Peste 5000 de consumatori, casnici și noncasnici, deconectați în 2024 pentru datorii de milioane la gaze naturale

14 Ian. 2025, 09:21
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
14 Ian. 2025, 09:21 // Actual //  Ursu Victor

În anul 2024, volumul consumului de gaze naturale în Republica Moldova a ajuns la 790 milioane de metri cubi, în valoare totală de 10,645 miliarde lei. Comparativ cu anul 2023, consumul a crescut cu 132,8 milioane de metri cubi, în timp ce costul gazelor furnizate consumatorilor finali a scăzut cu 4,117 miliarde lei. Această scădere semnificativă a valorii a fost posibilă datorită revizuirii tarifelor aplicate, anunță Moldovagaz.

Până la 31 decembrie 2024, achitările pentru gazele consumate în perioada ianuarie-noiembrie 2024 au totalizat 8,495 miliarde lei, acoperind 99% din volumul furnizat. Acest nivel este cu 1 punct procentual mai mare față de perioada similară din 2023, ceea ce reflectă o îmbunătățire a disciplinei de plată.

În 2024, au fost deconectați de la rețeaua de gaze naturale 4763 de consumatori casnici, cu datorii totale de 17,7 milioane lei. Aceasta reprezintă o scădere de 21,9% față de anul 2023, când 6096 de consumatori au fost deconectați, cu datorii de 28,8 milioane lei. De asemenea, 2844 de consumatori casnici au fost obligați să achite în avans pentru gazele naturale, în scădere cu 11% față de anul precedent.

În rândul consumatorilor noncasnici, numărul celor deconectați a scăzut cu 42,6%, de la 622 în 2023 la 357 în 2024. Valoarea datoriilor acestora s-a redus la 15,7 milioane lei, față de 28,8 milioane lei în anul precedent. Totodată, doar 101 consumatori noncasnici au fost obligați să plătească în avans, cu 34% mai puțin decât în 2023.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

Realitatea Live

17 Iul. 2025, 14:02
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
17 Iul. 2025, 14:02 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Parlamentul a adoptat recent, în lectură finală, un proiect de lege care întărește drepturile consumatorilor de servicii financiare și sporește responsabilitatea furnizorilor din acest sector. Actul normativ marchează începutul procesului de modernizare a cadrului legal, în perspectiva armonizării cu legislația Uniunii Europene.

Conform noilor reglementări, colectarea datoriilor aferente contractelor de credit de consum va intra sub supravegherea Comisiei Naționale a Pieței Financiare (CNPF), care va controla respectarea limitelor privind dobânda, comisioanele și costul total al creditului, acesta neputând depăși suma debursată.

CNPF va monitoriza și activitatea intermediarilor – inclusiv brokeri și agenți de credite – pentru a combate practicile comerciale incorecte și abuzurile în procesul de vânzare a bunurilor în rate. Totodată, beneficiarii de credite de la Asociațiile de Economii și Împrumut vor beneficia de același regim de protecție ca ceilalți consumatori financiari, iar fidejusorii vor fi acoperiți de Legea privind contractele de credit de consum, la fel ca debitorii principali.

Noua lege introduce și obligația creditorilor de a adopta politici interne privind restructurarea datoriilor pentru debitorii aflați în dificultate, măsură ce va consolida protecția în perioade de criză economică. În plus, sunt clarificate aspecte legate de aplicarea dobânzii de întârziere și este impusă obligativitatea includerii graficului de rambursare în informația precontractuală.

O modificare importantă vizează calcularea perioadei de trei ani pentru reparația cu piese originale a vehiculelor asigurate, care va începe de la data primei înmatriculări, nu de la anul fabricației. Aceasta corectează o practică defavorabilă pentru posesorii de mașini înmatriculate cu întârziere.

Pentru contractele de asigurare, furnizorii vor fi obligați să analizeze necesitățile fiecărui consumator și să ofere documente de informare înainte de semnare. În plus, constatarea amiabilă va putea fi completată și în format electronic, facilitând procedura în caz de accident.

Pentru produsele financiare combinate, cum ar fi vânzările în rate cu polițe de asigurare incluse, consumatorii vor primi informații separate pentru fiecare componentă și vor avea posibilitatea de a le achiziționa distinct. Publicitatea la aceste servicii va fi supusă unor reglementări mai stricte pentru a preveni inducerea în eroare.

Legea prevede și o procedură standard de soluționare a reclamațiilor la nivelul furnizorilor, cu termen de răspuns de maximum 15 zile lucrătoare. Dacă răspunsul nu este satisfăcător, consumatorii pot sesiza CNPF sau instanțele de judecată.

Pentru creșterea eficienței controlului, CNPF va avea dreptul să efectueze „cumpărături de control” – metode anonime de testare a conformității furnizorilor, utile în depistarea neregulilor ascunse.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA