Băncile trimit Moldovagaz la plimbare. Datoriile și bilanțul negativ, piatra de moară legată de gâtul companiei

13 Ian. 2022, 21:53
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
13 Ian. 2022, 21:53 // Actual //  bani.md

Republica Moldova este în pragul unei noi crize a gazelor, în condițiile în care Moldovagaz nu are suficienți bani pentru a achita avansul pentru gaz din luna ianuarie. Vadim Ceban, președintele Moldovagaz a declarat în cadrul emisiunii „Cutia Neagră” de la TV8 că în prezent deficitul de cash-flow al companiei este de 35 mil. USD.

Dacă avem susținerea Guvernului putem reduce suma până la 18 mil. USD. Avem de achitat Energocomului 10 mil. USD pentru consumul de gaze pe care le-am procurat în perioada stării de urgență. Mai există și posibilitatea scutirii temporare de TVA – 7 mil. USD. Respectiv deficitul se reduce la 18 mil. USD”, a explicat Cceban.

Președintele Moldovagaz susține că este în discuție și cu băncile comerciale din Republica Moldova, însă acestea refuză să acorde împrumuturi.

Dacă nu înregistram deficitul de casă nu ne adresam la Guvern. Avem povara datoriei istorice în cadrul companiei și băncile nu acceptă oferirea de credite. O bancă deja ne-a refuzat. Suntem în negocieri cu încă trei și vom afla răspunsul mâine. Din noiembrie încercăm să discutăm cu mai multe instituții financiare, inclusiv prin intermediul Băncii Naționale. Or, în condițiile în care avem capitalul negativ și avem și pierderile care s-au acumulat pe parcursul anilor băncile nu ne acordă împrumuturi”, a punctat Ceban.

Șeful de la Moldovagaz susține că o soluție pentru soluționarea de cash-flow ar fi amânarea plății avansului pentru luna februarie. Suntem în discuții cu Gazprom, iar luni la Consiliul de Observatori se va ști exact despre acest lucru.

Republica Moldova se află în pragul unei crize energetice, în condițiile în care din 1 ianuarie curent Republica Moldova achită 646 USD pentru mia de metri cubi, cu 200 USD mai mult. Or, Moldovagaz în următoarele zile trebui să achite un avansul  către Gazprom pentru consumul de gaze din luna ianuarie. Compania analizează opțiunea de creștere suplimentară a tarifelor la gaz. Vicepremierul Andrei Spînu susține că dacă va fi menținut acest preț, tariful la gaze pentru consumatorii finali ar putea ajunge la 14 lei și 70 de bani fără TVA.

09 Oct. 2026, 16:15
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Grîu Tatiana
09 Oct. 2026, 16:15 // Bani și Afaceri //  Grîu Tatiana

Freelancerii au de achitat aproape 8 milioane de lei sub formă de impozit unic, cu 17,33% mai mult decât în luna precedentă. Serviciul Fiscal de Stat a trimis 4 235 de avize de plată pentru septembrie, iar termenul de achitare este 26 octombrie.

Avizele au fost expediate la adresele de e-mail indicate la înregistrarea activității și pot fi consultate și în Cabinetul personal al contribuabilului sau în EVO.

Potrivit datelor prezentate de SFS, veniturile înregistrate de antreprenorii independenți au însumat peste 53,12 milioane de lei, iar impozitul unic calculat a ajuns la aproximativ 7,98 milioane de lei.

Circa 54,19% dintre antreprenorii independenți au înregistrat tranzacții în conturile bancare dedicate activității. Totodată, 130 de contribuabili au folosit echipamente de casă și de control conectate la sistemul de monitorizare electronică a vânzărilor, încasările în numerar fiind de aproximativ 1,49 milioane de lei.

SFS îndeamnă freelancerii să verifice sumele din avize înainte de plată. Cei care au emis bonuri fiscale cu date greșite, au restituit clienților bani pentru servicii sau au primit în cont sume care nu țin de activitatea independentă pot solicita modificarea avizului la orice Direcție de deservire fiscală.

Impozitul poate fi achitat prin MPay, selectând serviciul „Impozitul unic perceput de la antreprenorii independenți (freelanceri)”.

La 9 octombrie, în evidența SFS figurau 4 335 de antreprenori independenți. Plățile impozitului unic efectuate de aceștia însumau peste 33 de milioane de lei.

Potrivit SFS, cota impozitului unic este de 15% pentru veniturile anuale de până la 1,2 milioane de lei. Pentru partea de venit care depășește acest plafon se aplică o cotă de 35%.