Consiliul Concurenței vs. CASAMEDIA: Amendă vs. „instrument împotriva concurenților”

Consiliul Concurenței decis aplicarea unei amenzi în valoare de peste 1,85 milioane de lei întreprinderii „Casa Media Corp” SRL. motivul ar fi fost admiterea a mai multor acțiuni care au creat dezavantaje concurențiale pentru unele posturi de televiziune și furnizori de publicitate. Totodată, CASAMEDIA (denumirea comercială a „Casa Media Corp” SRL) atrage atenția asupra faptului că „instituția de stat care ar fi trebuit să vegheze asupra respectării Legii Concurenții a ajuns instrument în lupta contra concurenților”. CASAMEDIA, la data de 10 septembrie 2020, a contestat decizia în instanță de judecată în procedura contenciosului administrativ.

Consiliul Concurenței decis aplicarea unei amenzi în valoare de peste 1,85 milioane de lei întreprinderii „Casa Media Corp” SRL. motivul ar fi fost admiterea a mai multor acțiuni care au creat dezavantaje concurențiale pentru unele posturi de televiziune și furnizori de publicitate. Totodată, CASAMEDIA (denumirea comercială a „Casa Media Corp” SRL) atrage atenția asupra faptului că „instituția de stat care ar fi trebuit să vegheze asupra respectării Legii Concurenții a ajuns instrument în lupta contra concurenților”. CASAMEDIA, la data de 10 septembrie 2020, a contestat decizia în instanță de judecată în procedura contenciosului administrativ.

Potrivit unui comunicat al Consiliului Concurenței, plenul instituției a inițiat o investigație la plângerea a 4 posturi de televiziune - „Pro Digital" SRL, „TV-Comunicații Grup" SRL, „Media Alternativă" AO și „Reforma Art" SRL, cu privire la presupusele acțiuni anticoncurențiale ale „Casa Media Corp" SRL și „Exclusiv Sales House" SRL, manifestate prin oferirea condiționată a unor reduceri suplimentare pentru plasarea publicității. Plângerea a fost depusă pe data de 19 ianuarie 2018, cu mai mult de un an și jumătate în urmă.

Ca urmare a investigației desfășurate, „Consiliul Concurenței a constatat că „Casa Media Corp” SRL a admis mai multe acțiuni care au creat dezavantaje concurențiale pentru unele posturi de televiziune și furnizori de publicitate. În special, menționăm că „Casa Media Corp” SRL a aplicat condiții discriminatorii în raport cu posturile de televiziune - prin stabilirea unor comisioane inegale pentru serviciile de intermediere prestate, precum și a unor remunerații diferite pentru exclusivitate, și în raport cu furnizorii de publicitate – prin conduita discriminatorie la acordarea de reduceri și aplicarea de adaosuri la achiziționarea spațiului publicitar.

Totodată, Consiliul Concurenței a constatat că, prin oferirea unor reduceri condiționate individualizate cuprinse între 5-20% pentru plasarea a 80%-100% din cererea totală de publicitate la posturile sale de televiziune, „Casa Media Corp” SRL a generat un efect de fidelizare abuziv pentru furnizorii de publicitate. 

Astfel, prin Decizia nr. APD-06/18-39 din 04.08.2020, Plenul Consiliului Concurenței a stabilit că „Casa Media Corp” SRL a încălcat prevederile art. 11 alin. (1) și (2) lit. a) și c) din Legea concurenței nr. 183 din 11.07.2012, și a aplicat întreprinderii o amendă în mărime de 1 852 896,80 lei.

Solicitați de redacția Bani.md, CASAMEDIA a explicat lucrurile în felul următor:

În primul rând, trebuie să menționăm că în «Raportul de Investigație al Consiliului Concurenței» am depistat mai multe inexactități. Noi nu suntem de acord cu concluziile Raportului și decizia emisă și respectiv vom face uz de toate drepturile noastre pentru a o contesta pe cale legală.

Totodată, atragem atenția tuturor asupra unui moment contradictoriu, dar și ”ironic” – în urma investigației Consiliu Concurentei a depistat o dovadă clară a înțelegerii de cartel între autorii plângerii, și anume - “anexe la contract, care prevăd că publicitatea va fi plasată doar la posturile de televiziune administrate de către autorii plângerii”, fapt despre care noi am și comunicat atât pe durata investigației cât și în cadrul audierilor la care, de altfel, ne-am prezentat doar noi (celelalte părți nu au manifestat nici un interes pentru audieri). 

De asemenea, considerăm că Consiliul Concurenței s-a lăsat manipulat de presiunile politice și atacurile mediatice, această concluzie fiind bazată pe logica evenimentelor care s-au produs, anume:

  1. Atacul mediatic, preponderent prin mecanismul fake-news (așa zisa „investigație jurnalistică” apărută pe 16 ianuarie 2018.
  2. Depunerea plângerii către Consiliu Concurentei din 19.01.2018.
  3. Scrisori semnate de unii autori ai plângerii, adresate către majoritatea Agențiilor și Clienților, în care se solicită să nu fie semnate contracte cu CASAMEDIA.
  4. „Motivarea și convingerea” Clienților/Agențiilor să plaseze publicitate doar la posturile administrate de către autorii plângerii.

CASAMEDIA concluzionează că acesta este „un scenariu clar de practica anticoncurențială concertată agresivă, menținută prin practicarea de prețuri de ruinare și alte instrumente, deci o înțelegere de cartel pe durata anului 2018, cu o componenta clară constituită din semnatarii plângerii către Consiliu Concurentei din 19.01.2018. Constatăm cu regret că o instituție de stat care ar fi trebuit să vegheze asupra respectării Legii Concurenții a ajuns instrument în lupta contra concurenților.”

Mai mult, reprezentanții întreprinderii susține că „această investigație a început prin presiune, având un scop clar care s-a developat în timp, dovadă fiind faptul că rezultatul investigației propriu zise nu îl interesează pe nimeni, nici măcar pe autorii plângerii.” 

„Culmea absurdului, la final, CASAMEDIA este învinuită în abuz de poziție dominantă pe o piață relevantă determinată arbitrar de către experții Consiliului Concurenței - “piața de publicitate comercială TV” – premieră în practica internațională, fără a folosi cel puțin un test SSNIP (Small but Significant and Non-transitory Increase in Price) folosit în SUA sau Europa în situații similare sau testul folosit preponderent în Rusia și CSI – PC (Pairwise Comparision) și argumentând poziția sa prin noțiuni de bază despre caracteristicele funcționale ale diferitor mijloace mass-media spicuite din manuale.”, susțin reprezentanții CASAMEDIA.

Aceasta decizie a fost contestată la data de 10 septembrie 2020 în instanță de judecată în procedura contenciosului administrativ. 

Alte stiri

Cel mai unic iaht explorator din lume ar putea fi al tău pentru 12 milioane de dolari (FOTO)

Nu, nu este un concept de iaht. Este un trimaran eficient din punct de vedere energetic, din viața reală. Acesta navighează pe mări din 2012 și poate fi al tău contra sumei de 12 milioane de euro. De fapt, este posibil să fi văzut nava în porturile din întreaga lume, unde a atras întotdeauna atenția.

Ce sigur nu trebuie să faci, dacă ai probeleme cu finanțele

Dacă vă aflați într-o gaură financiară, este important să evitați lucrurile stupide pentru a nu vă săpa groapa și mai adânc.

Facebook elimină limita de text de pe imaginile pentru reclame

Facebook nu va mai avea o limită pentru cantitatea de text a unei imagini - reclame, care reprezintă în prezent 20% din întregul spațiu creativ. Anunțurile cu bannere care conțin mai mult de 20% din text nu vor mai fi dezavantajate atunci când participă la licitație, potrivit unui post pe Twitter. al expertului în social media Matt Navarra.

Consumatorii de vin din România vor putea beneficia de 100 de excursii gratuite la cramele din Moldova

Consumatorii de vin vor putea beneficia de 100 de excursii gratuite la cramele din Republica Moldova, în campania “Vin în Moldova”, inițiată de Wine of Moldova împreună cu Carrefour România.

Ultimele ȘTIRI

Ce sigur nu trebuie să faci, dacă ai probeleme cu finanțele

Dacă vă aflați într-o gaură financiară, este important să evitați lucrurile stupide pentru a nu vă săpa groapa și mai adânc.

LG Moldova: Casa viitorului mai aproape decât crezi!

Cu câțiva ani în urmă, Big Data și Internetul era menționat în previziunile futuriste, iar astăzi reprezintă o realitatea perfect normală fără de c...

MAIB și Opera Națională vă îndeamnă să fim la distanță și, totuși, împreună prin cultură și muzică bună

Cel mai impresionant eveniment cultural al teatrului liric național revine în scenă cu ediția a 28-a a Festivalului Internațional de Operă și Balet...

LG Virtual Exhibition- Life’s Good from Home

În fiecare an, compania LG ne încântă cu noile sale produse unice, precum: primul televizor OLED rulabil, cel mai tare frigider InstaViewThinQ cu u...

MAIB micșorează ratele dobânzii la creditele pentru afaceri acordate din resursele internaționale de finanțare

Moldova Agroindbank continuă să fie alături de clienți, sprijinindu-le afacerile și planurile antreprenoriale prin măsuri consolidate de susținere,...

Vezi toate știrile