India închide ușa Kremlinului! Petrolierele rusești, sub sancțiuni, excluse de pe piață

15 Feb. 2025, 10:35
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
15 Feb. 2025, 10:35 // Actual //  Ursu Victor

India a refuzat să accepte petrolierele rusești care se află sub sancțiuni, indiferent de moneda în care se efectuează tranzacțiile, inclusiv în rupii indiene, au declarat pentru Reuters surse apropiate situației. Aceasta este o lovitură majoră pentru Kremlin, care a încercat să negocieze cu India continuarea comerțului cu petrol în contextul noilor sancțiuni americane.

Negocierile au fost purtate de Igor Tonkovidov, șeful „Sovcomflot”, care a vizitat săptămâna aceasta conferința energetică India Energy Week. Tonkovidov s-a întâlnit cu reprezentanții cumpărătorilor de petrol din India, dar aceștia au repetat poziția exprimată recent de secretarul Ministerului Petrolului din India, Pankaj Jain: rafinăriile indiene vor accepta doar barili de petrol livrați pe petroliere care nu sunt sancționate. „Este obligația furnizorului să îmi livreze ceea ce îndeplinește cerințele mele”, a declarat Jain.

Astfel, numărul de petroliere disponibile se va reduce, iar volumul încărcăturilor va scădea, spun sursele Reuters.

După începutul războiului din Ucraina, India a devenit al doilea cel mai mare importator de petrol rusesc, crescând achizițiile de mai mult de 100 de ori. Până acum, fluxurile de petrol din Rusia către India rămân neschimbate și chiar în creștere: în februarie, potrivit Reuters, acestea au atins un record de 1,7 milioane de barili pe zi, cel mai mare nivel din ultimele trei luni. Totuși, această creștere este temporară: rafinăriile indiene se grăbesc să achiziționeze petrol până la 27 februarie, data la care noile sancțiuni americane vor intra în vigoare complet. Ministerul de Finanțe al SUA a cerut ca toate navele supuse sancțiunilor să fie debarcate până la sfârșitul lunii și toate tranzacțiile financiare să fie finalizate până pe 13 martie.

În urma sancțiunilor impuse de administrația Biden, au fost incluse în „lista neagră” mai mult de 180 de nave din „flota umbră”, iar numărul total al petrolierele sancționate a depășit 270. Potrivit S&P Global, aceste nave transportau jumătate din exporturile maritime de petrol ale Rusiei, adică 1,5 milioane de barili pe zi, dintre care aproximativ 1 milion mergeau către China și aproximativ 500.000 către India.

După mai bine de doi ani de la impunerea embargoului european și a „tehnicii plafonării prețurilor”, companiile petroliere găseau modalități de a ocoli sancțiunile și continuau să exporte materii prime, aducând venituri în valută economiilor. Însă, după noile sancțiuni americane, vânzarea de petrol a devenit mult mai dificilă, a declarat pentru Reuters un top-manager al uneia dintre companiile petroliere. Conform surselor agenției, este posibil ca producția de petrol să fie redusă, întrucât petrolul nevândut se acumulează în petroliere. La sfârșitul lunii ianuarie, în aceste „depozite plutitoare” se aflau 17 milioane de barili, fără cumpărători. Goldman Sachs prognozează că această cantitate ar putea ajunge la 50 de milioane de barili până la vară.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

23 Oct. 2025, 09:27
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
23 Oct. 2025, 09:27 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Piața globală a ureei traversează în septembrie–octombrie 2025 o perioadă de activitate redusă, dominată de licitația majoră lansată de compania indiană de stat RCF (Rashtriya Chemicals and Fertilizers) pentru două milioane de tone de produs, cu livrare până la jumătatea lunii decembrie. Potrivit economistului Iurie Rija, această licitație a blocat temporar direcția pieței, majoritatea cumpărătorilor și vânzătorilor așteptând semnalele post-licitație din Asia.

China nu a anunțat deocamdată dacă va prelungi restricțiile la export, menținând o incertitudine semnificativă pentru traderii europeni. Oferta globală pare momentan suficientă, fapt care apasă prețurile în jos, însă tensiunile geopolitice SUA–China și atacurile asupra infrastructurii energetice din Ucraina rămân factori de risc pentru lanțurile de aprovizionare.

În Orientul Mijlociu, producătorii iranieni au vândut circa 170.000 tone de uree la prețuri de 365–370 USD/tonă FOB, în ușoară scădere față de săptămâna precedentă. În Asia de Sud-Est, Indonezia a plasat 7.000 tone către Filipine la circa 400 USD/tonă, cu livrare în noiembrie.

În Europa, gazul natural se menține stabil la 32 euro/MWh, iar depozitele sunt pline în proporție de peste 83%, oferind un echilibru temporar costurilor de producție a îngrășămintelor.

Pentru Republica Moldova, Iurie Rija anticipează o stabilitate relativă a prețurilor la uree până la sfârșitul anului 2025, urmată de o posibilă tendință de creștere la începutul lui 2026, odată cu reluarea cererii în Europa și Ucraina.

După doi ani de importuri ridicate, țara traversează din 2024 o scădere a volumelor. În 2022, Moldova importa 29 mii tone la un preț mediu de 17,44 lei/kg, iar în 2023 volumul a urcat la 70,9 mii tone, odată cu scăderea prețului la 12,69 lei/kg. În 2024, importurile au coborât la 37,3 mii tone, cu un preț mediu de 8,70 lei/kg, cel mai mic din ultimii ani.

În 2025, tendința descendentă continuă: în primele nouă luni, au fost importate 24,0 mii tone, cu 21,6% mai puțin decât în aceeași perioadă din 2024. Prețul mediu de import a fost de 9,61 lei/kg, în ușoară creștere (+10%). Valoric, importurile au însumat 231 milioane lei, dar nivelul din 2024 nu va fi recuperat, estimează Rija.

Potrivit analizei, 60,5% din volumele anuale au fost aduse în primele două luni ale anului, când prețurile erau mai mici (9,06–9,58 lei/kg).

Top 5 importatori de uree (ianuarie–septembrie 2025): FERTISTREAM-TRM S.R.L. – 5.000 tone, PIRAMIDA-MARKET S.R.L. – 3.000 tone, CARVIDON-TRADE S.R.L. – 3.000 tone
AGROSTOC CI – 2.560 tone (13% cotă de piață) și TRANSFER-IMPEX S.R.L. – 1.780 tone.

Pe partea logistică, România rămâne principalul coridor de aprovizionare al Moldovei, cu o cotă de 33% din totalul livrărilor, urmată de Rusia (31%) și Georgia de Sud (7%).

Ca origine a producției, Rusia deține 38%, urmată de Turkmenistan (21%) și Egipt (9%). În trecut, Azerbaidjanul și Belarusul au avut roluri importante, dar ponderea lor s-a redus semnificativ în 2024–2025.

Economistul subliniază că Moldova cumpărăr preponderent prin traderi internaționali, nu direct de la producători. Diferența între țara de origine și țara de export (de exemplu, Egipt sau Turkmenistan ca origine, dar România ca exportator) arată că marjele comerciale se formează pe lanțul intermediarilor, care gestionează logistica, finanțarea și redistribuirea.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII