DOC Mold-street: Cine va prelua Portul Giugiulești

E vorba de un litigiu iscat după ce la finele anului 2011, Danube Logistics SRL, operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești (PILG), a ajuns sub controlul lui Thomas Moser, în urma acestui Master SPA, un contract semnat în condiții neclare.

O instanță din Amsterdam, Țările de Jos, a respins acum două săptămâni, pe 14 octombrie, cererea Danube Logistics Holding BV (ce deține Danube Logistics SRL, operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești) împotriva Bemol Retail SRL și alte companii (controlate de omul de afaceri azer Rafiq Aliyev) pe motiv că nu a găsit nereguli în acțiunile acestora. Mold-street.com scrie că Danube a solicitat instanței emiterea unei decizii de încetare a acțiunilor de subminare întreprinse de New Ventures Capital, compania-mamă a Bemol și Easeur Holding în privința așa-zisului Master SPA, contractul-cadru de vânzare/cumpărare olandez (Dutch Master Agreement) dintre Easeur Holding BV și Danube Logistics Holding BV privind cumpărarea Danube Logistics SRL în 2011.

 

Cum Thomas Moser a preluat activele lui Rafiq Aliyev

E vorba de un litigiu iscat după ce la finele anului 2011, Danube Logistics SRL, operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești (PILG), a ajuns sub controlul lui Thomas Moser, în urma acestui Master SPA, un contract semnat în condiții neclare.

Or, Moser a fost și vânzător, reprezentând Easeur Holding BV (deținută de Rafiq Aliyev, pe atunci aflat în închisoare în Azerbaijan) și cumpărător, deoarece era fondatorul nou createi Danube Logistics Holding BV.

Aici merită să menționăm suma tranzacției - 340,60 dolari, pentru cota de 80% din Danube Logistics SRL.

După ce în 2013 a fost achitat și eliberat, Rafiq Aliyev a descoperit că a rămas fără o parte din activele pe care le-a transmis în gestiune lui Thomas Moser. Ultimul susținea ulterior că totul a fost legal, iar valoarea tranzacției de preluare a Danube Logistics SRL a fost mai mare.

În august 2014, Easeur Holding a înaintat o cerere în judecătoria Centru din Chișinău, de anulare a tranzacției din cauza „nulității” și a ilegalității sale, întrucât prețul nu se potrivește cu valoarea activelor, iar tranzacția a fost făcută cu abateri de la condițiile Acordului de investiții. Până în 2019 cererea însă așa-și nu ajunsese a fi examinată de instanță.

Într-un alt proces al Bemol Retail SRL - pentru recuperarea daunelor materiale cauzate de fraudă și managementul neglijent din partea administratorului companiei, Thomas Moser, instanța a satisfăcut parțial cererea.

Conform deciziilor Judecatoriei Chișinău din 10 aprilie 2018, Curții de Apel Chișinău din 12 noiembrie 2018, și Curții Supreme de Justiție din 27 martie 2019, fostul administrator al Bemol Retail, Thomas Moser, trebuie să plătească aproximativ 10 milioane de dolari daune cauzate companiei Bemol.

DOC Mold-street: Cine va prelua Portul Giugiulești

Doc: Mold-street.com

Ce semnifică decizia instanței din Țările de Jos

Dar să revenim la procesul din Țările de Jos. Avocatul Adriaan Stoop, de la Bergh Stoop & Sanders, care a reprezentat în procesul din Amsterdam, interesele Bemol și alte companii, a declarat pentru Mold-Street.com că astfel instanța a decis că nu va interveni în procesele din Moldova, inițiate de New Ventures (privind cota parte din Danube Logistics SRL) și Bemol (privind gestionarea defectuoasă a lui Thomas Moser).

„Instanța din Amsterdam a stabilit că nu va face acest lucru, deoarece nu există o legătură relevantă cu Olanda (New Ventures) sau așa-numitul Master SPA, prin care acțiunile din Danube Moldova au fost vândute în 2011”, a precizat apărătorul.

Totodată, el susține că instanța de la Amsterdam a stabilit că nu există nicio legătură între cazul Bemol împotriva lui Thomas Moser cu privire la gestionarea necorespunzătoare și executarea hotărârii în acest caz - nu are nicio legătură cu vânzarea acțiunilor din Danube Logistics în 2011.

Astfel, instanța recunoaște în mod clar că acestea sunt două aspecte complet diferite.

„Este important de menționat că instanța a decis cu privire la Bemol, Easeur și New Ventures că acțiunile lor judiciare în Moldova nu sunt ilegale și, prin urmare, nu vor fi interzise. Aceasta este o confirmare binevenită că Bemol acționează legal, în timp ce își urmărește executarea deciziei împotriva lui Thomas Moser”, a afirmat avocatul Adriaan Stoop.

În plus, instanța a constatat că sechestrul impus în Moldova pe activele lui Moser, inclusiv pe cota sa din capitalul Danube Logistics, s-a bazat tocmai pe faptul că Master SPA este valid: „în caz contrar acțiunile sechestrate nu ar putea fi considerate niciodată ca active ce aparțin lui Moser, de la care Bemol își poate recupera prejudiciul.”

„Alt aspect este că această metodă de executare, dacă este admisibilă, ar putea duce la transmiterea cotei părți din Danube Moldova în mâinile lui Aliyev, dar aceasta ar fi rezultatul deciziei împotriva lui Moser de a plăti 10 milioane de dolari, ceea ce nu are nimic în comun cu Master SPA. Prin urmare, Easeur nu a acționat ilegal prin aprobarea executării de către Bemol a deciziei Curții de Apel din Moldova, ceea ce încearcă acum să facă”, se arată în verdictul instanței din Amsterdam.

Procesul va continua

De cealaltă parte, conducerea Danube Logistics Holding BV susține că va continua să se apere „de acțiunile nelegitime inițiate de Bemol în instanțele din Republica Moldova.”

„În septembrie 2018, Curtea de Apel din Amsterdam a confirmat printr-o decizie finală legalitatea și validitatea Contractului-cadru de vânzare cumpărare olandez (Dutch Master Agreement) privind cumpărarea societății Danube Logistics SRL în 2011. Mai mult decât atât, drept urmare a acelei decizii, Judecătoria Chișinău (sediul Centru), prin încheierile sale din decembrie 2018 și martie 2019, a dispus scoaterea de pe rol a cererilor depuse de Easeur Holding BV și Bemol cu privire la această tranzacție. Danube Logistics Holding BV consideră că Bemol încearcă acum să submineze tranzacția în cauză, urmărind în justiție partea socială deținută de Danube Logistics Holding BV în cadrul Danube Logistics SRL, în baza unei acțiuni care nu are nicio legătură cu Danube Logistics Holding BV.

În consecință, Danube Logistics Holding BV a depus o cerere in instanța de judecată a Țărilor de Jos privind emiterea unei dispoziții de încetare a acțiunilor de subminare întreprinse de Bemol în privința Contractului-cadru de vânzare cumpărare olandez. Danube Logistics Holding BV va cere in continuare instanței din Amsterdam emiterea unei astfel de dispoziții vizavi de acțiunile societății Bemol, în temeiul Contractului-cadru de vânzare cumpărare olandez, și va continua la fel să se apere împotriva acțiunilor nelegitime inițiate de Bemol în instanțele din Republica Moldova”, se arată în comentariul conducerii Danube Logistics Holding BV pentru Mold-Street.com.

Bemol: Îl îndemnăm pe domnul Moser să execute hotărârile judecătorești 

Și Leonid Nicolaev, directorul administrativ al Bemol Retail SRl a oferit un comentariu la acest subiect: „Chiar de la început, domnul Moser a inventat mituri și ulterior a devenit ostatic al acestora, continuând să facă acest lucru, în ciuda deciziilor judecătorești care nu sunt în favoarea sa atât în Olanda, cât și în Moldova. În loc să se conformeze deciziilor instanțelor - atât moldovenești, cât și olandeze, domnul Moser se pune deasupra legii, respingând aceste decizii și își arată esența și atitudinea față de lege. Îl îndemnăm pe domnul Moser să respecte hotărârile judecătorești și să le aplice”.

Totodată Leonid Nicolaev a transmis și textul deciziei instanței din Amsterdam din 14 octombrie 2020, care potrivit lui „indică în mod clar că Danube Logistics SRL și Danube Holding BV greșesc în pretențiile lor și ele în conformitate cu clauza 4.13 din decizia acestei instanțe, sunt partea perdantă".

Acordul de investiții

Amintim că pe 29 decembrie 2004, Republica Moldova a încheiat un acord de investiții cu companiile Azperol SRL, Azertrans SRL și Azpetrol Refinery SRL deținute de Azeri Oil Services Group BV (Olanda) privind construcția și dezvoltarea portului din Giurgiulești. Ulterior, în 2006, compania-mama a fost redenumită în Easeur Holding BV.

Conform Acordului de investiții, investitorul s-a angajat să achite datoriile guvernului moldovenesc la acea vreme către creditorii occidentali, să finalizeze construcția unui terminal petrolier la Giurgiulești și să investească, de asemenea, în construcția și dezvoltarea portului de mărfuri. După semnarea Acordului Azertrans SRL (redenumită apoi Danube Logistics) a preluat și terminalul petrolier nefinalizat.

Pentru îndeplinirea acestor obligații, în perioada 2005-2010, Easeur Holding prin compania sa Danube Logistics SRL a investit circa 52 de milioane de dolari în construcția și dezvoltarea portului Giurgiulești. În plus, de la bun început, încă două companii afiliate din Moldova s-au angajat în implementeze Acordul de investiții de către holdingul azero/olandez – Bemol Retail (dezvoltarea rețelei de benzinării) și Bemol Rafinery (construcția unei rafinării de petrol).

Alte stiri

Asociația Patronală a Parcurilor Industriale din Republica Moldova are un nou președinte

La data de 24 noiembrie curent, în cadrul Adunării Generale a Asociației Patronale a Parcurilor Industriale din Republica Moldova (APPIM) în funcția de Președinte a fost ales cu vot unanim dl. Stanislav Rusu, directorul Societății pe Acțiuni ”TRACOM”.

Lege nouă! Moldovenii vor continua să fie transportați în pericol, cu microbuze vechi sau marfare reutilate, în timp ce statul nu va putea incasa taxele din transport

Nepăsare sau atentat la siguranța pasagerilor, printr-o nouă lege?! Moldovenii riscă să fie transportați în continuare cu microbuze învechite sau reutilate din transport marfar în transport pentru pasageri. De asemenea, noua lege creează condiții pentru abuzuri și evaziuni fiscale.

Ultimele ȘTIRI

Moldindconbank a lansat primul bancomat full contactless din țară!

PRIMUL BANCOMAT FULL CONTACTLESS DIN MOLDOVA

Asociația Patronală a Parcurilor Industriale din Republica Moldova are un nou președinte

La data de 24 noiembrie curent, în cadrul Adunării Generale a Asociației Patronale a Parcurilor Industriale din Republica Moldova (APPIM) în funcți...

Lege nouă! Moldovenii vor continua să fie transportați în pericol, cu microbuze vechi sau marfare reutilate, în timp ce statul nu va putea incasa taxele din transport

Nepăsare sau atentat la siguranța pasagerilor, printr-o nouă lege?! Moldovenii riscă să fie transportați în continuare cu microbuze învechite sau r...

Victor Pușcaș: Dreptul la Internet trebuie să fie stipulat în Constituția Republicii Moldova

DREPT CONSTITUȚIONAL

17,5 milioane Euro vor fi oferite de BERD și MAIB pentru susținerea afacerilor mici și mijlocii din țară

MAIB ȘI LINIA DE CREDITARE EU4BUSINESS-BERD

Vezi toate știrile