Culisele preluării afacerilor Lukoil România și a benzinăriilor din Republica Moldova de către Shell

16 Ian. 2023, 08:22
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
16 Ian. 2023, 08:22 // Actual //  Lupu Eduard

Olanda se pregătește să ia locul Rusiei pe piața energetică din România. Pe lângă OMV, compania austriacă, gigantul oalndezo-britanic Shell își pregătește reintrarea pe piața românească. Coincidență sau nu, Austria și Olanda sunt cele două țări care s-au opus în mod sistematic aderării României la Spațiul Schengen.

Compania Shell, gigantul energetic cu sediul în Olanda ar putea prelua lanțul de benzinării pe care le deține Lukoil în România. Informația a apărut încă din ultimele zile ale anului trecut și este foarte credibilă în condițiile în care companiile ruse sunt supuse sancțiunilor economice pe teritoriul Uniunii Europene.

De altfel, Shell și Lukoil au mai fost partenere într-o tranzacție de acest fel, în Rusia. De această dată, olandezii au fost cei care au renunțat la operațiunile economice, pe fondul invaziei din Ucraina.

În luna mai 2022, Shell a transferat benzinăriile pe care le deținea în Rusia către Lukoil, într-o tranzacție a cărei valoare nu a fost dată publicității. Lukoil, al doilea mare producător rusesc de petrol.

„Achiziţia afacerii de o calitate extrem de ridicată a Shell din Rusia se integrează foarte bine în strategia Lukoil de dezvoltare a canalelor sale de vânzări prioritare, inclusiv pe segmentul de retail, precum şi în domeniul lubrifianţi”, spunea, la acel moment, Maxim Donde, vicepreşedinte Lukoil.

Shell și Lukoil vor să facă o nouă tranzacție

Acum, tranzacția se face în sens invers, între cele două părți, cu activele Lukoil de pe teritoriul României. Ruşii vor să vândă lanţul de benzinării şi rafinăria de la Ploieşti, conform Ziarului Financiar. Iar compania anglo-olandeză s-a arătat interesată de preluarea acestei afaceri.

De altfel, la începutul anilor 1990, Shell a mai deținut un lanț de benzinării în România, pe care le-a vândut companiei maghiare Mol, la finalul anului 2004. Surse din piaţa de profil afirmau atunci că valoarea tranzacţiei depăşea 50 de milioane de euro, pentru 56 de benzinării.

Odată cu activele Lukoil din România, Shell va obține acces și la capacitățile companiei ruse din Portul Constanța, mai exact la capacitățile Oil Terminal Constanța. Astfel, Shell își va dirija o parte din fluxurile de carburanți către către Ucraina.

Lukoil este investigată pentru evaziune

Lukoil deține în România 300 de benzinării prin Lukoil România SRL, dar și Rafinăria Petrotel Lukoil SA. Preluarea acestor active de către Shell ar putea fi îngreunată, însă, de problemele pe care compania rusă le are cu legea în România.

Activitatea Lukoil face obiectul unui dosar penal pentru evaziune fiscală care datează din anul 2014. Prejudiciul stabilit în acest caz este de aproximativ 2 miliarde de euro, iar statul român a pus sechestru pe mai multe bunuri în valoare de 1,2 miliarde de euro.

„Tribunalul Prahova a decis menţinerea sechestrului asigurător pe acţiunile Petrotel-Lukoil deţinute de Lukoil Holdings BV Olanda, dar şi pe mai multe conturi ale companiei olandeze, până la concurenţa sumei totale de aproape 1,2 mld. euro. Decizia a fost luată pe dată de 18 februarie şi prelungeşte astfel unul dintre cele mai mari dosare de evaziune fiscală şi spălare de bani din România, care datează încă din 2015. Acţiunile asupra cărora a fost pus sechestrul nu pot fi înstrăinate”, se arată într-o comunicare a Tribunalului Prahova, conform gandul.info.

BANI.MD l-a contactat anterior pe managerul Lukoil Moldova, Feiruz Isaiev pentru mai multe informații. „Deocamdată nu am informații despre o eventuală vânzare a activelor din Republica Moldova. Sunt acționarii care vor decide”.

Lukoil Moldova este unul dintre principalii jucători de pe piața carburanților din Republica Moldova. Asigură 97,2% din cantitatea totală importată de benzină. Achiziția se face de la rafinăria Petrotel din România controlată de ruși.

Totodată, Lukoil Moldova împreună Rompetrol Moldova, asigură 75 % din toată cantitatea importată de motorină.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

08 Sept. 2024, 09:32
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
08 Sept. 2024, 09:32 // Actual //  Lupu Eduard

După vestea că VW, cel mai mare producător de automobile din Europa, ar putea închide două fabrici, experții trag un semnal de alarmă cu privire la faptul că reducerea producției nu este limitată doar la industria auto, transmite Euronews.com. Institutul german de cercetare economică (DIW) afirmă că întreprinderile trebuie să evolueze.

În timp ce producătorii de automobile din UE se luptă cu eliminarea treptată a motoarelor cu combustie și cu tranziția către vehiculele electrice până în 2035, experții preconizează că mii de locuri de muncă ar putea fi eliminate în diferite sectoare în următorii doi ani.

Președintele DIW, Marcel Fratzscher, spune că economia germană este dependentă atât de exporturi, cât și de industrie, iar în fața tranziției energetice, „companiile au ratat transformarea” și că multe, precum VW, au „rămas în urmă”.

„Nu este vorba doar de sectorul auto, este vorba de mașini, este vorba de sectorul farmaceutic, chimic, aceasta este o problemă destul de mare pe care mulți o au”, a declarat el pentru Euronews.

Cel mai mare producător de produse chimice din lume, care își are sediul central în Germania, BASF, analizează, de asemenea, posibilitatea de a-și reloca o parte din forța de muncă în Asia și de a concedia lucrători din Germania, pe fondul exploziei prețurilor la energie din cauza situației de amploare din Ucraina și a birocrației împovărătoare din Germania.

Și-a pierdut Germania competitivitatea?

Asia se află pe o spirală economică ascendentă, care are un impact global.

„Companiile germane au localizat deja o mare parte din producție în China, în India, în alte părți, iar acest lucru va continua”, a declarat Fratzscher.

Având în vedere că China începe să reducă concurența și își subvenționează propriile companii, „este mai greu pentru companiile germane să concureze”, în special în contextul costurilor ridicate ale energiei și forței de muncă din Europa.

Deci, ce urmează pentru economia germană?DIW a declarat că vede o „stagnare a economiei germane în acest an, o redresare treptată în următorii câțiva ani”. Economia germană s-a contractat din nou în al doilea trimestru al anului 2024 și se află tehnic în recesiune, producția industrială continuând să scadă.Industria auto a fost afectată în special de cererea scăzută de vehicule electrice, din cauza investițiilor lente în infrastructură.Cu toate acestea, Fratzscher a spus că este optimist și crede că marile companii germane „au fost întotdeauna foarte inovatoare”, după ce s-au reinventat de mai multe ori.

„Ele trebuie să se reajusteze, trebuie să se reformeze. Și acesta este cazul Volkswagen și al multor companii germane”, a adăugat el.Poate guvernul german să ajute?Fratzscher a spus că nu crede că guvernul ar trebui să intervină pentru a păstra lucrătorii.

„Transformarea înseamnă schimbare. Schimbarea înseamnă adesea consolidare. Companiile trebuie să se restrângă pentru a putea investi și dezvolta noi tehnologii”, a spus el.

Fratzscher a remarcat, de asemenea, că încercarea guvernului de a păstra vechile structuri în marile companii nu se limitează doar la Germania, ci este și un fenomen european.

„Adesea, părțile vechi, părțile redundante ale unei economii trebuie să dispară pentru ca noile părți să poată apărea și să reapară sau să fie dezvoltate”, a adăugat el, sugerând că aceste crize nu au soluții pe termen scurt.

„Va fi nevoie de rezistență și de investiții continue în următorii cinci ani și apoi, sperăm, în această perioadă, economia germană va gestiona tranziția”.Având în vedere că economia germană depinde în mare măsură de industria auto, aceste concedieri în masă pot duce la o creștere a deziluziei în rândul populației germane și pot juca în favoarea extremei drepte.Acest lucru ar putea avea un impact major asupra alegerilor federale de anul viitor.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău