Gazprom, în pragul prăbușirii. Valoare de piață a gigantului rus a ajuns la jumătatea cotei unei companii din Norvegia

12 Oct. 2023, 16:44
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
12 Oct. 2023, 16:44 // Actual //  Lupu Eduard

China nu va putea înlocui complet piața europeană pierdută de gigantul energetic rus Gazprom. Chiar și în cel mai bun scenariu pentru Rusia, China va reprezenta doar aproximativ două treimi din volumele care au mers cândva în Europa.

După invadarea Ucrainei de către Rusia, Europa a abandonat gazul rusesc, prăbușind profiturile Gazprom. Acest lucru a fost relatat de agenția de știri Bloomberg, citat de ziare.com.

Moscova încă speră ca Europa să fie înlocuită de China. Dar prețurile vor fi mai mici și va fi nevoie de ani și investiții uriașe pentru a stabili aprovizionarea.

„Nu văd prea multe șanse ca Rusia să încheie un nou acord cu China în acest an, în ciuda dorinței părții ruse”, a declarat Kevin Tu, directorul general al companiei de cercetare Agora Energy Transition China.

„Gazprom a slăbit semnificativ ca armă economică”, a spus Maximilian Hess, cercetător la Institutul de Cercetare în Politică Externă.

„Putin pare să fi calculat greșit atunci când a tăiat gazul în Europa”, a spus Maria Snegovaya, cercetător senior la Centrul de Studii Strategice și Internaționale din Washington.

„O mare parte din piața europeană a fost pierdută în favoarea Rusiei, iar importanța geopolitică a Gazprom pare să fie în declin — asta-i tot”.

Beijingul a crescut importurile de energie rusească, dar a învățat lecții din dependența Europei de gazul rusesc. Cu toate acestea, orice acord nu va fi suficient pentru ca Gazprom să capete influența de dinaintea războiului. Valoarea sa de piață, cândva a treia cea mai mare din lume, este acum mai puțin de jumătate din cea a Equinor ASA din Norvegia (o companie internațională de energie).

Oamenii din interior cred că șansele de recuperare ale Gazprom sunt mici. Fostul vicepreședinte al consiliului de administrație al Gazprom, Alexander Riazanov, spune că gigantul ru „nu are perspective pentru următorii 5-10 ani”. Eșecurile companiei arată cât de vulnerabilă este Rusia atât la presiunea internațională, cât și la ambițiile lui Putin.

Compania a înregistrat o pierdere în al doilea trimestru, iar producția a scăzut cu 25% în prima jumătate a anului trecut, până la cel mai scăzut nivel din istoria sa de 30 de ani.

Incertitudinea războiului și pierderea unei mari părți a pieței europene au slăbit poziția de negociere a Rusiei, lăsând discuțiile cu China blocate luni de zile.

Starea de spirit a celor apropiați de Gazprom este pesimistă. Chiar dacă Beijingul ar arăta bunăvoință față de Putin printr-un acord energetic, nu ar oferi aceleași condiții financiare ca Europa, a declarat un fost director al companiei, sub condiția anonimatului, adăugând că vina este implicarea Gazprom în politică.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

07 Sept. 2024, 10:30
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Lupu Eduard
07 Sept. 2024, 10:30 // Bani și Afaceri //  Lupu Eduard

În anii de pandemie, dar şi înainte de criza sanitară, biletele de avion către marile oraşe europene se vindeau şi cu 10 sau 20 de euro. Imediat după pandemie, trendul s-a schimbat la 180 de grade, iar preţurile au început să crească vertiginos. Două bilete dus-întors pe ruta Bucureşti-Lisabona, în perioada 26-29 mai 2023 , au ajuns să coste în total 6.500 RON la Wizz Air, companie care se poziţionează a fi low-cost. O revenire către zboruri mai accesibile ar putea avea loc în 2024, în contextul în care piaţa a trecut de creşterile explozive, şi se îndreaptă spre o scădere uşoară, este de părere Daniel Truică, CEO Vola, citat de Ziarul Financiar.

„În România, piaţa s-a stabilizat ca preţuri. După pandemie s-au dus în sus, mult mai mult decât inflaţia. Trendul ăsta a atins un apogeu în 2023, iar acum noi vedem că în 2024 preţul mediu al biletului de avion a scăzut cu 4%” a declarat Daniel Truică, CEO Vola, în cadrul emisiunii de business ZF Live, realizată cu sprijinul Orange Business.

CEO-ul Vola mai subliniază că desi există premisele unor scăderi de preţuri mai palpabile, în prezent preţul mediu al biletului de avion s-a stabilizat la un prag destul de înalt. O corecţie în jos a preţurilor ar putea avea loc în viitor,  în funcţie de costurile înregistrate de companiile aeriene şi evoluţia cererii din piaţă.

„Preţul mediu s-a stabilizat la un nivel încă ridicat. Să vedem ce o să se întâmple în viitor, dacă încep să şi scadă în viitor” a mai spus şeful Vola la ZF Live.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău