Avioanele de luptă pentru Ucraina, o incertitudine. Între avântul statelor baltice, prudență și „Nu-ul” răspicat al SUA

01 Feb. 2023, 05:50
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
01 Feb. 2023, 05:50 // Actual //  Lupu Eduard

Împlinirea visului ucrainean de a primi avioane de luptă de la Occident stă sub semnul incertitudinii, o slabă speranță stând agățată de răspunsul președintelui Emmanuel Macron că „nimic nu este interzis în principiu” și de presiunea statelor baltice care fac lobby pentru acest tip de sprijin militar. În acest timp, SUA a spus un „nu” răspicat, iar Marea Britanie spune că decizia de a trimite avioane de a patra generație nu este una practică.

Politico scria săptămâna trecută că mulți diplomați și lideri militari au confirmat pentru Politico că în cadrul aliaților Kievului se discută și posibilitatea trimiterii unor avioane militare forțelor ucrainene.
O astfel de inițiativă ar fi sprijinită de statele baltice.

Ministrul olandez de Externe Wopke Hoekstra a declarat deja în fața parlamentului țării sale că guvernul lui Mark Rutte va analiza posibilitatea trimiterii unor avioane F-16 Ucrainei, dacă Kievul le va solicita. „Suntem deschiși la minte, nu există tabuuri”, a spus el.

„Discuțiile pentru obținerea avioanelor de vânătoare F-16 sunt în desfășurare. Avem semnale pozitive din Polonia, care este gata să ni le transfere în coordonare cu NATO. Tancurile și avioanele de luptă sunt o companie excelentă pentru a transforma ostilii ruși în îngrășământ”, Andrii Iermak, șeful Biroului Președintelui Ucrainei pe Telegram.

Prim-ministrul polonez Mateusz Morawiecki a declarat, la un briefing din 30 ianuarie, că Polonia ar putea furniza Ucrainei avioane de luptă F-16 dacă NATO va sprijini o astfel de decizie.

Franța nu a luat nicio decizie, dar nu spune nici nu

Franța și Ucraina au discutat despre pregătirea piloților ucraineni pentru a pilota avioane de luptă franceze, dar încă nu a fost luată o decizie, a declarat marți ministrul francez al Apărării, Sebastien Lecornu, relatează Reuters.

Ministrul francez al Apărării, Sebastien Lecornu, a spus, după o întâlnire la Paris cu omologul său ucrainean, că „nu există niciun tabu” atunci când a fost întrebat despre furnizarea de avioane de luptă Ucrainei.

De asemenea, Lecornu a reiterat poziția Franței în ceea ce privește furnizarea de arme Ucrainei, spunând că nu ar trebui să slăbească capacitatea proprie de apărare a Franței, că ar trebui să fie utilă pentru a ajuta Ucraina în conflictul cu Rusia și că armele să fie folosite de Ucraina doar pentru a se apăra.
Pregătirea piloților ucraineni pentru a pilota avioane de luptă a făcut „parte din discuțiile noastre, dar încă nu a fost luată o decizie în această privință”, a spus Lecornu.

Președintele francez Emmanuel Macron, întrebat luni, la Haga, despre posibilitatea de a trimite avioane de luptă în Ucraina pentru a o ajuta să lupte împotriva invaziei rusești, a răspuns prudent că „nimic nu este interzis în principiu”.

El a menționat „criterii” înainte de orice decizie, cum ar fi faptul că trebuie să existe o „cerere” din partea Ucrainei, că aceasta „nu trebuie să fie escaladată” și „nu trebuie să fie de natură să lovească teritoriul rusesc, ci să ajute efortul de rezistență” și că „nu trebuie să slăbească capacitatea armatei franceze”.

Marea Britanie spune că „nu este practică” trimiterea avioanelor

Un purtător de cuvânt al premierului Rishi Sunak a spus marți că Marea Britanie nu crede că este practic să-și trimită avioanele de luptă în Ucraina, după ce Kievul a indicat că va face presiuni pentru a obține avioane occidentale, potrivit Reuters.

„Avioanele de luptă din Marea Britanie sunt extrem de sofisticate și necesită luni pentru a învăța să fie pilotate. Având în vedere acest lucru, credem că nu este practic să trimitem acele avioane în Ucraina”, a declarat purtătorul de cuvânt reporterilor.
„Vom continua să discutăm cu aliații noștri despre ceea ce credem care este abordarea corectă”.

Statele Unite spun că nu vor furniza F-16

Statele Unite nu vor furniza avioanele de luptă F-16 pe care Ucraina le-a cerut pentru a fi folosite în lupta sa împotriva Rusiei, a declarat luni președintele Joe Biden.

„Nu”, a răspuns președintele american când a fost întrebat de un reporter la Casa Albă dacă va furniza Kievului avioanele de luptă, pe care liderii ucraineni le-ar fi cerut.
Măsura care se confruntă cu opoziție puternică și din partea Berlinului.

Cancelarul Olaf Scholz a subliniat în mod repetat în ultimele zile că Germania nu va trimite avioane de luptă Ucrainei.

Zelenski a avertizat în ultimele săptămâni că Moscova intenționează să-și intensifice asaltul asupra Ucrainei după aproximativ două luni de impas de-a lungul liniei frontului care se întinde peste sud și est.

Ar dura jumătate de an pentru ca ucrainenii să se antreneze pe F-16

Un purtător de cuvânt al forțelor aeriene ucrainene a declarat că le va lua piloților săi aproximativ jumătate de an pentru a se antrena cu astfel de avioane de luptă.
„Piloții noștri pot învăța cum să piloteze aceste avioane în câteva săptămâni. Va fi nevoie de timp pentru a stăpâni cum să lupte cu aceste avioane, aproximativ șase luni”, a declarat purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene ucrainene, Iurii Ihnat, potrivit CNN.
Ihnat a adăugat că, pe lângă piloți, ar fi necesară o „pregătire intensivă” pentru echipajele de la sol care asigură mentenanța F-16.

Realitatea Live

28 Mart. 2024, 12:53
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  Lupu Eduard
28 Mart. 2024, 12:53 // Oameni şi Idei //  Lupu Eduard

Lumea se confruntă cu o „criză a pensionării” iminentă, care necesită o regândire a pensiilor şi a modelelor de lucru, pe măsură ce progresele medicale sporesc longevitatea, a avertizat marţi directorul general al BlackRock, Larry Fink, în scrisoarea sa anuală adresată directorilor executivi şi investitorilor, foarte urmărită, scrie FT.

Fink, ale cărui misive anterioare au contribuit la creşterea interesului pentru capitalismul participativ şi schimbările climatice, a citat proiecţiile ONU potrivit cărora una din şase persoane la nivel global va avea peste 65 de ani până în 2050, faţă de una din 11 în 2019, în timp ce a cerut o utilizare mai mare la nivel mondial a pieţelor de capital pentru a ajuta lucrătorii să economisească pentru bătrâneţe.

Şeful BlackRock a avertizat, de asemenea, că ascensiunea planurilor de pensii cu contribuţii definite s-a combinat cu presiunea din ce în ce mai mare asupra programului guvernamental de pensii de securitate socială pentru a lăsa SUA deosebit de nepregătite pentru o creştere uriaşă a populaţiei de pensionari.

„Ne concentrăm o cantitate enormă de energie pentru a-i ajuta pe oameni să trăiască o viaţă mai lungă. Dar nici măcar o fracţiune din acest efort nu este cheltuită pentru a-i ajuta pe oameni să-şi permită aceşti ani în plus”, a scris el. „Astăzi, în America, mesajul de pensionare pe care guvernul şi companiile îl transmit lucrătorilor lor este efectiv: „Sunteţi pe cont propriu”.”

Fink a descris decalajul dintre ceea ce economisesc americanii şi ceea ce ar avea nevoie ca fiind „o problemă atât de mare şi de urgentă încât liderii guvernamentali şi corporativi [trebuie] să se oprească din activitatea obişnuită [şi] să iasă din silozurile lor şi să se aşeze la aceeaşi masă pentru a găsi o soluţie”.

Mai mult de jumătate din activele administrate de BlackRock, în valoare de 10 miliarde de dolari, reprezintă economii pentru pensie, inclusiv fonduri de pensii instituţionale, planuri de contribuţii definite ale companiilor cunoscute sub numele de 401(k) şi conturi individuale.

Noua concentrare a lui Fink asupra pensiilor a venit în paralel cu un efort de a găsi o cale de mijloc în războaiele politice privind investiţiile durabile, o abordare pe care a numit-o „pragmatism energetic”.

Scrisorile sale anterioare au făcut din BlackRock o ţintă în dezbaterile privind schimbările climatice şi responsabilităţile companiilor de a reacţiona la acestea. BlackRock a pierdut mandate de investiţii din partea unor state americane conduse de republicani pentru că ar fi fost „ostilă” combustibililor fosili şi a fost criticată de activiştii democraţi pentru că nu a făcut mai mult pentru a renunţa la aceştia.

Citând călătoriile sale în 17 ţări anul trecut, Fink a scris că politicienii şi oamenii de afaceri la nivel mondial plănuiesc din ce în ce mai mult să investească atât în petrol şi gaze pentru securitatea energetică, cât şi în energie verde pentru tranziţia energetică.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău