UE are nevoie de aproape jumătate de trilion de euro ca să mențină în viață actualele reactoare nucleare

14 Nov. 2022, 14:26
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Nov. 2022, 14:26 // Actual //  bani.md

Uniunea Europeană va avea nevoie de investiții de până la 450 de miliarde de euro doar pentru a-și menține nivelul actual al capacității sale de generare în domeniul energiei nucleare, a declarat comisarul european pentru energie, Kadri Simson, la un forum de energie nucleară săptămâna aceasta, scrie Oil Price.

Energia nucleară va avea un rol important de jucat în obiectivele climatice ale UE de generare de energie electrică cu emisii scăzute de carbon, a declarat Simson.

„Coloana vertebrală a viitorului sistem energetic european fără carbon vor fi predominant sursele regenerabile. Dar realitatea este că aceste surse regenerabile va trebui completate cu o producție stabilă de energie electrică în bandă. Acesta este motivul pentru care energia nucleară nu este doar o chestiune de siguranță și securitate, ci și o soluție reală”, a adăugat ea.

În acest an, în care creșterea prețurilor la energie a evidențiat importanța securității energetice, UE se concentrează în special pe disponibilitatea energiei nucleare., arată Oil Price.

Conform prognozelor UE, generarea de energie nucleară va reprezenta aproximativ 15%-16% din producția de energie a UE în 2030 și în 2050, a spus Simson.

UE are nevoie de o capacitate de generare stabilă, la nivelul de puțin peste 100 GW, în următoarele decenii. Însă vor fi necesare multe investiții pentru a menține această capacitate de generare în viitor, arată sursa citată.

„Analiza noastră arată că, fără investiții imediate, aproximativ 90% din reactoarele existente ar urma fi închise în perioada în care avem cea mai mare nevoie de ele – în 2030”, a menționat Simson.

UE va avea nevoie de investiții între 350 și 450 de miliarde de euro doar pentru a menține capacitatea actuală de generare și încă 50 de miliarde de euro pentru  operarea pe termen lung a reactoarelor existente, potrivit comisarului UE.

Noile tehnologii, cum ar fi reactoarele modulare mici (SMR), ar putea fi soluția, inclusiv de decarbonizare a sectoarelor cele mai problematice, a spus Simson, adăugând că UE își propune ca primele SMR să funcționeze în Uniunea Europeană în primii ani ai decadei următoare.

Realitatea Live

04 Iun. 2025, 12:32
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iun. 2025, 12:32 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea, a anunțat oficial demararea lucrărilor de pregătire a terenului pentru construcția unui nou segment de cale ferată în zona Văleni, raionul Cahul. Declarația a fost făcută la fața locului, unde oficialul a menționat că lucrările sunt în grafic și se desfășoară în baza proiectului aprobat.

„La sfârșitul lunii februarie vorbeam aici despre analizările de sol pentru acest viitor proiect. Astăzi suntem în faza pregătirii terenului pentru construcția efectivă a unui segment de 500 de metri de cale ferată, cu finanțare asigurată din bugetul de stat și din fondurile Guvernului Republicii Moldova pentru Căile Ferate”, a declarat ministrul.

Potrivit lui Vladimir Bolea, la finalizarea lucrărilor, veniturile Căii Ferate din Moldova (CFM) ar urma să crească cu peste 56 de milioane de lei anual, datorită transferului estimat de 300.000 de tone de marfă de pe drumurile publice către transportul feroviar.

„Este un pas important pentru descongestionarea traficului rutier, dar mai ales pentru eficiența economică și ecologică a sectorului transporturilor din Republica Moldova”, a adăugat Bolea.

Segmentul nou face parte dintr-un plan mai amplu de revitalizare a infrastructurii feroviare, în contextul semnării la 14 aprilie 2025 a unui Memorandum de Înțelegere între România și Republica Moldova, care prevede redeschiderea circulației feroviare pe tronsonul Cantemir–Fălciu, cu scopul de a îmbunătăți conectivitatea regională și fluxurile comerciale transfrontaliere.

Ultimele date statistice relevă că în primul trimestru al anului, volumul de mărfuri transportate pe calea ferată a scăzut cu 15,7%, în timp ce parcursul mărfurilor (tone-kilometri) s-a prăbușit cu 29,7% față de aceeași perioadă a anului trecut. Transportul feroviar deține în prezent o pondere de 13,4% în structura totală a mărfurilor transportate în Moldova, semnificând un sector important, dar în dificultate.

În prezent, CFM se confruntă cu dificultăți financiare. Pierderile copaniei s-au cifrat la 228 milioane de lei în anul 2024, iar restanțele la salarii se ridică la peste 100 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO