Lege nouă! Moldovenii vor continua să fie transportați în pericol, cu microbuze vechi sau marfare reutilate, în timp ce statul nu va putea incasa taxele din transport

Nepăsare sau atentat la siguranța pasagerilor, printr-o nouă lege?! Moldovenii riscă să fie transportați în continuare cu microbuze învechite sau reutilate din transport marfar în transport pentru pasageri. De asemenea, noua lege creează condiții pentru abuzuri și evaziuni fiscale.

Viața călătorilor moldoveni este pusă în pericol. Deși anul 2022 trebuia să fie ultimul în care moldovenii să fie transportați cu microbuze reutilate din marfar în pasager, printr-un proiect de lege aprobat de Guvern se încearcă eliminarea acestei obligațiuni. Încă în anul 2017, transportatorilor li s-a oferit un termen de tocmai cinci ani pentru a moderniza parcul auto, iar acum această condiție urmează să fie eliminată definitiv în cazul în care proiectul de modificări la Codul Transporturilor Rutiere va fi votat de Parlament. Mai mult, prin modificările propuse se dorește majorarea vârstei vehiculelor importate destinate transportului de persoane, de la 10 la 15 ani. Asta în timp ce toate statele Europene restricționează vârsta și caracteristicile pentru transportul de pasageri, cu scopul de a garanta siguranța și confortul cetățenilor. De asemenea, modificările propuse reprezintă un risc major pentru facilitarea și eschivarea de la plata impozitelor, deschizând transportatorilor calea spre multiple posibilități de evitare sau ocolire a evidențelor de orice tip în domeniu. 

Deși de la 01 ianuarie 2020 au fost majorate tarifele pentru călătoriile interurbane cu 25-50%, în schimbul promisiunilor că transportatorii își vor reînnoi parcurile de autobuze și microbuze, se pare că cineva influențează guvernarea sau însăși guvernanții au decis să întoarcă ramura transportului de pasageri în anii 90.

Proiectul de lege cu privire la modificare și completarea unor acte legislative cu nr. 119 din 24.09.2020, a fost înaintat de către deputatul Partidului Democrat în Parlamentul Republicii Moldova Nicolae Ciubuc, favorizând interesele unui grup îngust de persoane, susținut de către deputații Vladimir Cebotari, Alexandru Slusari și Igor Grosu și înregistrat în secretariatul Parlamentului cu nr. 417 la data de 08.10.2020, urmează să genereze efecte negative și toxice pentru societate pe trei direcții:

  1. Securitatea și confortul călătorilor
  2. Conformarea fiscală și combaterea evaziunii fiscale
  3. Modernizarea sistemului de transport auto din Moldova. 

Siguranța și confortul călătorilor în pericol 

Pe lângă faptul că pasagerii rutelor regulate din Moldova vor continua să fie transportați în transport marfar reutilat, noua lege vine și cu modificări referitor la ceea ce presupune numărul maxim de persoane în transport. Astfel, prin noua lege se va accepta transportarea interurbană a pasagerilor în picioare! Autorii proiectului solicită ca „La efectuarea transportului rutier contra cost de persoane în trafic național pe o distanță mai mică de 50 km să fie admisă transportarea persoanelor în picioare nedepășind capacitatea maximă de îmbarcare prevăzută de reglementările în vigoare, iar pe o distanță mai mare de 50 km sau în trafic internațional se admite transportarea persoanelor doar pe scaune”. Asta în timp ce actuala legislație prevede o limită prevăzută de uzina producătoare în funcție de tipul de transport, marca și modelul acestuia (Art. 63), asigurând aspectele de securitate și confort pentru pasageri.

De asemenea, un aspect care va debusola călătorii și va crea haos și incomodități este faptul că potrivit modificărilor propuse, transportatorii își vor alege singuri gara, indiferent dacă există sau nu o capacitate a instituției în acest sens, fără a se ține cont de direcțiile prioritare. În asemenea situație, călătorul ajuns la Gara Sud-Vest, va afla că plecarea lui spre Cahul se efectuează din Gara Nord.

Și mai complicat este de înțeles modul în care autorii văd modul de înființare și funcționare a unei autogări, pentru că prin modificarea Articolului 87, Gară s-ar putea numi orice „edificiu, care va include: casă de bilete, birou sau  panou de informație în sală și la peron, sală amenajată pentru persoanele aflate în așteptare cu capacitatea de doar 10 de locuri pe scaune”, cu cel puțin 4 unități de peron de îmbarcare/debarcare și parcare pentru 8 vehicule rutiere. Deci, orice parcare cu un chioșc va putea să se numească gară.

În aceste condiții, nu se poate vorbi despre condiții minime de calitate a deservirii călătorilor, despre aspectele de securitate din toate punctele de vedere, mai cu seamă dacă într-o asemenea pseudo-gară vor intra 5 autocare concomitent.

Totodată, prin modificările propuse, nu vor mai exista stații, iar cursele vor putea să nu mai fie „regulate”, ci spontane sau haotice, la discreția transportatorului, sau doar cu un regim de activitate convenabil transportatorului din punct de vedere financiar. Modificările la Articolul 37 al Codului Transporturilor Rutiere, oferă o libertate maximă în procesul de transportare a pasagerilor și menținerea monopolului actual pe rute regulate. Un nou investitor nu poate veni, chiar dacă piața este liberalizată. Spre exemplu, un transportator nou, care va deține unități de transport moderne, inclusiv electrice care are optimizate costurile de călătorie, nu va putea accede în piața transportului de călători, deoarece noul proiect face și mai restrictive procedurile de obținere a autorizațiilor, acest fapt venind în contradicție cu principiile de concurență loială și liberalizare a pieței. 

Bugetul statului, mai sărac

Autorii proiectului au admis voluntar sau involuntar scăpări și la acest capitol. Statul se luptă cu fenomenul transportului ilicit, precum și combate eschivarea de la plata impozitelor în transporturi. Serviciul Fiscal de Stat și ANTA realizează periodic controale privind modul de transportare a pasagerilor, iar autorii proiectului vin să limiteze posibilitatea organelor de control de a verifica și în cazul încălcărilor de a sancționa șoferii. Mai mult, prin modificarea Articolului 64, proiectul le oferă transportatorilor posibilitatea de a încasa bani fără a fi contabilizați imediat ce călătorul a solicitat serviciul. Efectul cel mai nociv pentru bugetul de stat urmează să fie la deservirea rutelor regulate în trafic internațional, pe motiv că așa-numitele bilete de călătorie fie că se vor elibera fără a fi fiscalizate sau fie că în genere nu se vor elibera. Nici în redacția actuală, nici în redacția propusă nu este clar stipulat procedura de fiscalizare a banilor încasați pentru călătorie. De asemenea, riscul de fraudă rămâne a fi unul foarte sporit. Interesant dacă CNA a dat aviz acestui proiect?

Întoarcerea în trecut

De asemenea, procesul de modernizare a sistemului de transport rutier este pus în pericol. Premisele pentru „revenirea în trecut, la nivelul anilor 90” sunt create de modificările propuse la Articolul 5 al aceluiași document. Dacă până acum monitorizarea și decizia de organizare a rețelei de rute regulate naționale era luată analizând informațiile dintr-un sistem unic computerizat, atunci odată cu intrarea în vigoare a modificărilor propuse, haosul își va face și mai mult loc. Noțiunea de „program unic computerizat” se exclude din Cod.

Totodată, călătorul nu va mai putea să-și organizeze din timp călătoria pe motiv că, dacă până acum autogările și operatorii de transport rutier erau obligați  să organizeze vânzarea anticipată a biletelor, acum acest proces va fi efectuat „la dorință”, conform modificărilor propuse.

Un alt paradox, modificările propuse oferă transportatorilor posibilitatea de a efectua îmbarcările oriunde dorește, în pofida faptului că prin același document se solicită ca șoferii să poată îmbarca pasageri la doar 200 m de la autogări, ocolind astfel aparatele de casă ale acestora și încasând banii în numerar. Cu alte cuvinte, ne pornim din gară conform orarului, apoi peste 200 de metri facem o oprire și așteptăm să se umple autobuzul și continuăm călătoria când va găsi de cuviință șoferul, deoarece conform altor modificări propuse la art. 49, transportatorul poartă răspundere de respectarea orarului de circulație doar în ,,punctele inițiale”. 

Totodată, odată cu aprobarea acestui proiect, se instaurează haosul în domeniu, dar și foarte multe localități rurale riscă să rămână în genere fără transport către centrele raionale din motiv că vor fi afectate de microbuzele de pe cursele inter-raionale care vor circula la propria discreție. De asemenea, transportul local și municipal va avea de suferit grav din cauza opririlor haotice în orice stație publică. Doar din municipiul Chișinău zilnic pornesc peste doua mii de autobuze pe rute interurbane. Ce se va întâmpla în Chișinău dacă aceste se vor opri în orice loc public pentru a staționa și prelua pasageri? 

Concluzionăm, că acest proiect este promovat strict în interesul transportatorilor, făcându-se abstracție de necesitățile, securitatea și confortul călătorilor – cetățeni ai Republicii Moldova, iar autobusele și microbuzele vechi sau marfare reutilate, vor porni de unde vor dori, când vor dori șoferii, vor merge cu pasageri în picioare, care au plătit dar nu au primit bilet sau bon fiscal.

Vom reveni cu noi detalii.

Alte stiri

Pfizer întârzie cu livrarea vaccinului în UE. Comisia Europeană va solicita explicații de la grupul farmaceutic

Comisia Europeană va solicita explicații de la grupul farmaceutic Pfizer pentru noile întârzieri ce vor apărea săptămâna viitoare în livrarea de vaccinuri COVID-19 pentru țările membre ale Uniunii Europene, a declarat vineri un purtător de cuvânt al Executivului comunitar, transmite Reuters, citat de Agerpres.

Pe care rute de troilebuz se va face testarea taxării electronice

Conform IPN, spre testare taxării electronice sunt propuse rute cu peste 20 de unități de transport .

Țările din care moldovenii au primit bani în decembrie. Top 5

În luna decembrie,suma de bani transferată prin intermediul băncilor licențiate, din străinătate în favoarea persoanelor fizice a fost de 147,84 milioane de dolari. Suma a crescut cu 36,9% față de luna decembrie a anului 2019 2019. Cele mai mari tranferuri au fost de 4% și provin din partea țărilor Uniunii Europene (UE), 13,6% din partea țărilor CSI și 39,6% vin din alte țări ale lumii.

Inteligența emoțională în leadership. Domeniile IE

Noțiunea de inteligență emoțională(IE) a început să fie aplicată din ce în ce mai multe domenii, printre care este și mediul de afaceri. Daniel Goleman împreună cu Annie McKee și Richard Boyatzis a demonstrat, în cartea „Inteligența emoțională în leadership”, legătura strânsă care există între inteligența emoțională și leadership. Ei spun că liderii adevărați fac apel la emoții, iar succesul lor depinde de cum aceștia acționează acționează.

Ultimele ȘTIRI

Pfizer întârzie cu livrarea vaccinului în UE. Comisia Europeană va solicita explicații de la grupul farmaceutic

Comisia Europeană va solicita explicații de la grupul farmaceutic Pfizer pentru noile întârzieri ce vor apărea săptămâna viitoare în livrarea de va...

Pe care rute de troilebuz se va face testarea taxării electronice

Conform IPN, spre testare taxării electronice sunt propuse rute cu peste 20 de unități de transport .

Țările din care moldovenii au primit bani în decembrie. Top 5

În luna decembrie,suma de bani transferată prin intermediul băncilor licențiate, din străinătate în favoarea persoanelor fizice a fost de 147,84 ...

Inteligența emoțională în leadership. Domeniile IE

Noțiunea de inteligență emoțională(IE) a început să fie aplicată din ce în ce mai multe domenii, printre care este și mediul de afaceri. Daniel Gol...

Joburi de viitor: (22) Consilier de 100 de ani

Acum urmează o serie de joburi de viitor din categoria „PEOPLE JOBS”. În viitor, viața noastră va fi extinsă prin progresele înregistrate în medici...

Vezi toate știrile