Locomotivele moldovenești s-au împotmolit în cerealele ucrainenilor. Ambuteiaje kilometrice de vagoane

06 Aug. 2022, 15:44
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
06 Aug. 2022, 15:44 // Actual //  Lupu Eduard

În pofida lucrărilor de reparare a liniilor de ecartament dublu spre portul Galați, menite să faciliteze urcarea pe barje a cerealelor aduse în port de vagoane ucrainene, nicio tonă de cereale ale țării vecine nu a trecut încă pe aici. Cauza pare a fi lipsa locomotivelor care să aducă vagoanele în port.

Pe 7 iulie 2022, sucursala Regională Căi Ferate Galați a redeschis linia de cale ferată, cu ecartament larg 706 J Galați Largă Ana – Galați Bazin – Galați Mărfuri – Port Docuri, care asigură accesul direct, în Siloz, al garniturilor cu cereale sosite din Ucraina (via Republica Moldova), potrivit unui articol Viața Liberă. Două săptămâni mai târziu, pe 22 iulie, Regionala CFR Galați a redeschis și linia de cale ferată cu ecartament normal 706 I Siloz Port Docuri – Galați Mărfuri – Galați Călători, linie destinată ieșirii din Siloz a vagoanelor (românești) încărcate cu cereale.

Portul Galați este incomparabil puțin aglomerat față de Reni-Ucraina. O privire aruncată pe un site care arată în timp real traficul fluvial și maritim oferă o explicație parțială. În jurul porturilor ucrainene dunărene Ismail (pe brațul nordic Chilia) și Reni (vis a vis de Galați) Dunărea este înțesată de barje.

„Redeschiderea celor două linii de cale ferată cu ecartament larg și, respectiv, normal, contribuie la revigorarea activității din Portul Galați, prin operaționalizarea transporturilor de cereale care ajung acum direct în Siloz, fără manevre de transpunere a vagoanelor de pe linia cu ecartament larg pe linia cu ecartament normal. Astfel, vagoanele cu cereale din Ucraina intră direct în Siloz pe linia cu ecartament larg, iar din Siloz pleacă garniturile încărcate cu cereale, pe linia cu ecartament normal”, menționa la vremea respectivă CFR Infrastructură.

Reabilitarea celor două linii feroviare s-a făcut de către Regionala CFR Galați din banii proprii și în regim de urgență, pentru a se oferi cât mai rapid o soluție pentru deblocarea exporturilor ucrainene de cereale. A fost o situație de genul „dacă-i ordin, cu plăcere”, pentru că, dacă operaționalizarea celor două linii nu s-ar fi făcut rapid, „domnul director de la CFR răspunde cu capul”, avertiza ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, la începutul lunii iunie.

Cele două linii de cale ferată sunt gata, cerealele pot ajunge de pe calea ferată direct în Siloz și de acolo pot fi transbordate pe nave fluviale. Numai că, în aproape o lună, nici măcar un bob din cerealele ucrainene nu a ajuns la Galați pe noua rută.

„Încă nimic până acum”, spune Marcela Daniela Costea, directorul general al Administrației Porturilor Dunării Maritime Galați, companie de care țin Port Bazinul Nou și Port Docuri.

„Noi am făcut tot ce ne stă în putință pentru a oferi facilități pentru aducerea mărfurilor în port. Se pare că ucrainenii nu sunt atât de dornici să trimită marfa prin Galați. Sufocă portul Constanța, le convin ritmul și termenele pe care le asigură Constanța. Dar cred că vor ajunge la concluzia că trebuie să folosească și Galațiul, pentru că doar timpul poate compensa pierderile. Traderii gălățeni au contracte încheiate pentru transporturi de cereale, sperăm să se spargă gheața cât mai curând. Contracte există, logistica există, costurile de operare sunt convenabile pentru traderii ucraineni, sperăm să înceapă cât mai curând livrările de mărfuri și prin portul Galați”, ne-a declarat Marcela Daniela Costea.

„În acest moment, cerealele din Ucraina pot fi aduse direct în Portul Galați pe porțiunea cu ecartament larg, pentru a fi încărcate în șlepuri și barje, sau încărcate direct din siloz în vagoane care circulă pe ecartament normal și transportate oriunde în România și Europa pe calea ferată”, ne-a precizat Costel Fotea, președintele Consiliului Județean Galați.

De ce stau șiruri de vagoane de la graniță

„Redeschiderea celor două linii de cale ferată cu ecartament larg și, respectiv, normal, Rugat de către Club Feroviar, Cătălin Eduard Țigănuș, director general Navrom oferă explicații. Cerealele se aduc deocamdată în porturile ucrainene spre a fi transportate. La granița cu Moldova se află un număr mare de vagoane care nu pot fi tractate, căci locomotivele cumpărate de căile ferate moldovenești (din Kazahstan) au nevoie de piese de schimb, iar războiul din Ucraina împiedică aprovizionarea facilă a acestora. Există contracte pentru aducerea și depozitarea cerealelor în portul Galați, iar săptămâna viitoare am putea vedea primele trenuri intrate în port, căci TTS (companie care e și acționar la Navrom) a cumpărat o locomotivă dedicată acestor transporturi. Tigănuș informează că săptămâna viitoare vom vedea și primele transporturi în port. Deocamdată, barjele Navrom aduc cerealele spre Constanța pe Dunărea navigabilă, dar din porturile ucrainene

Oricum, porturile Ucrainene, Izmail și Reni de la Dunăre au o capacitate de 26,96 de milioane de tone care s-ar putea dovedi suficientă pentru transportul cerealelor, în condițiile în care producția Ucrainei de cereale este de peste 50 de milioane de tone pe an.

Deocamdată, s-au format aglomerări de barje în așteptarea demarării traficului feroviar care să degajeze fluxurile de transport. Coloana de barje care aşteaptă în prezent să urce pe Dunăre şi să încarce cereale într-unul dintre porturile fluviale din Ucraina va rămâne acolo mai multe săptămâni, a declarat miercuri, într-un discurs televizat, prim-adjunctul ministrului Politicii Agrare şi Alimentaţiei, Taras Vysotsky.

„O coadă de aproximativ 90 de barje s-a format în zona fluviului Dunărea şi va continua încă câteva săptămâni. Datorită eliberării Insulei Şarpelui, debitul suplimentar este de patru-cinci nave pe zi. Această rută nu este capabilă să compenseze volumele pe care le-am exportat prin porturile noastre din Marea Neagră”, a declarat Vysotsky.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

19 Aug. 2022, 17:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
19 Aug. 2022, 17:39 // Actual //  Lupu Eduard

Mai multe femei din Republica Moldova, care s-au implicat din prima zi, alături de alte mii de femei din țara noastră, pentru a ajuta oamenii care au fugit din calea războiului din Ucraina, au vorbit despre experiența și motivația lor dar și importanța implicării fiecăruia dintre noi pentru a oferi sprijin oamenilor aflați în dificultate. Femeile s-au reunit în cadrul unui eveniment organizat de UN Women Moldova cu ocazia Zilei Mondiale a Asistenței Umanitare, sărbătorită anual la 19 august.

Astfel, UN Women a adus în vizor rolul primordial pe care îl au femeile din diferite domenii profesionale în implementarea și gestionarea răspunsului umanitar. Primare, gazde pentru persoanele refugiate, polițiste de frontieră, psihologe, toate aceste femei s-au trezit peste noapte lucrătoare umanitare și au reușit să asigure un răspuns eficient și demn.

Felicia Bechtold, secretară de stat la Ministerul Muncii și Protecției Sociale, a mulțumit pentru solidaritate tuturor femeilor, gazdelor, asistentelor sociale, primarelor, funcționarelor, organizațiilor non-guvernamentale și internaționale pentru ajutorul oferit persoanelor refugiate: „În toată această perioadă, multe femei s-au implicat foarte activ, am apreciat organizarea lor, omenia lor, dar și cât de mult suflet au depus pentru a ajuta refugiații.”

„Din primele zile ale crizei refugiaților am înțeles ce înseamnă empatia în servicul de forță pe care o aduce o femeie, eu am vazut cu propriii mei ochi de ce în toate țările civilizate avem atât de multe femei cu epoleți care lucrează în serviciile de forță, eu am văzut ce înseamnă să fii femeie cu epoleți și psihologă și cum să abordezi problema persoanelor care intrau în țară. Empatia, capacitatea de a vedea în suferința omului propria suferință e ceea ce s-a întâmplat cu toată comunitatea, cu persoanele cu epoleți și cele fără epoleți. Iar eu, în calitate de secretară de Stat a Ministerului Afecrilor Interne am fost nevoită să iau anumite decizii, unele din ele fără precedent, pe care mi le-am asumat”, a menționat Jana Costachi, secretară de stat la Ministerul Afacerilor Interne.

La eveniment au mai participat și femei refugiate care au reușit, datorită programelor și proiectelor susținute de UN Women, să-și găsească un loc de muncă sau fac voluntariat pentru a susține alte persoane nevoite să-și părăsească țara din cauza războiului.

„Ne dorim ca vocea acestor femei să fie auzită și să inspire și alți oameni pentru implicare activă prin donații, voluntariat, demersuri către autorități pentru ajutorarea refugiaților și a comunităților gazdă în necesitățile lor de zi cu zi. Acest război înseamnă un regres în materie de egalitate de gen, acces la drepturi și servicii, siguranță și bunăstare, în primul rând a femeilor. Crizele afectează în mod disproporționat femeile. Este important să ținem cont de elementele de gen atunci când oferim sprijin, atunci când ne programăm reusresele, intervențiile și programele. Femeile sunt agente ale schimbării și au un rol important în procesele desecuritate și pace.”, a menționat Svetlana Andrieș, specialistă programe UN Women.

Este esențial ca femeile să participe în mod egal la planificarea și luarea deciziilor în ceea ce privește răspunsul la nevoile umanitare, iar conducerea și contribuțiile lor să fie recunoscute și apreciate. Femeile și fetele joacă un rol cheie în supraviețuirea și reziliența comunităților afectate de criză. Atunci când criza lovește, femeile sunt adesea primele care răspund. De asemenea, acestea sunt afectate în mod disproporționat de conflicte. Aceste roluri multiple trebuie reflectate pe parcursul întregului proces de planificare și implementare a răspunsului umanitar.

Ziua Mondială a Asistenței Umanitare este sărbătorită în fiecare an la 19 august, reunind parteneri din întregul sistem umanitar pentru a promova supraviețuirea, bunăstarea și demnitatea persoanelor afectate de crize și pentru siguranța și securitatea lucrătorilor umanitari. Este o sărbătoare globală a oamenilor care ajută oamenii.

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău