Guvernul a creat o Comisie națională pentru monopol fiscal! Experți: Există riscul dosarelor penale

22 Dec. 2022, 16:04
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
22 Dec. 2022, 16:04 // Actual //  Lupu Eduard

Cabinetul de miniștri a aprobat, miercuri, instituirea Comisiei naționale pentru monopol fiscal și Regulamentul privind organizarea și funcționarea acesteia. Potrivit deciziei aprobate de Guvern în ședința de miercuri, Comisia națională pentru monopol fiscal va constata necesitatea instituirii monopolului fiscal pentru anumite activități economice; va estima impactul atribuirii statutului de monopol fiscal, inclusiv avantajele și dezavantajele economice; va propune Guvernului spre examinare atribuirea sau retragerea statutului de monopol fiscal unei întreprinderi sau unui grup de întreprinderi.

Stabilirea acestui mecanism urmărește scopul de apărare a cetățenilor și societății prin promovarea interesului public în activitatea economică desfășurată de către agenții economici. Astfel, statul poate acționa în mod indirect, prin impozite, taxe, licențe, garantarea guvernamentală a unor credite, lansarea comenzilor de stat.

Experții susțin că există riscul ca după se va schimba guvernare, membrilor comisiei să le fie deschise dosare urmare a deciziilor pe care le vor lua.

Alexandru Fala, economist la Expert Grup susține că: „ comisia a fost instituită cu scopul de a diminua disfuncționalitățile de pe piață. Este vorba de exportul de metal și ăsta este scopul ei. Statul parcă deținea Metalferos, dar existau persoane care colectau pe lângă Metalferos și compania își pierdea din poziția dominantă. Este vorba și de o poziția mai solidă în discuțiile cu Tiraspolul”.

Potrivit lui Fala, monopol fiscal se instituie doar pe piața metalelor.

„Monopol a fost introdus de a consolida poziția Chișinăului pe pipata metalelor și dacă va fi necesar o să aplice și în alte sectoare”, a punctat Fala care nu exclude faptul că după schimbarea guvernării, „băieții șmecheri care ar veni pe viitor să fabrice dosare penale”.

La rândul său, economistul Veaceslav Ioniță afirmă că potrivit legii nu există răspundere pentru decizii colective.

Decizia luată de Guvern cred care are mai degrabă menirea să-i dea dreptul de monopol Energocom-ului – să vândă energie electrică. ”De exemplu, în țările nordice și în Canada este monopol la băuturile alcoolice și nimeni nu poate vinde în afară de stat”.

L-am contactat pe ministrul Economiei, Dumitru Alaiba pentru a ne explica rostul creării unei astfel de comisii pentru monopol fiscal și dacă nu există riscul ca membrilor comisei să li se deschidă dosare pentru deciziile pe care le-au luat. Până la publicarea știrii nu am primit niciun răspuns.

În Republica Moldova a mai existat precedentul cu crearea unei comisii care în anul 2014 a decis garantarea eșalonată a împrumutului acordat Băncii de Economii, Unibank și Banca Socială pentru a acoperi furtul banilor din cele trei bănci. Or, membrilor comisiei, fostului premier Iurie Leancă, ex guvernatorului BNM, Dorin Drăguțanu, fostului ministru de Finanțe Anatol Arapu și ex ministrului Economiei Andrian Candu le-au fost intentate mai multe dosare pentru deciziile pe care le-au luat în acordarea garanțiilor de stat.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

14 Iul. 2024, 17:53
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
14 Iul. 2024, 17:53 // Actual //  Lupu Eduard

Turcia intenţionează să se bazeze pe poziţia sa geografică şi pe acordul de uniune vamală cu Uniunea Europeană (UE) pentru a atrage investitorii chinezi care vor să aibă acces fără taxe vamale la pieţele europene, aşa cum tocmai a făcut-o recent cu producătorul auto BYD, informează cotidianul Hurriyet Daily News.

Luni, gigantul chinez a semnat un acord cu Ministerul Industriei şi Tehnologiei din Turcia, pentru a face investiţii în această ţară, o decizie care va extinde prezenţa companiei chineze în Europa.

Producătorul auto chinez ar urma să construiască o fabrică în Turcia, cu o capacitate de producţie de 150.000 de vehicule electrice şi hibride pe an, un Centru de mobilitate, de cercetare şi dezvoltare (R&D), valoarea totală a investiţiei fiind de un miliard de dolari. Producţia ar urma să demareze la finalul lui 2026, iar în Turcia vor fi create 5.000 de locuri de muncă directe.

Noua uzină va da BYD un acces mai uşor pe piaţa din UE, cu care Turcia are un acord de uniune vamală. Acest fapt este cu atât mai important cu cât Uniunea Europeană a majorat tarifele vamale pentru importurile de automobile electrice chineze. Pe lângă tarifele vamale existente pentru vehiculele BYD, de 10%, UE a introdus săptămâna trecută tarifele vamale suplimentare de 17,4% pentru grupul chinez.

Turcia, aflată la răscrucea dintre Europe, Orientul Mijlociu şi Asia Centrală, este în negocieri şi cu alte firme din China, a anunţat săptămâna aceasta ministrul Industriei şi Tehnologiei, Mehmet Fatih Kacir.

„Vrem să transformăm Turcia într-un centru de producţie pentru viitoarea generaţie de vehicule”, a declarat Kacir pentru postul privat de televiziune Haberturk.

Ministrul a scos în evidenţă avantajele ţării, inclusiv calitatea de membru al uniunii vamale a UE şi acordurile comerciale cu 28 de ţări. „Producătorii chinezi vor acces rapid la pieţele internaţionale. Investiţiile în Turcia le ajută să-şi îndeplinească acest obiectiv”, a explicat oficialul de la Ankara.

Începând din anii ’70, Turcia a devenit unul dintre centrele de vârf ale industriei auto globale, marii producători auto, inclusiv Fiat şi Renault, deschizându-şi fabrici în această ţară, urmaţi de alţii ca Ford, Toyota şi Hyundai.

Uzina BYD din Turcia va permite producătorului chinez de vehicule electrice (EV) să eludeze tarifele vamale suplimentare introduse de UE şi să intre pe pieţele din Europa.

Conform noilor reglementări privind subvenţiile, BYD va fi scutit de noile tarife vamale suplimentare de 40% la importurile de autovehicule electrice impuse de Turcia, în încercarea de a încuraja investiţiile şi a proteja cota de piaţă a producătorilor interni. Companiile auto care investesc în ţară sunt exceptate de la aceste tarife.

Cel puţin alţi cinci producători auto din China iau în considerare deschiderea unor fabrici în Turcia, a anunţat agenţia de presă Anadolu.

De asemenea, compania turcă TOGG şi firma chineză Farasis au un parteneriat pentru a produce baterii EV în Turcia.

Ministrul Industriei anunţase că oficialii turci au avut, anul trecut, numeroase întâlniri cu şefi de firme importante din China.

În iunie, ministrul Afacerilor Externe, Hakan Fidan, a vizitat China, şi a încheiat un nou acord bilateral deal, şi a numit ţările „motoarele bogăţiei Asiei”.

Preşedintele Recep Tayyip Erdogan a confirmat dorinţa sa de a se alătura Organizaţiei de cooperare de la Shanghai (din care fac parte China, Rusia şi Iranul), unde Turcia este doar un partener.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău