„Ziua zero” se apropie: capitala care poate deveni primul oraș fără apă

20 Iul. 2025, 10:35
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
20 Iul. 2025, 10:35 // Actual //  Ursu Victor

Kabul, capitala Afganistanului, se apropie de colaps în timp ce rămâne fără apă. Familiile sapă fântâni nesigure, copiii lipsesc de la școală, iar criza se agravează fără sprijin extern.

Kabul este pe punctul de a deveni prima capitală modernă care rămâne complet fără apă, scrie CNN.

Pe măsură ce rezervele de apă subterană ale orașului se epuizează din cauza schimbărilor climatice, creșterii rapide a populației și a gestionării defectuoase, familiile se confruntă zilnic cu dificultăți majore pentru a avea acces la apă potabilă.

Peste 40% dintre puțurile forate sunt deja secate, iar 80% din apa rămasă este contaminată, ceea ce obligă locuitorii să apeleze la fântâni nesigure sau la cisterne costisitoare, accentuând criza economică din gospodării.

Dacă în urmă cu câteva decenii capitala Afganistanului avea sub 2 milioane de locuitori, boom-ul demografic de după 2001 a depășit cu mult capacitatea infrastructurii de apă a orașului.

În prezent, Kabul extrage anual cu 44 de milioane de metri cubi mai multă apă decât poate fi reînnoită natural, ceea ce a dus la o scădere de 30 de metri a nivelului apei subterane într-un singur deceniu.

Există familii care își cheltuie toate economiile să sape fântâni, fără a obține însă apă potabilă sigură.

Aceasta nu este doar o penurie de apă. Este o urgență sanitară, economică și umanitară.

Bolile diareice și infecțiile transmise prin apă sunt frecvente, iar copiii lipsesc de la școală pentru a căra apă. Femeile suportă povara cea mai grea, riscându-și siguranța în condițiile restricțiilor impuse de talibani pentru a-și aproviziona familiile cu apă.

Criza este agravată și de instabilitatea politică a Afganistanului dar și de blocarea ajutoarelor externe, inclusiv a fondurilor USAID.

Doar o mică parte din finanțarea necesară pentru apă și igienă a fost livrată. În lipsa unor soluții sustenabile, mulți locuitori din Kabul se tem că vor fi nevoiți să părăsească orașul.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII