Bani.md

Există marketing în carantină? Vadim Cușnir despre afaceri, bani și comunicare pe timp de criză

Există marketing în carantină? Vadim Cușnir despre afaceri, bani și comunicare pe timp de criză

Numele lui Vadim Cușnir „îl cunoaște tot Facebook-ul”, spune el. El e cel care a adunat 12 000 de specialiști marketing din Moldova și România într-o singură comunitate pe Facebook, Social Media în Culise. Tot el a ajuns, timp de câțiva ani, de la un startup-er eșuat - la cel mai căutat Specialist Social Media în Moldova. Acum, Vadim Cușnir conduce, alături de alți doi colegi, propria agenție de Performance Marketing în București. 

Ce se întâmplă cu marketingul de pe ambele maluri ale Prutului în această perioadă? Ce și cum trebuie să comunice brandurile ca să se mențină pe piață și cum vor evolua lucrurile în următoarele luni, Vadim Cușnir ne-a povestit în acest interviu. 

Bani.md: Ce face marketingul pe timp de carantină? 

„Se adaptează contextului. Simplu ca bună ziua. Carantina e un context nou și pentru societate, și pentru audiență, adică publicul țintă. Dar tehnic vorbind, ca abordare, pentru Strategiile de comunicare, totul a rămas la fel. Amintiți-vă renumita postare Burger King cu ocazia lui 14 februarie. Marketing situațional extraordinar.

La fel e și aici. Covid e o situație. Da, neplăcută, dar asta este. Asta s-a întâmplat - că am vrut noi sau nu. E o realitate impusă, în care trebuie să învățăm să trăim. E pur și simplu un context nou, doar că are un impact mai vizibil în offline și asupra comportamentului oamenilor.

Cel care se va menține acum pe piață e cel care știe să se adapteze cel mai bine, cel mai logic și cel mai rapid situației.”

Bani.md: Ce tip de servicii nu au cum să supraviețuiască în această perioadă, nici cu mesajele adaptate? 

„Orice afacere poate supraviețui. Nu orice afacere va avea de câștigat, de făcut bani - dar asta e deja altă întrebare. Adaptând corect comunicarea, gândind o strategie, estimând corect riscurile, pierderile și posibilele termene de așteptare - toți vor putea supraviețui. Trebuie să avem răbdare.

Cine e cel mai afectat de Covid? Haideți să analizăm logic: acum, în carantină, suntem limitați în socializare, deplasări și, respectiv, shopping la scară largă. Ce domenii au cel mai mult de suferit la acest capitol? Evident că afacerile din zona de organizare a evenimentelor, turism și călătorii, hotelele, magazinele de vinuri scumpe, brandurile vestimentare Premium, restaurantele de lux - tot ce ține de deplasarea fizică a oamenilor și de sume mari de bani. 

Asta nu înseamnă însă că trebuie să punem mâinile pe piept și să așteptăm falimentul. E clar că oamenii nu vor călători în această perioadă, nu vor merge la conferințe și concerte, nu vor cumpăra haine scumpe sau nu știu ce delicii și băuturi Premium, dar… trebuie să gândim cu câțiva pași înainte. 

Ce poți face acum, dacă ești una dintre cele mai afectate afaceri? Să le spui oamenilor că exiști, să le amintești de experiențele frumoase prin care ați trecut împreună, să le ceri feedback, să vii cu recomandări din activitatea ta, poate, să faci livrare (dacă e posibil), ori extindere de brand (de exemplu, dacă coși haine, ai putea coase și măști de protecție). De asemenea, în limita posibilităților financiare, te poți implica în lupta cu pandemia. Dacă bugetele nu-ți permit asta, important e să menții comunicarea. Să fii sincer și deschis cu publicul tău, mai cu seamă pe rețelele sociale. 

Perioada asta va trece. Să ne uităm la China: ei deja au trecut prin asta. 3 luni de paralizie, dar a trecut. Ne vom reveni și noi. Mai greu, dar ne vom reveni. Trebuie să avem răbdare.”

Există marketing în carantină? Vadim Cușnir despre afaceri, bani și comunicare pe timp de criză

 Bani.md: Ce înseamnă reorientarea marketingului pe timp de carantină?

„Acum, ca niciodată, afacerile trebuie să înțeleagă că esența unei strategii de comunicare a fost și mereu va fi în adaptare, în funcție de comportamentul și gândirea publicului țintă. Carantina e un context care foarte bine dă de înțeles acest lucru. 

Pur și simplu îți pui întrebarea: ce are nevoie publicul meu acum? Are nevoie de haine Premium? Nu. El are acum nevoie de măști de protecție. Eu, ca producător, ce aș putea face? Dacă nu e prea distant de politica mea, de produsele mele și tonul vocii mele, mă pot reorienta spre producerea măștilor de protecție. Poate, la fel, măști Premium? Se poate de antrenat în acest proces specialiști în echipamente medicale, medici, cosmetologi etc. și de inventat ceva interesant și neobișnuit. 

Important e să te menții pe aceeași direcție de activitate. Reorientarea în acest sens nu trebuie să iasă din limitele logice, etice și morale. Adică, nu mă apuc, ca producător de textile, dintr-o dată, să vând dezinfectanți sau loc de veci la cimitire. Pentru că lipsește legătura cu activitatea mea de bază, ca brand, dar și respectul elementar față de publicul meu. În așa situații, cum e pandemia Covid-19, chiar nu e cazul să faci bani cu nesimțire, cu orice preț.” 

Bani.md: Plan de criză - pe ce perioadă planificăm comunicarea în contextul carantinei? 

„Planul de criză trebuie să fie pregătit înainte de venirea propriu-zisă a crizei. Și oamenii care gândesc pe termen lung ar trebui din timp să-și pună niște întrebări, cum ar fi: 

  • E pregătită compania mea să răspundă la un val mai mare de solicitări pe timp de pandemie, de exemplu?
  • Am suficienți oameni care să răspundă la mesaje pe toate canalele de comunicare? Ei sunt suficient de bine pregătiți să ofere răspunsuri adecvate? Au fost acești oameni instruiți ce trebuie să spună? (mesajul trebuie să fie unul și același: nu motivații diferite și cauze inventate)
  • Cât de repede îmi pot organiza echipa să lucreze de acasă? Toți au posibilitatea să muncească de acasă? Cum va afecta acest lucru procesul de muncă?
  • La ce mă pot aștepta în cel mai bun și în cel mai rău caz? Care ar putea fi pierderile și ce pot face pentru a le minimaliza?
  • Cum comunic cu angajații? Cum publicul? Cu presa? 

Multe crize pot fi prevenite sau, cel puțin, compania poate trece mai ușor peste ele având un plan de criză pregătit din timp. Dar așa situații precum Covid, stări de forță majoră, nu prea pot fi prevenite și atunci trebuie să fii inventiv și să te adaptezi rapid.

Problema niciodată nu poate fi rezolvată la același nivel de mindset la care a fost creată. Aici e nevoie de un level up. Piața noastră demult trebuia să înțeleagă că singura metodă eficientă de comunicare pe online este Marketingul Situațional. Și acum, pe timp de carantină, e timpul să îl facem.” 

Bani.md: Când ieșim pe offline ce facem? Riscă sau nu afacerile să uite de comunicarea offline?

„Online-ul e situațional acum. E o soluție impusă de situație. Cei care au avut până acum afaceri în offline nu au cum să uite de ele. Offline-ul va rămâne viu și aici vor câștiga cei care vor gândi de pe acum niște mesaje situaționale legate de ieșirea din carantină. Cred că cei care vor fi creativi în acel moment vor atrage mai multă atenție.

Sfatul meu este să se gândească la ce urmează după carantină. Să nu se concentreze pe panica de acum, ci să gândească o strategie post-Covid.”

Ce platforme de comunicare offline utilizăm, dacă le utilizăm, în perioada carantinei? 

„Din ce observ, tot ce se folosea în promovare offline până acum, se folosește și acum. Unele bannere s-au scos, altele au apărut. Deși, cred că mesajele din offline acum au un impact chiar mai puternic, dacă sunt situaționale și bine gândite. De ce? Pentru că e foarte puțină lume în stradă. Oamenii ies, în special, din necesitate, și sunt însetați după viața de până la Covid. Chiar și de mesajele publicitare.

Îmi amintesc, în acest sens, seria de mesaje situaționale de la 2 agenții din România, apărute săptămâna trecută prin București, cu textele: „Ce e în neregulă aici? Tu. #StaiAcasă”, „Dacă citești asta, ești prea departe de casă. #StaiAcasă” etc. Am înțeles că a fost vorba de vreo 60 de panouri tradiționale și digitale, pentru susținerea campaniei #staiacasă.

Bun, aici e vorba de responsabilitate socială, dar la fel de bine de acest mesaj pot profita companiile de livrare, de exemplu, sau orice altă afacere care se reorientează acum pe livrare. Vorba ceea: Creativity first.”

Există marketing în carantină? Vadim Cușnir despre afaceri, bani și comunicare pe timp de criză

Bani.md: Ce fac agențiile de marketing atunci când clientul nu are bani și nu achită onorariul, nu alocă buget pentru campanii? 

„Dacă vorbim de perioada pandemiei, e normal să punem omenia pe prim plan. E normal ca unii clienți să-și pună activitatea și promovarea pe pauză. În așa cazuri se discută, se prelungesc termenele de achitare etc.  

Dacă clientul nu achită la timp serviciile deja prestate și e client bun, care și-a onorat mereu obligațiile până acum, e normal să te pui un pic în situația omului și să-l păstrezi. Dacă e un client iresponsabil, care a mai avut antecedente - se poate renunța la colaborare. 

În general, perioada carantinei are un plus în acest sens, pentru că permite filtrarea clienților.  

Agențiile se închid sau se reprofilează, își extind portofoliile, lansează produse și servicii noi, atrag alți clienți sau pun accent pe promovarea propriilor servicii.”

Bani.md: Cum păstrați o relație eficientă între client și Agenție? Astfel încât să continue colaborarea? 

„Explicăm bine ce facem, aprobăm planul, executăm și raportăm. Ne implicăm în activitatea clientului și o îmbunătățim. Ne asumăm niște responsabilități, până la urmă. Pornim din situația lui actuală, îi stabilim un punct B, definim planul de acțiuni, stabilim cum măsurăm rezultatele și îl ducem spre acel rezultat.

Totul e relativ simplu. Dacă aduci rezultate - clientul nu prea are cum, din senin, să renunțe la tine. Chiar și în perioada carantinei. Se pot reduce bugete, se pot extinde termenele de achitare, dar de renunțat la colaborare - doar în cazuri extreme, când afacerea își sistează activitatea și, practic, nu mai are nevoie de promovare.”

Bani.md: Ce alte provocări au agențiile de marketing în situația actuală?

„Se complică procesul de muncă, se schimbă abordarea, se acționează altfel, uneori haotic. Se schimbă prioritățile și taskurile. Apare volum tot mai mari de lucru, e nevoie de adaptarea mesajelor, strategiilor pentru clienți. O bună parte din muncă se predă cu întârziere și, respectiv, nu mai este actuală. Deci, se planifică alt volum de lucru și tot așa, până o scoți în capăt. Plus că unii specialiști acum sunt suprasolicitați, alții - insuficient de solicitați.

E nevoie de adaptare permanentă. Marea provocare nu doar pentru agenții, dar și pentru alte afaceri acum e că toate sunt puse în situația de Start Up. Covid-ul a dat peste cap tot. Planuri, strategii, bugete și planificări. Toate s-au dus pe apa sâmbetei. Practic, tot ce ai planificat până acum nu va mai fi valabil după carantină. Pentru că oamenii vor avea alte priorități, alte nevoi, alte bugete.

De aceea, trebuie să ne gândim la cum ieșim din această carantină, cum vom comunica și ce vom comunica publicului nostru.”

Tags

Caută

Cursul Valutar BNM

MDL RATĂ TREND
EUR 20.2254 -0.0000
USD 16.3935 -0.0000
RUB 0.2660 -0.0000
RON 4.3374 -0.0000
UAH 0.6300 -0.0000