De la tramvaiul tras de cai la troleibuzul modern – istoria vie a Chișinăului, în muzeul RTEC

20 Nov. 2025, 12:00
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
20 Nov. 2025, 12:00 // Actual //  bani.md

În inima Chișinăului, la intersecția străzilor Columna și Mihai Viteazul, se află un loc unde timpul pare că s-a oprit pentru a păstra vie memoria evoluției transportului public: Muzeul Regiei Transport Electric Chișinău. Povestea acestuia este la fel de unică ca și exponatele sale. A fost inaugurat în anul 1974 în interiorul unui troleibuz scos de pe linie și transformat într-o mică galerie mobilă – un concept unic în Europa de Est la acea vreme. Zece ani mai târziu, în 1984, toate exponatele au fost mutate într-o clădire istorică din complexul fostei Societăți Anonime Belgiene „Tramvai”, construită în perioada 1913–1916, unde muzeul activează și astăzi.

Muzeul adăpostește o colecție valoroasă ce surprinde transformarea mobilității urbane din capitală. Istoria transportului electric în Chișinău începe în anul 1889, când pe actualul bulevard Ștefan cel Mare și Sfânt a fost pusă în funcțiune prima linie de tramvai tras de cai, cunoscut sub denumirea de „konka”. Această rețea a fost rezultatul unui parteneriat dintre Duma orășenească, condusă de primarul Karol Schmidt, și Societatea Belgiană, semnat în 1888. Primele tramvaie au fost aduse din Varșovia și Odesa, iar traseul lor inițial măsura doar 6.400 metri. Chiar dacă orășenii înstăriți continuau să folosească trăsurile, „konka” a devenit rapid o soluție accesibilă pentru studenți și cetățenii cu venituri modeste.

În anul 1896, parcul de tramvaie din Chișinău a fost preluat de „Societatea Anonimă Chișinăuiana” din Bruxelles, care a devenit unic operator. În urma acestui transfer, s-a extins rețeaua de transport, iar până în 1910 distanța totală a liniilor ajunsese la aproape 13 km. Treptat, tracțiunea animală a fost înlocuită cu tracțiune electrică, vagoanele devenind din ce în ce mai moderne. În anul 1939, în Chișinău circulau deja 50 de vagoane electrice, iar în același an a fost făcut public și numărul pasagerilor transportați într-un an – 175.000.

Al Doilea Război Mondial a schimbat radical soarta tramvaiului în Chișinău. Peste 60% dintre vagoane au fost grav avariate, iar o parte au fost confiscate de trupele germane. În lipsa tramvaielor produse în URSS cu ecartament îngust, reparațiile au fost lente. Până în 1952, doar 17 vagoane au fost repuse în circulație, iar în 1956 au fost aduse din Germania 7 vagoane motor și 5 remorci. Totuși, ecartamentul îngust nu a fost niciodată înlocuit cu unul standardizat, ceea ce a grăbit retragerea definitivă a tramvaielor din uz.

Pe 12 octombrie 1949 a avut loc un nou moment definitoriu pentru transportul urban din capitală: lansarea primului troleibuz de tip MTB, pe ruta strada Gospitalinaia (actuala str. Toma Ciorbă) – strada Svecinaia (bd. Iurii Gagarin). Primul troleibuz a fost condus de Ivan Grecu. Timp de 10 ani, tramvaiele și troleibuzele au funcționat în paralel, iar abia în 1959 s-a renunțat definitiv la tramvaie, acestea fiind înlocuite cu o flotă de 50 de troleibuze. Primele trasee de troleibuz asigurau legătura dintre Gara Feroviară şi Universitatea de Medicină, Valea Morilor, strada Pușkin și alte puncte-cheie din oraș.

Vizitatorii muzeului pot admira o impresionantă colecție de fotografii care ilustrează evoluția transportului public electric din Chișinău, de la „konka” poloneză, la tramvaiele electrice și troleibuzele care au circulat în oraș. Printre exponate se regăsesc hărți istorice, inclusiv o schemă a rețelei de tramvaie din anul 1912, dar și o hartă interactivă modernă a traseelor de troleibuz, în care fiecare linie este iluminată distinct. Sunt expuse de asemenea primul aparat de casă, folosit în troleibuzele timpurii, vechile compostoare pentru autotaxare, distincții, fotografii cu angajați emeriți și cadouri primite de la colegii de breaslă din țară și de peste hotare. În exteriorul muzeului, poate fi admirat primul tramvai tras de cai din Chișinău, recondiționat și expus publicului.

În exteriorul muzeului, vizitatorii pot admira o mică expoziție în aer liber de troleibuze istorice, păstrate într-o stare excelentă, care completează perfect atmosfera de epocă a întregului ansamblu muzeal.

Muzeul RTEC poate fi vizitat de luni până vineri, între orele 10:00 și 16:00. Accesul este gratuit, iar vizitatorii sunt întâmpinați cu povești autentice despre transportul care a modelat Chișinăul de ieri și de azi. Acest spațiu nu este doar un muzeu, ci o adevărată incursiune în istoria mobilității urbane și un omagiu adus celor care au contribuit, de-a lungul decadelor, la dezvoltarea transportului electric din capitală.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

20 Nov. 2025, 14:22
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
20 Nov. 2025, 14:22 // Actual //  Ursu Victor

În trimestrul III 2025, volumul lucrărilor lucrărilor de construcție executate a crescut cu 40,2% față de trimestrul III 2024, în prețuri comparabile. Tendința de creștere se menține și la nivelul perioadei ianuarie–septembrie 2025, când indicatorul a înregistrat o majorare de 37,3% comparativ cu aceleași luni ale anului precedent, arată datele Biroului Național de Statistică.

Creșterea din trimestrul III se datorează avansului tuturor categoriilor de lucrări: întreținerea și reparațiile curente au crescut cu 30,9%, reparațiile capitale cu 38,1%, iar lucrările de construcții noi cu 52,5%. Singura categorie în scădere a fost cea a altor lucrări, precum demolările și amenajarea terenurilor, care s-a redus cu 17,7%.

Pe tipuri de obiecte, dinamica este la fel în creștere la: lucrările la clădirile rezidențiale au crescut cu 26,7%, cele la clădirile nerezidențiale cu 56,6%, iar construcțiile inginerești cu 41,7% față de trimestrul III al anului trecut.

În perioada ianuarie–septembrie 2025, structura lucrărilor arată o majorare de 37,1% la întreținere și reparații curente, de 37,6% la construcțiile noi și de 42,9% la reparațiile capitale. Alte lucrări de construcții au scăzut ușor, cu 1,6%.

Pe obiecte, lucrările executate la clădirile rezidențiale au crescut cu 24,8%, la clădirile nerezidențiale cu 52,4%, iar la construcțiile inginerești cu 37,2%. BNS notează că evoluția pozitivă reflectă un ritm susținut al investițiilor în proiecte rezidențiale, comerciale și de infrastructură la nivel național.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII