Sancțiunile, făcute praf! Rusia primește piese de avion pe bandă rulantă. Moldova, prinsă în schemă

26 Iun. 2025, 13:45
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
26 Iun. 2025, 13:45 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Occidentul și-a propus să blocheze aviația civilă rusă după invadarea Ucrainei, interzicând exportul de piese pentru aeronave. Un amplu examen al datelor vamale rusești, realizat de departamentul de investigații al postului finlandez Yle, arată însă că strategia a eșuat: între februarie 2022 și septembrie 2024, în Rusia au intrat componente Airbus și Boeing de cel puțin un miliard de euro, deși tranzacțiile erau interzise.

Airbus: piese în valoare de circa 600 mil.  de euro;
Boeing: piese de aproape 400 mil.  de euro;
peste 4 000 de livrări identificate;

În livrarea pieselor sunt implicate peste 360 de companii din Turcia, China, Emiratele Arabe Unite, Gabon și alte state neafectate de sancțiuni, inclusiv Republica Moldova, care a livrat piese Rusiei de circa 30 milioane de dolari.

Moscova a construit o rețea de intermediari care cumpără componente critice – de la motoare noi până la sisteme radar și computere de bord cu dublă utilizare – apoi le redirecționează spre operatorii ruși. Beneficiare: zeci de companii aeriene, între care S7 Engineering, specializată în întreținerea aparatelor occidentale și aflată pe listele de sancțiuni.

În 2022, Rusia a reținut aproximativ 500 de avioane luate în leasing de la companii occidentale. Pentru a le ține operaționale are nevoie permanentă de piese originale, pe care le obține fie prin această rețea de import paralel, fie prin achiziția de aeronave vechi destinate dezmembrării.

Solicitate de Yle, cele două grupuri au refuzat interviuri și au trimis declarații succinte:

Airbus: „respectăm toate sancțiunile; nu există cale legală de a exporta piese în Rusia, iar producătorii nu pot controla circulația componentelor second-hand”.
Boeing: „din 2022 am suspendat livrările și suportul tehnic; continuăm să respectăm legislația americană și internațională”.
Ambele companii au evitat să explice cum verifică destinația finală a pieselor vândute prin intermediari.

Profesorul Stephen Wright (Universitatea Tehnologică Dublin) notează că Rusia a pierdut teren în producția de aviație civilă, concentrându-se pe sectorul militar. În lipsa pieselor originale, operatorii recurg la copii low-cost și la „canibalizarea” avioanelor vechi, ceea ce degradează standardele de siguranță:

„Nivelul de securitate al zborurilor rusești se întoarce cu ani în urmă; multe incidente nici nu mai sunt raportate, pentru că divulgarea problemelor poate fi periculoasă.”
Deși Wright consideră improbabil ca piesele occidentale să fie folosite direct în aplicații militare – „tehnologia de pe avioanele civile e mai puțin avansată decât cea militară rusă” – el avertizează că menținerea acestei rețele comerciale subminează eficiența regimului de sancțiuni.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

26 Iun. 2025, 17:38
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
26 Iun. 2025, 17:38 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Riscul unui val de credite neperformante ar putea declanșa o criză sistemică și pune presiune pe capacitatea Kremlinului de a finanța războiul din Ucraina, relatează Bloomberg.

Economia Rusiei se confruntă cu perspective „mult mai sumbre decât recunoaște oficial Moscova”, afirmă surse bancare citate de Bloomberg. Potrivit unor documente interne consultate de agenție, bancherii ruși trag semnale de alarmă privind creșterea accelerată a creditelor neperformante pe bilanțurile lor – atât în segmentul corporate, cât și în cel de retail – pe fondul dobânzilor ridicate și al încetinirii activității economice.

„Situația este periculoasă. Dacă parametrii macro nu se îmbunătățesc, anul viitor riscul ca criza datoriilor să se extindă la întregul sistem financiar crește semnificativ”, au declarat oficiali din sector, sub protecția anonimatului.

Dobânzi înalte: costul împrumuturilor a crescut puternic după ciclul agresiv de majorări operat de Banca Rusiei pentru a tempera inflația și a susține rubla.
Clienți în dificultate: tot mai multe companii și persoane fizice întâmpină probleme în a-și onora ratele la credite.
Presiunea sancțiunilor: un nou pachet european sau american, axat pe sectorul financiar, ar putea bloca accesul la lichiditate externă și complica refinanțarea internă.
Bloomberg notează că tensiunile din sistem ar putea afecta capacitatea președintelui Vladimir Putin de a susține cheltuielile militare în Ucraina, dacă se materializează un șoc bancar de amploare. În pofida retoricii oficiale optimiste, sursele citate spun că „adevărata dimensiune a problemei” este mascată de raportările publice și că autoritățile ruse ar putea fi nevoite să intervină masiv pentru recapitalizarea unor instituții-cheie.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO