Calea Ferată a Moldovei, pe marginea prăpastiei. Cum a fost salvată

27 Sept. 2021, 14:35
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Lupu Eduard
27 Sept. 2021, 14:35 // Bani și Afaceri //  Lupu Eduard

Calea Ferată a Moldovei s-a pomenit într-o situație dezastruoasă după ce a fost delapidată ani în șir, iar angajații companiei de stat înregistrau restanțe la salariu. Anul pandemic 2020 a venit ca o lovitură dură pentru întreprindere, după ce s-au redus transporturile de mărfuri pe calea ferată, care era principala sursă de venit. Datoriile s-au majorat or, anul trecut pierderile au totalizat 460 mil. de lei.

”Le sunt recunoscător celor ce au ajutat sectorul feroviar să evite coma – fiscului, petroliștilor, clienților, dar în primul rând colectivului CFM – ei s-au lăsat convinși că poate fi mai bine. Și când a pornit a crește numărul de comenzi, când am primit combustibil pe datorie, când fiscul a acceptat salvator să ne lase ceva mai mulți bani pentru activitate, când colectivul feroviar și-a răsuflecat mâinecile – încasările lunare au pornit să se apropie de costuri. A devenit posibil să achităm promt salariile curente, motorina și alte resurse indispensabile, serviciile comunale. În iunie am achitat 70% restante pe salariul din decembrie-2020”, susține directorul CFM, Oleg Tofilat.

În același timp, potrivit planului de modernizare a întreprinderii, în următorii ani va fi reabilitată în totalitate infrastructura feroviară și vor fi achiziționate 5000 de vagoane marfare. De asemenea vor crește volumele de mărfuri transportate, dar și salariile.

Astfel, în cinci ani cifra de afaceri a companiei se va dubla, la 2 miliarde de lei, salariul mediu va fi de 15 000 de lei față de 4000 de lei cât e în prezent, ar numărul angajaților va fi de 4500 comparativ cu 6300 câți sunt în prezent.

CFM este într-o situație dificilă. Astfel, din cele 139 de locomotive existente, 134 și-au depășit durata de amortizare. Totodată, peste 25% din infrastructura feroviară nu mai poate fi exploatată și necesită reparație capitală, iar peste câțiva ani circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar urma să fie suspendată.

În ultimii 8 ani, întreprinderea de stat a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei. Pierderile au crescut în ultimii ani din cauza scăderii numărului de pasageri, în special pentru transportul internațional, dar și a transportului de mărfuri. Totodată veniturile sunt în continuă scădere. Costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane euro.

Realitatea Live

09 Dec. 2022, 12:50
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
09 Dec. 2022, 12:50 // Actual //  Lupu Eduard

Nu vreau să comenteze declarațiile domnului Stoianoglo. Dânsul este investigat pe mai multe capete de acuzare inclusiv pe partea de eliberarea ilegală liderului unei grupări oligarhice și pentru legături suspecte cu liderul acestei grupări, a comentat ministrul Justiției Sergiu Litvinenco acuzațiile

„Eu consider că are o strategie de apărare și ceea ce a făcut ieri, anterior sau ceea ce va face ulterior ține de acțiuni care vizează strategia de apărare în fața instituțiilor statului”, a punctat Litvinenco.

Ieri într-o conferință de presă, Procurorul General suspendat, Alexandr Stoianoglo a venit cu acuzații grave la adresa ministrului Justiției.

„Este o bătaie de joc adevărată. Toate dosarele sunt falsificate, probe cu scrisori de la Rizea, care spune tot felul de prostii. Am cerut astăzi procuraturii ca persoanele menționate, Litvinenco și marionetele sale din CSP să fie trase la răspundere penală. Puterea și-a subjugat procuratura, iar pe mine m-au scos pentru că nu le-aș fi permis o astfel de ilegalitate.

„Nu cred că autenticitatea corespondenței lui Litvinenco mai poate fi pusă la îndoială. În unele mesaje, Litvinenco e informat că celula pentru mine deja e pregătită și îi expediază și poze cu aceasta”, a spus Stoianoglo.

Ministrul Justiției, Sergiu Litvinenco ar fi pregătit reținerea Procurorului suspendat Alexandr Stoianoglo și ar fi coordonat chiar și celula în care ar fi stat Stoianoglo în penitenciarul 13, potrivit scurgerilor pe canalul de Telegram al acestuia.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău