Angajații CFM, lăsați să aștepte! Deputatul Marian sugerează că statul nu e responsabil de problemele comerciale

04 Ian. 2025, 11:34
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
04 Ian. 2025, 11:34 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul emisiunii „Rezoomat” de la Rlive, deputatul Radu Marian a explicat dificultățile privind stingerea datoriilor salariale ale angajaților de la Calea Ferată din Moldova (CFM). Oficialul a subliniat că intervențiile statului pentru plata datoriilor salariale în cazul unei companii de stat ar putea crea un precedent riscant.

„Este mult mai complicat să aloci bani pentru plata salariilor unei companii, deoarece acest lucru ar putea genera așteptări similare din partea altor întreprinderi, inclusiv cele private. Legea nu permite discriminarea între companiile de stat și cele private. În loc să direcționăm bani pentru educație, pensii sau infrastructură, ar trebui să rezolvăm probleme comerciale, ceea ce nu este sustenabil”, a explicat Marian.

De asemenea, deputatul a precizat că, deși statul are obligația de a sprijini companiile unde este fondator, soluțiile trebuie să fie comerciale.

„În 2022 am reușit să stingem restanțele salariale și să majorăm salariile cu 90%. Acesta este modelul pe care vrem să-l replicăm – să găsim soluții viabile fără a pune presiune pe bugetul public”, a declarat Marian.

În concluzie, deputatul a reiterat angajamentul autorităților de a identifica soluții pentru viabilitatea financiară a Căii Ferate din Moldova, subliniind că situația trebuie abordată cu prudență pentru a evita dezechilibre economice pe termen lung.

CFM are datorii salariale de aproximativ 150 de milioane de lei, iar unii angajați au început să primească salarii restante abia pentru luna iulie. Din cele 139 de locomotive, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. Dacă nu se vor lua măsuri urgente, circulația pe jumătate din rețea ar putea fi suspendată în următorii ani.

În ultimul deceniu, compania a generat pierderi de aproape un miliard de lei, cauzate de scăderea numărului de pasageri și a volumului de mărfuri transportate. Costurile estimative pentru salvarea și modernizarea CFM se ridică la câteva sute de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

Realitatea Live

03 Iun. 2025, 12:22
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
03 Iun. 2025, 12:22 // Actual //  Ursu Victor

Președintele american Donald Trump a lansat un nou atac dur asupra politicii comerciale globale, declarând că SUA nu poate supraviețui economic fără impunerea de tarife vamale pe importurile din alte țări. Într-un mesaj postat pe rețeaua sa de socializare Truth Social, Trump a scris tranșant:
„Dacă altor țări li se permite să ne impună tarife, iar nouă nu ni se permite să reacționăm rapid și flexibil cu tarife de răspuns, SUA nu are nici cea mai mică șansă de supraviețuire economică”.

Trump a adăugat că datorită tarifelor impuse de administrația sa, economia SUA a înflorit, avertizând însă că eliminarea acestor taxe ar însemna o „prăbușire economică totală a Statelor Unite ale Americii”.

Declarațiile sale vin în contextul în care, la sfârșitul lunii mai, un tribunal american pentru comerț internațional a declarat ilegale o parte dintre tarifele impuse anterior de Trump, însă Casa Albă a contestat decizia și a obținut temporar suspendarea acesteia.

Tarifele impuse de Trump în 2024-2025 au inclus:

25% pe importurile din Mexic și majoritatea bunurilor din Canada;
10% pe bunurile din China, sub pretextul combaterii fentanilului și imigrației ilegale;
25% pe importurile de oțel și aluminiu (din 10 februarie);
25% pe importurile de automobile și camioane ușoare (din 26 martie);
10% global pe majoritatea bunurilor importate în SUA (anunțat în aprilie, dar amânat pentru 90 de zile);
145% pe importurile din China (după mai multe runde de majorări).
Pe 12 mai, Washington și Beijing au convenit o reducere temporară a tarifelor: SUA a redus taxele suplimentare pe bunurile chinezești de la 145% la 30%, iar China a redus la rândul ei taxele de la 125% la 10%.

La final de mai, Trump a anunțat introducerea unui tarif de 50% pe mărfurile din Uniunea Europeană, dar aplicarea a fost amânată până la 9 iulie.

Trump a avertizat că, fără aceste măsuri, SUA ar deveni „ostaticele unor tarife anti-americane” și a îndemnat la „acțiune dură și rapidă” pentru protejarea economiei americane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO