Plan revoluționar la Calea Ferată! Gata cu viteza melcului, iar peste zece ani începem tranziția la ecartament UE

09 Mai 2023, 10:06
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Mai 2023, 10:06 // Actual //  bani.md

Calea Ferată are nevoie urgent de investiții pentru reabilitarea infrastructurii or, de altfel, peste câțiva ani aceasta va dispărea și nu va avea cine să circule susține directorul CFM, Oleg Tofilat.

Potrivit directorului CFM, în prezent este reabilitat sectorul de calea ferată de la Giurgiulești la Basarabeasca (230 km). „Un proiect foarte ambițios este reabilitarea coridorului de la Vălcineț, Otaci, Ocnița, Căinari. Am obținut toată finanțarea necesară, deja am lansat licitația pentru procurarea materialelor. Purtăm cu Ukrzaliznița (operatorul feroviar din Ucraina n.r), deoarece în situație de război nu poți aștepta oferte foarte multe. Se explică prin faptul că Ucraina nu are legături feroviare cu Rusia și Belarus, respectiv toate materiile pot fi luate doar din țara vecină”.

Referindu-se le costurile de reabilitare, pentru proiectul de la sud (Tighina – Basarabeasca) costul este de 113 milioane de euro. „Proiectul de la nord la sud costă 135 milioane, iar dacă am lua și celelalte linii din țară s-ar mai adăuga încă o sută de milioane de euro. Aceste lucrări ne-ar oferi un răgaz de zece că să e pregătim pentru trecerea la ecartamentul european”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Oleg Tofilat afirmă, în podcastul de la Europa Liberă, că până la tranziția la ecartament european, Republica Moldova trebuie să asigure investiții importante în sectorul feroviar, estimate, pentru următorii doi-patru ani, la circa 1 miliard de euro.

Acestea ne-ar da un răgaz de circa zece ani, spune Tofilat, pentru ca să ne pregătim de trecerea la ecartamentul european, acesta fiind unul dintre „obiectivele esențiale în integrarea noastră în landșaftul logistic european.”

Oleg Tofilat mai spune că în zece ani trebuie regândit întreg sistemul feroviar moldovean și să fie realizate numeroase studii de fezabilitate, geologice și topografice, în situația în care rețeaua actuală moldovenească nu va putea suporta vitezele medii de 180 km/h.

În prezent, CFM are nevoie de 1000 de vagoane cerealiere – 70 milioane de euro, 3 000 – 4 000 – 350 milioane de euro și 25-30 de locomotive de manevră.

Realitatea Live

10 Iul. 2025, 18:17
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
10 Iul. 2025, 18:17 // Actual //  Ursu Victor

Liderul socialiștilor Igor Dodon a mers în capitala Rusiei împreună cu reprezentanți ai altor partide pro-ruse din Moldova pentru a discuta relansarea relațiilor economice și, în special, energetice cu Federația Rusă. Oficialii ruși s-au declarat dispuși să reia livrările de gaz la prețuri preferențiale, dacă Chișinăul va da semnale de deschidere, scrie 1prime.ru.

„Suntem gata să discutăm orice opțiune de cooperare, inclusiv în domeniul energiei”, a declarat vicepremierul rus Alexander Novak în cadrul întrevederii cu liderii PSRM, „Viitorul Moldovei” și „Inima Moldovei”. Novak a subliniat că relațiile economice bilaterale au fost grav afectate de orientarea europeană a Chișinăului și a amintit că, în ultimii 15 ani, ponderea Rusiei în exporturile Moldovei a scăzut de la 70% la doar 3%.

Vicepremierul rus a insistat că Moscova a oferit anterior gaze Moldovei la prețuri mai mici decât celor practicate pentru Europa și a sugerat că refuzul actualei guvernări de la Chișinău este „inexplicabil”.

În delegația moldoveană care a participat la întâlnirea de la Moscova s-au aflat Igor Dodon (PSRM), fostul premier Vasile Tarlev (Viitorul Moldovei) și Irina Vlah (Inima Moldovei), toți cunoscuți pentru pozițiile lor favorabile Kremlinului.

Potrivit lui Novak, Rusia este gata să revină la un „parteneriat prietenos” cu Moldova în domeniul energetic, „dacă va exista voință politică la Chișinău”.

Republica Moldova a renunțat la gazul rusesc de la sfârșitul anului 2022 și s-a reorientat pe piețele din vest, după ce Gazporm a redus cantitatea livrată Chișinăului la 5,7 milioane metri cubi/zi. Întreaga cantitate de  metan a fost redirecționată către partea stângă a Nistrului în schimbul energiei electrice. Iar de la începutul anului 2025, Gazprom a sistat livăririle de metan și în stânga Nistrului urmare a suspendării tranzitului prin Ucraina. La mijlocul luni februarie livăririle au fost reluaate, însă nu direct de către Gazprom ci prin intermediul companiei ungare MET cu achitarea metanului printr-o companie din Dubai.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | CREAREA UNUI JOC 3D – FILMĂRI ÎN MOLDOVA
NO COMMENT | CREAREA UNUI JOC 3D – FILMĂRI ÎN MOLDOVA