Bani.md

Publisherii europeni confruntă Google și Facebook: lupta “scrisorilor deschise” și rolul României în această dispută [UPDATE]

Publisherii europeni confruntă Google și Facebook: lupta “scrisorilor deschise” și rolul României în această dispută [UPDATE]

Producătorii europeni de conținut jurnalistic sunt în conflict deschis, momentan mai mult în spatele usilor închise, cu giganții internetului, mai ales cu Google si Facebook, care urmează să fie impactați direct de o nouă directivă europeană, tip GDPR, care e menită să protejeze si/sau chiar plătească producătorii de conținut original, scrie Dragoș Stanca, antreprenor și expert media, pe blogul său.

Chiar în aceste zile, la Bruxelles – posibil, în curând, și la Bucuresti -, au loc întâlniri importante, si problema urmează să fie transată: propunerea de Directiva se afla in ultimul stadiu al negocierilor, cu ambitia ca cei doi co-legislatori (Consiliul si Parlamentul European) sa ajungă la o intelegere pana pe 13 decembrie.

Dacă însă decizia se va amâna, problema va “ateriza” în “brațele” României, care va prelua presedinția Consiliului UE, în ianuarie.

Disputele cele mai aprinse sunt legate mai ales de articolele 11 si 13.

Articolul 11 le-ar putea impune companiilor de internet (motoare căutare, rețele sociale, agregatoare) să plătească ziarele, producătorii de muzică și agențiile de presă pentru a putea posta “fragmente” ale muncii lor – de exemplu, titluri, preview și text pe newsfeedul Facebook sau rezultate afisate de Google. O postare care explică treaba asta, găsiți aici.

Celălalt punct aflat în litigiu este articolul 13, care ar obliga platforme precum YouTube să fie responsabile pentru materiale protejate prin drepturi de autor, cerându-le să aibă acorduri cu toți titularii de drepturi, similar cu industriile de muzică si film. Deci, problemă spinoasă: să îsi asume si responsabilitatea, inclusiv juridică, pentru ce se publică în platformă (responsabilitatea urmând a fi si a platformei, nu doar a userului).

Altfel, pentru Facebook sau Google normal că e cool să spună că “suntem doar o platformă” când se apare în rețeaua lor un conținut discutabil si/sau furat – care e dat jos cel mai adesea după ce “si-a făcut treaba” – si să acționeze ca o companie media doar când vine vorba de a încasa majoriatea banilor din publicitate, concurând astfel publisherii în mod cât de poate de direct

Ați remarcat cumva mai mulți vloggeri cunoscuți, activi pe subiect, apărând YouTube?

Pregătiți-vă să vedeți din ce în ce mai mulți, Google luptă pe toate canalele posibile pentru a-si apăra interesele. Chiar CEO-ul YouTube, Susan Wojcicki, si-a asumat o poziție publică pe acest subiect (aici).

UPDATE. La UPGRADE, emisiunea pe care o produc la Radio Guerrilla, am avut un dialog interesant, cu argumente PRO si CONTRA pe acest subiect, cu Alina Popescu – European Publishers Council si Miruna Herovanu – News Media Europe [PRO] si Alin Popescu – AvocatNet si Bogdan Manolea – Asociatia pentru Tehnologie si Internet [CONTRA].

Pentru o imagine mai completă asupra problemei, puteți asculta înregistrarea aici.

Lupta în Scrisori Deschise adresate Guvernului României

De cealaltă parte a baricadei, publsiherii grupați în mai multe asociații – printre care EMMAENPAEPC sau NME, încearcă să încline balanța de partea publisherilor care vor să aibă dreptul de a fi tratați pentru materialele care decid că merită a fi protejate, la fel ca industria de film sau cea muzicală în raport cu giganții din tehnologie.

Argumentele lor, pe scurt, aici. “Publisher’s right” explicat într-o serie de trei materiale scurte, aici, aici si aici.

CITEȘTE CONTINUAREA ACCESÂND ACEST LINK

Tags

Caută

Cursul Valutar BNM

MDL RATĂ TREND
EUR 20.2254 -0.0000
USD 16.3935 -0.0000
RUB 0.2660 -0.0000
RON 4.3374 -0.0000
UAH 0.6300 -0.0000

Cele mai accesate stiri