Bani.md

Ce trebuie sa citești pe eticheta alimentelor pe care le cumperi pentru a evita produsele care îți pun viața în pericol

Ce trebuie sa citești pe eticheta alimentelor pe care le cumperi pentru a evita produsele care îți pun viața în pericol

Toate statele membre ale Uniunii Europene vor fi obligate să limiteze cantitatea de acizi grași trans nesaturati din alimente, potrivit unui regulament adoptat recent de Comisia Europeană. Acizii trans sunt printre cele mai nocive grăsimi din alimente (Detalii AICI),  însă nu sunt singurele care ne pot afecta sănătatea. În continuare este prezentat un ghid de citire a etichetelor pentru a evita, pe cât posibil, compomentele care va pun sănătatea în pericol.

Termenul de valabilitate

Termenul de valabilitate reprezintă limita de timp, stabilită de către producător, în care produsul poate fi consumat și în care acesta trebuie să-și mențînă caracteristicile calitative prescrise, dacă au fost respectate condițiile de transport, manipulare, depozitare și consum. Trebuie să știți că, după această dată, producătorul nu mai garantează sănătatea consumatorului, așa că aveți grijă atunci când decideți să cumpărați, la reduceri, produse care ies din valabilitate.

Conținutul de zahăr

Această valoare este menționată în tabelul nutrițional că “zaharuri” și conține inclusiv zahărul provenit din fructoza. Este de preferat să nu consumăm mai mult de 100 de grame de zaharuri pe zi, iar cea mai mare cantitate să provină din fructe, nu din alimentele procesate.

Citește și:

ANSA a identificat o serie de nereguli în etichetarea produselor alimentare. Agenții economici, obligați să se corecteze

TAINELE ASCUNSE ALE ETICHETELOR: Care sunt falsurile și erorile de pe cutiile sucurilor și nectarurilor de import

ATENȚIE! Citiți eticheta! Cum evităm sucurile „false” de import, comercializate în magazinele din Moldova

 

Numărul de calorii

Valoarea energetică de pe etichetele produselor reprezintă numărul de calorii pe care îl are produsul respectiv. Această valoare este exprimată în două unități de măsură: kilojouli (kj) și kilocalorii (kcal). Nu va lăsăți păcăliți de numărul mic de calorii, deoarece, de obicei, el este calculat doar pentru 100 de grame sau 100 de mililitri din produsul respectiv. De exemplu, o sticlă de Coca-Cola de 2 litri are 840 de calorii (aproape jumătate din doză zilnică recomandată), un cheesburger are în jur de 600 de calorii, o pizza medie are aproximativ 900 de calorii, în timp ce un baton de ciocolată are peste 500 de calorii.

Cantitatea și felul grăsimilor

Tot în informațiile nutriționale găsim și cantitatea de grăsimi, exprimată tot pentru 100 de grame de produs, dar și tipurile de grăsimi care o compun.

Grăsimile săturate sau acizii grași saturați sunt grăsimile care determina creșterea colesterolului rău. Pentru o alimentație echilibrată, cantitatea maximă de grăsimi săturate consumată într-o zi nu trebuie să fie de peste 20 de grame. 

Grăsimile mononesaturate și grăsimile polinesaturate sunt “grăsimile bune”,care scad colesterolul rău. Dacă nu sunteți la o dietă care limitează numărul de calorii, cantitatea de grăsimi de acest tip poate ajunge până la 50 de grame pe zi. 

Omega 3 și Omega 6 reprezintă grăsimile esențiale care nu trebuie să lipsească din alimentație. Se recomandă un consum de 2 grame de Omega 3 și 10 grame de Omega 6 în fiecare zi. 

Prezența acizilor grași trans nasaturați

Acizii grași trans nesaturati (AGTN) sunt cele mai nocive grăsimi din alimente - sunt substanțe obținute pe cale industrială, nefiind folosite niciun fel de surse naturale. 
Acizii trans sunt responsabili pentru declanșarea unor afecțiuni (boli cardiovasculare, accident vascular cerebral, diabet, cancer, Alzheimer) ce provoacă anual 50.000 de decese în Europa. 

Noul regulament CE prevede că toate statele membre ale Uniunii Europene sunt obligate să limiteze cantitatea de acizi trans la maximum 2 grame la 100 de grame de grăsime din conținutul produselor alimentare.

Conținutul de sare

Cantitatea de sare dintr-un produs este o altă informație pe care trebuie să o luați în seama deoarece un consum crescut de sare duce la hipertensiune arterială, factor de risc în bolile cardiovasculare. Pentru o alimentație echilibrată este bine să optăm pentru alimentele cu un conținut cât mai mic de sare, până la maximum 5 grame pe zi. 

Condiții speciale de păstrare și depozitare

Riscul alterării alimentelor crește foarte mult atunci când ele nu sunt păstrate și depozitate corespunzător informațiilor de pe eticheta, în special pe perioada verii. Așadar, citiți cu atenție temperatura la care trebuie păstrate alimentele sau cum trebuie ambalate pentru a-și păstra cât mai bine calitățile nutriționale.

 

Tags

Caută

Cursul Valutar BNM

MDL RATĂ TREND
EUR 20.2254 -0.0000
USD 16.3935 -0.0000
RUB 0.2660 -0.0000
RON 4.3374 -0.0000
UAH 0.6300 -0.0000