Mega analiza energetică a lui Radu Marian: Locuitorii de la Tighina merg la Varnița după cumpărături

02 Ian. 2025, 19:26
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
02 Ian. 2025, 19:26 // Actual //  Ursu Victor

Deputatul Radu Marian atrage atenția asupra unei lecții importante în contextul creșterii tarifelor la electricitate: tarifele mici la resursele energetice nu garantează în niciun fel prosperitatea economică sau venituri mai mari pentru populație.

Guvernul urmează să intervină cu măsuri de compensație pentru populație, ca răspuns la îngrijorările cauzate de majorările tarifare. Acestea vin pe fondul refuzului Gazprom de a livra gaze naturale în regiunea transnistreană și către centrala electrică MGRES.

Totuși, Radu Marian subliniază că experiențele din regiunea transnistreană și Rusia arată clar că energia ieftină nu este soluția dezvoltării. În stânga Nistrului, unde gazele naturale au fost mult timp subvenționate, salariul mediu lunar este de aproximativ 6.900 de lei – de peste două ori mai mic decât în dreapta Nistrului, unde salariul mediu depășește 14.300 de lei.

Exemplele continuă. Un medic de familie din regiunea transnistreană câștigă în jur de 6.000 de lei, în timp ce un coleg din dreapta Nistrului câștigă, în medie, între 14.000 și 15.000 de lei. Chiar și în Rusia, o țară bogată în resurse energetice ieftine, salariile medii au fost depășite de cele din Moldova, în ciuda dificultăților economice ale țării din ultimii ani.

„Relațiile bune cu vecinii și acordul de comerț liber cu Uniunea Europeană ne-au ajutat infinit mai mult decât energia ieftină de la ruși,” afirmă deputatul. El subliniază necesitatea continuării procesului de integrare europeană pentru a asigura un viitor economic sustenabil.

La finalul postării, Radu Marian spune: „o să zică unii că produsele alimentare în stânga Nistrului sunt mai ieftine. Nu e adevărat. Să întrebați locuitorii din Tighina de ce merg la magazinele și supermarket-urile din Varnița”

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

06 Ian. 2025, 19:21
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
06 Ian. 2025, 19:21 // Actual //  Ursu Victor

Administrația președintelui american Joe Biden intenționează să adopte noi măsuri restrictive împotriva Rusiei, vizând în special veniturile acesteia din exporturile de petrol. Potrivit agenției Reuters, care citează surse familiare cu situația, sancțiunile vor viza suplimentar tancurile petroliere care transportă țiței rusesc vândut la un preț mai mare decât plafonul de 60 de dolari pe baril stabilit de Occident.

„Acesta va fi un pachet amplu”, a declarat una dintre sursele agenției. O altă sursă a precizat că măsurile vor include și sancțiuni împotriva persoanelor implicate în vânzarea petrolului rusesc peste acest plafon. Administrația Biden dorește să implementeze pachetul înainte de predarea mandatului către Donald Trump, programată pentru 20 ianuarie, având în vedere incertitudinea legată de politica viitorului președinte privind sancțiunile împotriva Rusiei.

Plafonul de preț pentru petrolul rusesc a fost introdus la sfârșitul anului 2022 de către țările G7, Uniunea Europeană și Australia, interzicând companiilor occidentale să transporte, asigure sau finanțeze livrările de petrol rusesc vândut peste limita de 60 de dolari pe baril.

Pentru a eluda aceste restricții, Rusia folosește o flotă „de umbră”, formată din tancuri petroliere înregistrate sub pavilion străin. Deși sancțiunile americane au vizat deja zeci de astfel de nave, se estimează că flota de umbră a Rusiei numără sute de tancuri petroliere.

În decembrie 2024, Marea Britanie a introdus sancțiuni împotriva a 20 de nave care transportau petrol rusesc, acuzându-le de încălcarea restricțiilor. Uniunea Europeană a sancționat până acum 79 de nave similare.

Experții în transport maritim avertizează că aceste tancuri petroliere reprezintă un risc major pentru ecosistem, fiind susceptibile la scurgeri de petrol. Multe dintre ele sunt operate de companii necunoscute, fără informații clare despre asigurări sau despăgubiri în caz de incidente. Până acum, au fost raportate zeci de cazuri de scurgeri masive de petrol de pe aceste nave în diverse regiuni, inclusiv în Marea Adriatică, Marea Mediterană, Canalul Mânecii, lângă coasta Chinei, în apropierea Statelor Unite, în America de Sud și la sud de Africa.

Specialiștii subliniază că navele utilizate de flota de umbră a Rusiei sunt vechi, cu o medie de 18 ani, depășind standardul de 15 ani aplicat de companiile occidentale. Acestea traversează frecvent apele europene, inclusiv în Marea Baltică și Marea Mediterană, și au fost implicate deja în mai multe defecțiuni, atrăgând atenția asupra riscurilor economice și ecologice semnificative.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală