Ministrul Alaiba minte de îngheață apele în privința investiților atrase în Parcurile Industriale! S-au redus cu 70%

15 Aug. 2024, 12:06
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
15 Aug. 2024, 12:06 // Actual //  bani.md

Ministrul Economiei, Dumitru Alaiba, a susținut recent că investițiile în parcurile industriale din Republica Moldova au crescut cu aproape un miliard de lei, de la 3,25 miliarde lei în 2021 la 4,14 miliarde lei în 2023. Însă, datele reale dezvăluie o situație complet diferită, arătând o scădere semnificativă a investițiilor.

Conform raportului oficial al ministerului pe care îl conduce, investițiile atrase în parcurile industriale au scăzut drastic în anul 2023. În 2022, volumul investițiilor era de 697,5 milioane lei, în timp ce în 2023 cifra a scăzut la 194,5 milioane lei, reprezentând o reducere de aproape 70%.

Parcul Industrial „Tracom” a deținut cea mai mare pondere a investițiilor, atrăgând 45,6% din total. Acest parc industrial este cel mai mare și mai dezvoltat, concentrându-se în municipiul Chișinău, ceea ce subliniază tendința de concentrare a activităților economice în capitală.

Următoarele parcuri industriale în ordinea investițiilor sunt „Triveneta Cavi Development” (19,0%), „Edineț” (16,0%) și „Răut” (13,0%). Restul parcurilor industriale au atras investiții minore, cumulate la doar 6,4% din total, indicând necesitatea unor strategii suplimentare pentru stimularea investițiilor în zonele mai puțin dezvoltate.

În 2023, cele mai mari investiții au fost realizate în „Tracom” (173,2 milioane lei, adică 89,0% din total) și „Răut” (10,7 milioane lei, adică 5,5%). Celelalte parcuri industriale au realizat investiții de 10,5 milioane lei (5,4%).

Aceste date contrazic afirmațiile ministrului Alaiba și evidențiază nevoia urgentă de revizuire a strategiilor de atragere a investițiilor în parcurile industriale din Moldova.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

10 Dec. 2024, 15:13
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
10 Dec. 2024, 15:13 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Industria globală a aviației este proiectată să obțină un profit net de 36,6 miliarde de dolari în 2025, depășind ușor estimările pentru anul 2024, a anunțat Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA). Această performanță va fi impulsionată de scăderea prețurilor la combustibil și de o gestionare eficientă a costurilor, Rtă datele IATA.

Numărul pasagerilor este estimat să crească cu 6,7%, ajungând la 5,2 miliarde în 2025, iar veniturile totale ale industriei ar putea depăși, pentru prima dată, pragul de 1 trilion de dolari, până la 1,007 trilioane de dolari, o creștere de 4,4% față de 2024.

Profitul operațional este estimat la 67,5 miliarde de dolari, iar cheltuielile totale ale industriei ar putea atinge 940 miliarde de dolari în 2025.

În cadrul unei conferințe de presă, Willie Walsh, directorul general al IATA, a remarcat creșterea semnificativă a pieței aviației în India, subliniind importanța conectivității aeriene pentru sprijinirea dezvoltării economice. India și China rămân printre piețele de aviație internă cu cea mai rapidă creștere.

Conform IATA, marja de profit net pentru 2025 este estimată la 3,6%, în creștere ușoară față de 3,3% în 2024. Profitul net per pasager va ajunge la 7 dolari, mai mic decât vârful de 7,9 dolari înregistrat în 2023, dar peste valoarea de 6,4 dolari prognozată pentru 2024.

În regiunea Asia-Pacific, profitabilitatea va înregistra o ușoară îmbunătățire datorită cererii puternice și a creșterii gradului de ocupare a aeronavelor.

La nivel global, tariful mediu al biletelor de avion, inclusiv taxele suplimentare, este prognozat să fie de 380 de dolari, cu 1,8% mai mic decât în 2024.

Prețul mediu al combustibilului pentru avioane este estimat la 87 de dolari pe baril în 2025, în scădere față de 99 de dolari pe baril în 2024. Cheltuielile totale pentru combustibil ale companiilor aeriene vor fi de 248 miliarde de dolari, o scădere de 4,8%, chiar dacă volumul consumului de combustibil va crește cu 6%, până la 107 miliarde de galoane.

Cu toate acestea, IATA avertizează asupra provocărilor legate de lanțurile de aprovizionare, infrastructura deficitară, reglementările stricte și creșterea taxelor. În plus, companiile aeriene vor resimți o presiune financiară suplimentară, pe măsură ce vor epuiza beneficiile fiscale asociate pierderilor din perioada pandemiei.

Această proiecție evidențiază eforturile industriei aeriene de a-și reveni complet după pandemie și de a investi în tehnologii sustenabile pentru un viitor mai verde.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală