Transparency International – Moldova: Modificări la Legea combaterii spălării banilor – operate în grabă, într-un mod abuziv și ilegal

La 20 iulie 2020, Guvernul, iar apoi și Parlamentul Republicii Moldova au aprobat și, respectiv, adoptat în prima lectură modificări la câteva legi ce vizează direct combaterea spălării banilor: Legea 308/2017 cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, Codul de executare al Republicii Moldova 443/2004, Legea 135/2007 privind societățile cu răspundere limitată, Legea 220/2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice și a întreprinzătorilor individuali.

La 20 iulie 2020, Guvernul, iar apoi și Parlamentul Republicii Moldova au aprobat și, respectiv, adoptat în prima lectură modificări la câteva legi ce vizează direct combaterea spălării banilor: Legea 308/2017 cu privire la  prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, Codul de executare al Republicii Moldova 443/2004, Legea 135/2007 privind societățile cu răspundere limitată, Legea 220/2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice și a întreprinzătorilor individuali.

Esența modificărilor constă în înterpretarea calității de beneficiar efectiv al entităților economice și introducerea unor restricții în aplicarea Legii 308/2017 în cazul urmăririi activelor beneficiarilor finali în cadrul investigațiilor ce țin de spălarea banilor și finanțarea terorismului.

Astfel, potrivit modificărilor, ”calitatea de beneficiar efectiv al unei entități nu acordă, prin ea însăși, persoanelor de drept privat, vreun drept real sau de creanță asupra patrimoniului entității respective sau asupra cotelor din capitalul entității respective. Calitatea de beneficiar efectiv al unei entități nu dă temei pentru a satisface din contul patrimoniului sau a cotei din capitalul entității respective a obligațiilor beneficiarului efectiv ori a deținătorilor indirecți prin care beneficiarul efectiv exercită control asupra entității respective”. Mai simplu fiind spus, entitățile create în interesul beneficiarului final din resurse obținute ilegal, pentru care beneficiarul final este urmărit în cadrul unor dosare, nu pot fi subiect al asigurării recuperării mijloacelor dobândite ilegal.

Transparency International – Moldova remarcă faptul că modificările respective au fost operate în grabă, într-un mod abuziv și ilegal, fără a respecta rigorile privitoare la actele normative și transparența decizională: 

  • Ședința Guvernului a fost una ad-hoc, nefiind anunțată din timp, proiectul modificărilor în legislație și materialele  aferente fiind publicate contrar prevederilor legislației privind transparența procesului decizional.
  • Din materialele plasate pe pagina web a Guvernului nu este clar cine este autorul real al proiectului legii: Nota informativă la proiect a fost semnată de Secretarul General al Guvernului, iar la ședința  Guvernului proiectul n-a fost prezentat de reprezentantul autorității care a venit cu inițiativa legislativă, ci de consilierul Prim-ministrului pe probleme juridice (Nicolae Eșanu).
  • În materialele aferente proiectului de lege lipsesc o serie de documente obligatorii, inclusiv avizele ministerelor responsabile de domeniul economie, finanțe, justiție, expertiza anticorupție a CNA, opinia/avizul Serviciului prevenirea și combaterea spălării banilor (SPCSB). În nota informativă la proiect lipsește și avizul de confomritate cu standardele GRECO, MoneyVal, pe care Republica Moldova, în calitate de subiect al monitorizării de către aceste organisme internaționale, trebuie să le respecte.
  • Parlamentul a admis examinarea proiectului de lege în prima lectură, în aceeași zi în care acesta a fost aprobat de Guvern, neavând acceptul pozitiv al comisiei de bază – Comisia juridică, numiri și imunități. Raportul acestei comisii indică cert că ”proiectul de lege nu a întrunit numărul necesar de voturi”. De reținut că ședința comisiei ar fi avut loc grabnic între ședința Guvernului (ora 10:00, 20.07.2020) și ședința Paramentului (14:00, 20.07.2020).
  • Comisia economie, buget și finanțe a Parlamentului ar fi examinat și susținut, cu vot majoritar, proiectul de lege. Totuși, fără a face o trimitere clară și relevantă la modificările operate, comisia a specificat că ”precizările prevăzute de proiectul de lege vor asugura respectarea standardului de reglementară ”clară și previzibilă”, cerute de stndardele CEDO pentru respectarea drepturilor de proprietate”.
  • Nici în Parlament n-au fost prezentate expertizele economică, financiară, anticorupție ale proiectului de lege, precum și de implementare a principiilor MoneyVal transpuse și în Legea 308/2017 – în special, opinia SPCSB.

Concluzii și recomandări

Proiectul de lege a fost elaborat și promovat cu abateri grave de la exigențele elaborării actelor normative și transparenței decizionale, în regim grabnic (la finele sesiunii de primăvară-vară a Parlamentului), inclusiv fără avizele de conformitate cu standardele comunitare, în speță ale Consiliului Europei, ceea ce trezeste suspiciuni privind caracterul comandat al modificărilor operate, susține Transparency International – Moldova.

Riscul major al aplicării acestor modificări în legislație, în special în contextul combaterii spălării banilor, potrivit experților, este împiedicarea efectuării unei urmăriri efective prin sechestru și recuperare a activelor dobândite în rezultatul fraudelor financiar-bancare. „De fapt, aceste modificări vor reduce la zero prevederile și spiritul Legii 308/2017 cu privire la  prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului.”

„Un alt risc important este zădărnicirea urmăririi eficiente prin atragerea în litigii judiciare interminabile, fără șanse de recuperare ulterioară a activelor urmărite de către procurori în cadrul investigațiilor fraudelor financiare, în special celor financiar-bancare.

Modul în care au fost elaborate și promovate modificările în legislație, inclusiv interpretările anumitor prevederi din legislația actuală (de ex., ”beneficiar efectiv”), ar favoriza anumite grupuri de interese, adevărații inițiatori ai proiectului de lege, –  prin asigurarea unei căi legale de preluare a activelor sechestrate. Aceste modificări ar fi, mai degrabă, în detrimentul interesului public de a recupera mijloacele și activele rezultante din fraude financiare și bancare.”, mai concluzionează autorii.

Potrivit Transparency International – Moldova, trimiterile la CEDO sau la alte ”practici internaționale”, invocate în rapoartele uneia din comisiile parlamentare, sunt irelevante și neconvingătoare, întrucât nu indică cu claritate normele și standardele internaționale necesare pentru operarea acestor modificări.

În acest context Transparency International – Moldova consideră necesară retragerea din procedură de examinare parlamentară a proiectului de lege de modificare a unor acte normative, aprobat de Guvern și adoptat de Parlament în prima lectură la 20.07.2020, ca fiind unul ilegal și contrar interesului public, și care ar putea împiedica aplicarea Legii 308/2017 cu privire la combaterea spălării banilor și finanțării terorismului.

De asemenea, Transparency International – Moldova atrage atenția partenerilor străini ai Republicii Moldova, reprezentanților structurilor internaționale specializate în prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului asupra pericolelor generate de proiectul acestei legi.

Alte stiri

Documente desecretizate: Băncile din țară ar fi fost devalizate și după 2014, chiar și în administrare specială

Cele trei bănci comerciale - Banca de Economii, Unibank și Banca Socială din Republica Moldova ar fi fost devalizate și după furtul miliardului din 2014.

Închisoare pe 18 ani pentru miliardarul chinez care a criticat modul în care Xi Jinping a gestionat pandemia de coronavirusul

Ren Zhiqiang, un magnat imobiliar, cu legături strânse cu înalți oficiali chinezi, a dispărut în martie după ce ar fi scris un eseu dur în luna aceea, criticând răspunsul lui Xi la epidemia de coronavirus. Ulterior a fost acuzat de infracțiuni legate de corupție.

„Business-ul cu cea mai rapidă creștere pe timp de COVID”: Un startup din SUA îi ajută pe proprietari să dea afară chiriașii restanțieri

Criza creată de COVID-19 a generat milioane de chiriași restanțieri în Statele Unite, mulți aflându-se în situația în care pot fi dați afară de pe o zi pe alta, scrie Business Insider.

Actrița Eva Longoria vinde complexul rezidențial din Los Angeles cu o reducere mare de preț

Producătorul și actrița „Desperate Housewives” Eva Longoria și-a vândut complexul rezidențial din cartierul Hollywood Hills din Los Angeles cu pierderi.

Ultimele ȘTIRI

LG Moldova: Casa viitorului mai aproape decât crezi!

Cu câțiva ani în urmă, Big Data și Internetul era menționat în previziunile futuriste, iar astăzi reprezintă o realitatea perfect normală fără de c...

MAIB și Opera Națională vă îndeamnă să fim la distanță și, totuși, împreună prin cultură și muzică bună

Cel mai impresionant eveniment cultural al teatrului liric național revine în scenă cu ediția a 28-a a Festivalului Internațional de Operă și Balet...

LG Virtual Exhibition- Life’s Good from Home

În fiecare an, compania LG ne încântă cu noile sale produse unice, precum: primul televizor OLED rulabil, cel mai tare frigider InstaViewThinQ cu u...

MAIB micșorează ratele dobânzii la creditele pentru afaceri acordate din resursele internaționale de finanțare

Moldova Agroindbank continuă să fie alături de clienți, sprijinindu-le afacerile și planurile antreprenoriale prin măsuri consolidate de susținere,...

Mobiasbanca-OTP Group înregistrează o creștere a creditării persoanelor fizice

În contextul pandemiei și scăderii dramatice a economiei, activitatea Mobiasbanca - OTP Group S.A. este stabilă, înregistrând profit și un nivel sa...

Vezi toate știrile