință și seara târziu.

La acest subiect:

Zvonul se confirmă: BERD promovează controversatul proiect privind combaterea spălării banilor

BEMOL transmite o scrisoare deschisă președintelui BERD, solicitand investigarea încălcărilor comise de oficiul de la Chișinău

DOAR ZVON?! - ”BERD - promotor al modificării legislației privind combaterea spălării banilor”

Transparency International – Moldova: Modificări la Legea combaterii spălării banilor – operate în grabă, într-un mod abuziv și ilegal

Veaceslav Negruța: Legile raiderilor, promovate de anonimi

Mold-street: Proiectul care ar putea crea probleme la recuperarea miliardului

 

 

 

Alte stiri

În ce domenii se câștigă cel mai mult în Moldova, potrivit datelor oficiale

În trimestrul III al anului 2020, câștigul salarial mediu lunar nominal brut a fost de 8074,3 lei, fiind în creștere cu 2,9% față de trimestrul precedent și cu 9,3% față de trimestrul III al anului 2019.

Ultimele ȘTIRI

Primul card cashback în Moldova: Moldova Agroindbank și Mastercard au lansat o serie unică de carduri de plată GAMA

CARDURI DE PLATĂ GAMA

Wine Records prezintă primul Vin Muzical. Un cadou inedit pentru sărbătorile de iarnă (VIDEO)

Alină-le dorul de Casă!

Acest robot japonez poate vedea cumpărătorii ce nu poartă o mască în magazinul tău. Ce le face (VIDEO)

Cu vocea lui de copil, Robovie pare cel mai dulce dintre roboți.

În ce domenii se câștigă cel mai mult în Moldova, potrivit datelor oficiale

În trimestrul III al anului 2020, câștigul salarial mediu lunar nominal brut a fost de 8074,3 lei, fiind în creștere cu 2,9% față de trimestrul pre...

Oferta Moldova Agroindbank pentru întreprinderile micro și mici: Recalculează și Refinanțează

RECALCULEAZĂ. REFINANȚEAZĂ. CU MAIB!

Vezi toate știrile