Avioanele unui fost ministru al Justiției au lăsat cel mai mult pasagerii „în aer”

03 Aug. 2023, 05:26
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
03 Aug. 2023, 05:26 // Actual //  bani.md

În luna iulie au fost operate aproximativ 900 de zboruri tur-retur. Destinațiile cele mai frecvente au fost: Antalya (25%), Istanbul (12%), București (8%), Varșovia (7%), Dublin (5%), Erevan, Viena și Tel-Aviv (câte 4%). Cele mai multe zboruri au fost operate de către compania Fly One (controlată de fostul ministru al Justiției Vladimir Cebotari n.a), care la moment operează peste 40% dintre toate zborurile de pe aeroportul internațional Chișinău. Din numărul total de zboruri, 42% au aterizat la timp și 39% au decolat la timp, constată economistul Stanislav Ghilețchi în analiza sa de la IPRE.

Potrivit lui, cele mai punctuale companii în luna iulie de pe aeroportul Chișinău au fost: LOT, Air Montenegro și Tailwind (companie charter). Cele mai puțin punctuale companii aeriene au fost: Pegasus, HiSky și Fly One (tabelul 1). Pe parcursul lunii iulie, Fly One a fost unica companie care a avut zboruri anulate. Este important de remarcat și unele diferențe semnificative înregistrate între punctualitatea la aterizare și decolare la majoritatea companiilor care operează la Chișinău. Acest fapt semnalează anumite deficiențe operaționale în activitatea aeroportului care afectează negativ și performanța companiilor avia.

Tabelul 1. Punctualitatea companiilor avia – Iulie 2023 

Performanța companiilor ce operează în Moldova, cât și a aeroportului local rămân în urmă față de rezultatele înregistrate de aeroporturile din UE, unde în săptămâna 10-16 iulie, 62.8% dintre zboruri au aterizat la timp și 55% dintre zboruri au decolat la timp. Prin urmare, este nevoie ca părțile implicate să depună mai multe eforturi pentru a îmbunătăți calitatea serviciilor prestate pentru cetățeni.

Conform raportului punctualității globale pentru luna iunie 2023 [5], LOT a fost cea mai punctuală companie de pe continentul european (82.7%) fiind urmată de Norwegian Air Shuttle (82%), Iberia (80.9%), Finnair (80.7%) și Austrian Airlines (78.1%).

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

11 Dec. 2025, 18:27
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
11 Dec. 2025, 18:27 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova riscă să rămână în beznă, în condițiile în care țara se află într-o situație critică în orele de vârf ale consumului, când necesarul depășește cu mult capacitatea de import, a declarat economistul Sergiu Tofilat la emisiunea „Punctul pe Azi” de la TVR Moldova.

„Deficitul nostru de energie în orele de vârf, dimineața și seara, sare de 600 MW. Noi avem nevoie de 600 MW în fiecare oră ca să acoperim consumul, dar putem importa doar 345 MW”, a explicat Tofilat. Potrivit lui, Moldova reușește momentan să se mențină pe linia de plutire doar pentru că Ucraina nu utilizează întreaga sa cotă de interconexiune și permite realocarea surplusului către Chișinău. „Personalul de la Energocom stă până noaptea târziu în fiecare zi, analizând fiecare interval orar, ca să vadă cât n-a utilizat Ucraina și să realoce asta pentru Republica Moldova. Nu știu dacă asta e o soluție sustenabilă. Oamenii aceștia se pot îmbolnăvi, au nevoie de concediu. Nu putem depinde la infinit de asta.”

Tofilat afirmă că în următorii trei ani situația va rămâne exact la fel, dacă nu se intervine imediat. În opinia sa, Guvernul trebuie să convoace „de urgență” Comisia pentru pregătirea sezonului rece, împreună cu întreprinderile din sectorul energetic și mediul privat, pentru a identifica soluții rapide. Printre opțiuni: generatoare modulare și mobile, inclusiv închiriate sau aduse de agenții economici în schimbul unui tarif compensat.

„Ucraina deja face asta. Noi de ce nu? Fie le procurăm, fie le închiriem, fie facem un apel către mediul privat: ce tarif vă dăm ca să aduceți generatoare, ca să nu rămânem fără curent electric? Dacă nu facem nimic, în scenariul pesimist, dacă bombardamentele continuă și Ucraina își utilizează toată cota, noi rămânem descoperiți.”

Economistul avertizează că, în lipsa unei acțiuni urgente, Moldova se va confrunta cu două scenarii: tarife mai mari sau întreruperi de energie. „Avem deficit de 600 MW. Putem importa 345 MW. Diferența? Ori o acoperim cu energie de avarie, care este extrem de scumpă și limitată la 200–300 MW, și atunci vom majora tarifele; ori, dacă nici avarie nu e disponibilă, vom fi obligați să deconectăm anumite raioane din Republica Moldova. Avantajul unde este?”

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII