Profit spectaculos pentru trader-ul energetic de stat: 858 milioane de lei în 2024, față de pierderile din 2023

28 Feb. 2025, 10:30
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
28 Feb. 2025, 10:30 // Actual //  Ursu Victor

Potrivit statisticilor oficiale, anul 2024 a adus rezultate financiare pozitive pentru majoritatea întreprinderilor de stat din Moldova. Deși cifra de afaceri a acestora a scăzut cu 143,6 milioane de lei, ajungând la 31,4 miliarde de lei, profitul total al celor 12 entități analizate a crescut considerabil, cu 832,1 milioane de lei, ajungând la 1,6 miliarde de lei, față de 770,3 milioane de lei în 2023, potrivit datelor publicate de Agenția Proprietății Publice.

Printre cele mai notabile evoluții se numără întreprinderea de stat Aeroportul Internațional Chișinău, care, după revenirea în proprietatea statului în martie 2023, a înregistrat un profit de 336 milioane de lei. Aeroportul a fost anterior gestionat de compania Avia Invest pe baza unui contract de concesiune timp de nouă ani.

Poșta Moldovei a avut o performanță impresionantă, profitul acesteia crescând de la 23 milioane la aproape 66 milioane de lei. MOLDATSA, întreprinderea de stat responsabilă pentru utilizarea spațiului aerian și deservirea traficului aerian, a avut o evoluție constantă, cu un profit crescut de la 22,1 milioane la 29,5 milioane de lei.

Unul dintre cele mai spectaculoase salturi financiare a fost înregistrat de Energocom, care, după pierderile de peste 127 milioane de lei în 2023, a obținut în 2024 un profit de circa 858,1 milioane de lei. Această schimbare semnificativă este un semnal pozitiv pentru sectorul energetic din Moldova.

Loteria Națională a Moldovei și Moldtelecom sunt alte exemple de întreprinderi în creștere, raportând profituri de aproximativ 276,8 milioane de lei și, respectiv, 159,8 milioane de lei. Societatea RED Nord a avut o creștere considerabilă a profitului, de la 76,9 milioane la 146,6 milioane de lei.

Companiile din sectorul energetic, reglementate de ANRE, depind într-o măsură considerabilă de ajustările tarifare, care au un impact semnificativ asupra evoluției acestora. În schimb, întreprinderile care activează pe piețele mai competitive, cum ar fi combinatul Franzeluța din Chișinău, au înregistrat, de asemenea, creșteri ale profitului, de la 20,4 milioane la 44,2 milioane de lei.

În ceea ce privește contribuțiile la bugetul de stat, cele 12 companii au transferat defalcări totale de 500 milioane de lei, cu 109,1 milioane mai mult decât în 2023. Loteria Națională a Moldovei a fost cel mai mare contributor, cu un aport de 138,3 milioane de lei, în timp ce Aeroportul Internațional Chișinău va vira în buget 105,6 milioane de lei, o creștere semnificativă față de anul anterior.

Astfel, în ansamblu, întreprinderile de stat din Moldova au demonstrat o recuperare financiară remarcabilă în 2024, contribuind semnificativ la bugetul de stat și reflectând o gestionare mai eficientă a resurselor.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

06 Iun. 2025, 17:21
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
06 Iun. 2025, 17:21 // Actual //  Ursu Victor

Un nou pod rutier internațional va fi construit peste Dunăre, între localitatea Orlivka din raionul Izmail (regiunea Odesa) și orașul Isaccea din România. Proiectul a fost inclus în Strategia de reconstrucție și dezvoltare a regiunii Odesa pentru perioada 2025–2027, publicată de Consiliul Regional Odesa, potrivit portalului ucrainean epravda.com.ua.

Noul pod va face parte din ruta internațională E87, care conectează Ucraina cu România, Bulgaria și Turcia. În prezent, șoferii sunt nevoiți să ocolească prin Republica Moldova, traversând de două ori frontiera. Construcția podului va scurta traseul către Isaccea cu aproximativ 80 de kilometri.

Finanțarea va fi asigurată din ajutor internațional, în valoare de peste 12,6 miliarde de grivne (aproximativ 290 milioane de euro), repartizată pe parcursul a trei ani: 1,26 miliarde în 2025, aproape 3,8 miliarde în 2026 și peste 7,5 miliarde în 2027.

Proiectul prevede etapele de proiectare, studii ecologice, construcția propriu-zisă a podului și a căilor de acces, precum și crearea punctelor de trecere a frontierei și racordarea la drumurile internaționale.

Viitorul pod va avea patru benzi de circulație, trotuare pentru pietoni de ambele părți și va fi rezistent la cutremure de până la 9 grade pe scara Richter. Din partea ucraineană va fi construită o șosea de acces de 3 km, iar din partea română – 950 de metri.

Ucraina intenționa să construiască un pod peste Nistru, care urma să lge localitatea Yampol de Soroca, însă la 15 mai Kievul a suspendat lucrările.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO