12 producători din Cahul vor produce lucernă pentru export: proiectul are ca scop creșterea economică

02 Iul. 2021, 14:34
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
02 Iul. 2021, 14:34 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Federația agricultorilor din Moldova (FARM) a elaborat un concept de afacere pentru producătorii de lucernă din raionul Cahul. Timp de câteva săptămâni, experții economici au conceput un potențial plan de afacere, care ar facilita dezvoltarea ramurii de lucernă în Republica Moldova, scrie Agrobiznes.

Conceptul presupune estimarea posibilității de producere, extindere a suprafețelor, dar și de achiziționare a tehnicii, care ar moderniza modul de creștere, uscare și comercializare a lucernei.

Echipa FARM, cu suportul Proiectului Agricultura Performantă în Moldova (APM), au prezentat conceptul în cadrul atelierului de lucru „Dezvoltarea Conceptului de afacere privind producerea și exportul culturii de lucernă de către grupul de producători Cahul”.

Acest concept a fost solicitat chiar de cei 12 producători agricoli din sudul țării, beneficiari APM

Participanți la eveniment, 12 producători agricoli de la sudul țării, beneficiari APM – sunt cei care au și solicitat realizarea acestui concept.

Potrivit studiilor, cererea față de lucerna uscată este în creștere la nivel mondial.

Astfel, prin dezvoltarea conceptului de afacere elaborat, li s-a accentuat producătorilor autohtoni despre avantajul de a avea acces la Râul Dunărea prin portul maritim Giurgiulești – ceea ce înseamnă o cale mai rapidă pentru export.

Grigore Baltag, Consultant în Dezvoltarea Businessului asociat FARM a prezentat avantajele și punctele forte ale acestui concept de afacere:

  1. Asocierea cultivatorilor de lucernă din regiunea respectivă în scopul sporirii capacităților de producție a asigurării volumului major de producție către export;
  2. Cultivarea lucernei în sistem intensiv Zona „lunca Prutului”;
  3. Dezvoltarea platformei de deshidratare a lucernei, obținerea fânului, balotarea și brichetarea lui;
  4. Păstrarea lucernei balotate și brichetate în spații de depozitare corespunzător cerințelor tehnologice;
  5. Utilizarea sistemului centralizat de irigare a suprafețelor însămânțate;
  6. Exportarea fânului de lucernă în baloturi și brichete prin intermediul portului maritim din Giurgiulești;
  7. Sporirea capacităților de producție din contul terenurilor agricole aflate în gestiunea membrilor Grupului.

Potrivit datelor, comerțul mondial anual cu fân uscat, inclusiv fân de lucernă, în prezent se ridică la suma de 2,5 – 3,1 mlrd dolari SUA.

Piața a arătat că în ultimii ani este o cerere mai mare de lucernă sub formă de fân împachetat în baloturi sau pelete (brichete).

Cei 12 agricultori, beneficiari ai proiectului, după prezentare, au avut posibilitatea să dezbată împreună cu experții, toate punctele conceptului.

Modificările, solicitate de ei, au fost făcute ulterior, luându-se în calcul cele mai bune soluții, atât din punct de vedere economic, cât și din punct de vedere tehnic.

 

 

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală