Învingătorii concursului „Săptămâna eficienței energetice în școala mea”. Cei mai ingenioși elevi au fost premiați

16 Nov. 2021, 15:17
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
16 Nov. 2021, 15:17 // Actual //  MD Bani

Agenția pentru Eficiență Energetică (AEE), în parteneriat cu Primăria municipiului Chișinău, a organizat marți, 16 noiembrie curent, evenimentul de premiere a câștigătorilor concursului de creație „Săptămâna eficienței energetice în școala mea”, ce s-a desfășurat în contextul Săptămânii europene a energiei durabile (EUSEW).

La ceremonia de înmânare a premiilor au participat primarul capitalei, Ion Ceban, directorul Agenției pentru Eficiență Energetică, Alexandru Ciudin, reprezentanți ai instituțiilor de învățământ participante la concurs, profesori și elevi.

„Eficiența energetică, în contextul ultimelor evenimente, este un subiect tot mai actual. Iar copiii sunt o sursă puternică de influență socială. Profesorii de școală primară, gimnaziu și liceu pot aborda într-un mod interactiv și în dependență de vârsta elevilor, subiectul eficienței energetice. Toate rezultatele din cadrul concursului demonstrează faptul că elevii noștri sunt creativi și dornici să ne ajute să devenim o societate mai ecologică și mai responsabilă față de consumul asumat de energie. Mulțumesc Agenției de Eficiență Energetică și partenerilor pentru inițitivă și suport, iar tuturor participanților pentru implicare”, a menționat primarul Ion Ceban.

Partenerii concursului au oferit instituțiilor premiate tablete pentru utilizare în clase.

În rezultat, opt instituții de învățământ au obținut premii, împărțite în două categorii de vârstă: colective (clase, școli) de copii cu vârsta cuprinsă între 6-10 ani (categoria I) și 11-16 ani (categoria II). Câștigătorii din prima categorie sunt IP Gimnaziul Petrunea, s. Petrunea, raionul Glodeni; Instituția de educație timpurie nr. 43 „Zâmbetul”, orașul Bălți; Școala primară nr. 90, mun. Chișinău. Iar din a doua categorie de vârstă: Gimnaziul ,,Ion T. Costin”, s. Ghidighici; Liceul Teoretic „Gheorghe Ghimpu”, s. Colonița, mun. Chișinau; IPLT ,,Grătiești”; Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, mun. Ungheni; Liceul Teoretic „Mihail Bârcă”, s. Mileștii Mici, raionul Ialoveni.

Scopul concursului a fost de a promova eficiența energetică și energia regenerabilă în rândul elevilor și, de asemenea, de a oferi acestora posibilitatea de a contribui la conștientizarea beneficiilor pentru bunăstarea familială și a planetei.

Potrivit informațiilor, la concurs s-au înscris elevi din peste 100 de instituții de învățământ din întreaga țară. Concursul s-a desfășurat în perioada 25 octombrie – 7 noiembrie. Participanții au fost încurajați să realizeze activități interactive pe tema eficienței energetice și a surselor de energie regenerabilă, cum ar fi campanii de informare, mesaje video, dezbateri, lecții deschise, eseuri, picturi, jocuri intelectuale, flash-mob-uri, etc. și să le posteze pe rețelele de socializare. Toate lucrările trimise de către elevi vor fi plasate pe pagina de Facebook a AEE.

Partenerii și sponsorii concursului au Moldcell Foundation, GSM Shop, Primăria municipiului Chișinău, Alianța pentru Eficiență Energetică și Regenerabile, dar și partenerii media care s-au implicat în promovarea mesajelor campaniei – Agora.md, Realitatea.md, Bani.md, Diez.md, TVR Moldova și Asociația Jurnaliștilor de Mediu și Turism Ecologic din Republica Moldova (AJMTEM).

 „Mulțumim partenerilor pentru acordarea premiilor, pentru implicare și încredere. Suntem încântați de interesul mare al elevilor și profesorilor pentru tematica eficienței energetice și activismul acestora. Cunoștințele elevilor de astăzi, mâine vor ajuta Republica Moldova să implementeze măsuri de eficiență energetică la scară largă. În contextul scumpirii resurselor energetice fosile din ultimele zile, eficiența energetică este una dintre soluțiile cele mai la îndemână pentru reducerea costurilor”, a declarat Alexandru Ciudin, directorul AEE.

Săptămâna UE a Energiei Durabile se desfășoară deja de 15 ani și este cel mai important eveniment anual dedicat surselor regenerabile de energie și eficienței energetice din Europa, organizat de Comisia Europeană.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală