Criză pe piața petrolului rusesc: discounturile ating niveluri record după sancțiunile SUA

12 Nov. 2025, 15:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Grîu Tatiana
12 Nov. 2025, 15:37 // Bani și Afaceri //  Grîu Tatiana

Reducerile la petrolul rusesc au crescut brusc pe fondul sancțiunilor SUA împotriva celor mai mari două companii petroliere din Rusia — Rosneft și Lukoil.

Prețul petrolului rusesc Urals în porturile Primorsk și Novorossiysk a înregistrat o reducere record de 19,4 dolari pe baril față de marca de referință Brent, potrivit unei surse din industrie citate de „Kommersant”. La începutul lunii noiembrie, discountul era de 13-14 dolari, iar înainte de sancțiunile americane din octombrie – de 11-12 dolari pe baril.

Experții remarcă că astfel de reduceri mari nu mai fuseseră înregistrate din ianuarie, când SUA au impus sancțiuni asupra Gazprom Neft, Surgutneftegaz și peste 180 de petroliere. În trecut, cele mai mari reduceri ale Urals față de Brent au fost în al doilea trimestru al anului 2022 – 31,9 dolari pe baril și în primul trimestru al anului 2023 – 30 dolari, însă prețul Brent era mult mai mare decât în prezent: 104-123 dolari în 2022 și 78-83 dolari în 2023.

Sancțiunile recente împotriva Rosneft și Lukoil determină companiile să reorganizeze schemele de vânzare prin intermediul traderilor care nu fac obiectul restricțiilor. Experții estimează că tranziția completă ar putea dura până la începutul anului 2026.

În ciuda reducerilor, principalii cumpărători, India și China, abordează achizițiile cu prudență. Cinci mari rafinării indiene nu au plasat comenzi pentru petrol rusesc în decembrie, iar companii chineze de stat precum Sinopec și PetroChina au renunțat la achiziții. Analiștii avertizează că, pe durata modificării logisticii, ar putea exista întreruperi pe termen scurt în exportul de petrol rusesc.

Până în prezent, livrările maritime rusești rămân stabile și ar putea continua astfel cel puțin până pe 21 noiembrie, când expiră autorizațiile SUA pentru tranzacțiile cu Rosneft și Lukoil.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII