Tăvălugul demisiilor! Recean i-a zburat din funcție pe Parlicov, Tofilat și Bînzari

05 Dec. 2024, 13:14
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
05 Dec. 2024, 13:14 // Actual //  Ursu Victor

Premierul Republicii Moldova, Dorin Recean, a făcut astăzi declarații importante referitoare la criza energetică cu care se confruntă țara, subliniind necesitatea unor schimbări majore în conducerea sectorului energetic. „Am solicitat demisia domnului Victor Barilekov, care era responsabil de gestionarea sectorului energetic, întrucât a admis greșeli grave care au dus la această criză. Deciziile luate au fost fundamentale în formarea situației actuale”, a declarat Recean.

Premierul a explicat că sectorul energetic nu a fost gestionat în mod adecvat în momentele cheie, iar această inacțiune a avut un impact semnificativ asupra aprovizionării cu gaze naturale pentru perioada de iarnă.

„De asemenea, am cerut și demisia directorului general al companiei Energocom, Victor Brânzaie. Compania nu a reușit să asigure necesarul de gaze la prețuri avantajoase, preferând să se ascundă în spatele procedurilor birocratice atunci când ar fi fost posibil să acționeze”, a adăugat Recean.

În plus, premierul a abordat și rolul lui Sergiu Tofilat, membru al Consiliului de Observatori al Moldovagaz, despre care a spus că, deși nu era direct responsabil de decizii, a blocat achiziția de gaze într-un moment crucial. „Este inacceptabil ca instituțiile responsabile să fi fost împiedicate să cumpere gaze atunci când era cel mai dificil”, a subliniat premierul.

Dorin Recean a solicitat Agenției Proprietății Publice să pună în aplicare cât mai repede procedura de revocare a membrilor din Comitetul de Observatori și să desemneze un nou membru al acestuia, o procedură la care a invitat și societatea civilă să participe activ.

„Este momentul ca transparența și competența să devină priorități în gestionarea sectorului energetic. Vreau să invit societatea civilă să propună un nou membru al Comitetului de Observatori, pentru a asigura o mai mare responsabilitate și eficiență în acest domeniu”, a declarat Recean.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 16:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 16:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importurile de anvelope în Republica Moldova au atins un nivel record între 2024 și mai 2025, cu peste 1,29 milioane de unități aduse în țară și o valoare vamală totală de aproximativ 1,36 miliarde de lei. Potrivit unei analize detaliate realizate de economistul Iurie Rija, anvelopele pentru autoturisme au dominat cantitativ piața, reprezentând 78% din total (1.003.526 bucăți), dar doar 58% din valoarea totală, în timp ce anvelopele pentru camioane și autobuze au format 22% din volum, dar 42% din valoare, indicând o diferență clară de preț mediu între cele două categorii.

În 2024, au fost înregistrate vârfuri semnificative ale importului de anvelope pentru camioane în lunile septembrie și octombrie, cel mai probabil legate de pregătirile sezoniere pentru iarnă. În ianuarie 2025, importurile de anvelope pentru camioane s-au dublat față de aceeași lună a anului precedent, iar cele pentru autoturisme au crescut semnificativ, semnalând o activitate comercială intensificată. Cu toate acestea, în lunile aprilie și mai 2025 s-a observat o scădere accentuată a volumului și valorii importurilor, posibil din cauza reducerii cererii sau a ajustării stocurilor.

Prețul mediu al anvelopelor a crescut vizibil. În mai 2025, o anvelopă pentru autoturisme costa în medie 915 lei, comparativ cu 703 lei în mai 2024. În cazul anvelopelor pentru camioane, prețul mediu a atins 2.209 lei în mai 2025, dublu față de cel mai mic nivel din 2024. Această evoluție indică nu doar o inflație generală, ci și o posibilă reorientare a importatorilor spre branduri premium sau modele specializate.

China rămâne lider absolut în livrările de anvelope către Republica Moldova, cu 48,4% din volum, urmată de Turcia (16,4%), România (8,4%) și Ucraina (7,4%). Produsele chinezești domină atât segmentul de autoturisme, cât și cel de camioane. Pe de altă parte, în ceea ce privește valoarea importurilor, țări precum Germania, Ungaria și Slovacia ocupă o pondere semnificativă datorită exportului de anvelope din gama superioară. Turcia furnizează volume mari la prețuri relativ accesibile, iar Vietnamul începe să se evidențieze prin livrări de anvelope scumpe, în ciuda volumului modest.

Piața moldovenească de import este foarte concentrată. Trei companii — AGROPIESE TGR GRUP SRL, EXIMOTOR SA și ARIDAN CENTER SRL — controlează peste 40% din totalul volumului importat. AGROPIESE domină la anvelopele pentru camioane, în timp ce EXIMOTOR și ARIDAN se concentrează pe autoturisme. Unele firme, cum ar fi AUTO MOTION SERVICE SRL, se specializează în anvelope din gama premium, având cote valorice mai mari decât cele cantitative.

Analiza economistului Iurie Rija evidențiază o piață aflată în plină evoluție, sensibilă la tendințele internaționale de preț și la comportamentul consumatorului local. Se recomandă monitorizarea atentă a prețurilor și diversificarea furnizorilor pentru a limita dependența de China și a preveni șocurile în lanțurile de aprovizionare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO