Moldovagaz: Tariful de 11,10 lei are șanse de diminuare, dar și de menținere o perioadă îndelungată

11 Nov. 2021, 07:01
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
11 Nov. 2021, 07:01 // Actual //  MD Bani

Președintele Consiliului de Administrație al SA „Moldovagaz, Vadim Ceban, a declarat într-o conferință de presă că dacă anul viitor va exista o dinamică pozitivă a cotațiilor bursiere, tariful actual de 11,10 lei va putea fi redus, scrie IPN.

„Sperăm că și volumele de gaze vor fi mai mari. Dacă situația pe piață se va schimba, dacă cotațiile la burse vor fi mai mici, respectiv, dacă prețul la petrol va scădea, vom acționa în funcție de cât va fi diminuarea, ne vom adresa către ANRE în vederea reducerii tarifului”, a menționat Vadim Ceban. El a precizat că Moldovagaz poate face o asemenea solicitare către ANRE, dacă vor exista devieri de plus – minus 3% la calcularea tarifului. Pe de altă parte, dacă prețul la burse va crește, tariful poate și să crească. Totuși, estimările Moldovagaz arată că actualul tarif va fi menținut până la sfârșitul anului viitor. „Reieșim din faptul că am stabilit prețul mediu de achiziție de 430$ pe 1000 metri cubi pentru 14 luni. Noi am făcut doar estimări, o prognoză, dar ce va fi, vom vedea”, a menționat Vadim Ceban.

El s-a arătat mulțumit de formula actuală de clacul a tarifului:

„Prețul de astăzi este legat de coșul produselor petroliere și de piața spot, este un preț hibrid, de aceea cred că în final, în viitor, toți consumatorii, inclusiv economia, vor obține, beneficii”, a spus Vadim Ceban.

El a precizat că Moldovagaz are actualmente datorii față de două companii: Gazprom și Factory Finance. Conducătorul Moldovagaz a specificat că cea mai mare parte a datoriilor s-a format în perioada anilor 2011-2019.

Vadim Ceban a precizat că după recenta semnare a noului contract, și consumatorii din Transnistria vor achita același tarif ca și consumatorii de pe malul drept al Nistrului.

El a relevat că recentul contract semnat cu Gazprom este de fapt contractul din 2006, dar cu anumite elemente noi. „Peste o anumită perioadă cred că vom reveni la colegii de la Gazprom ca să încheiem un contact nou. Avem 19 suplimente la contractual actual (din 2006). E greu de administrat acest contract. De aceea cred că ar fi mai bine să avem un contract nou, la care vom lucra”, a spus Vadim Ceban.

Dacă va exista o solicitare de la părți interesate, Moldovagaz va apela la Gazprom pentru a obține acordul de a publica noua formulă de calcul, introdusă în contractul semnat în 2021. Același lucru este valabil și în privința întregului contract cu Gazprom. Publicarea sa necesită respectarea anumitor proceduri.

„Dacă va exista o adresare din partea unor părți interesate, ne vom adresa Gazpromului, dar numai în cazul în care vom considera că este necesar”, a menționat Vadim Ceban.

Realitatea Live

06 Iun. 2025, 17:21
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
06 Iun. 2025, 17:21 // Actual //  Ursu Victor

Un nou pod rutier internațional va fi construit peste Dunăre, între localitatea Orlivka din raionul Izmail (regiunea Odesa) și orașul Isaccea din România. Proiectul a fost inclus în Strategia de reconstrucție și dezvoltare a regiunii Odesa pentru perioada 2025–2027, publicată de Consiliul Regional Odesa, potrivit portalului ucrainean epravda.com.ua.

Noul pod va face parte din ruta internațională E87, care conectează Ucraina cu România, Bulgaria și Turcia. În prezent, șoferii sunt nevoiți să ocolească prin Republica Moldova, traversând de două ori frontiera. Construcția podului va scurta traseul către Isaccea cu aproximativ 80 de kilometri.

Finanțarea va fi asigurată din ajutor internațional, în valoare de peste 12,6 miliarde de grivne (aproximativ 290 milioane de euro), repartizată pe parcursul a trei ani: 1,26 miliarde în 2025, aproape 3,8 miliarde în 2026 și peste 7,5 miliarde în 2027.

Proiectul prevede etapele de proiectare, studii ecologice, construcția propriu-zisă a podului și a căilor de acces, precum și crearea punctelor de trecere a frontierei și racordarea la drumurile internaționale.

Viitorul pod va avea patru benzi de circulație, trotuare pentru pietoni de ambele părți și va fi rezistent la cutremure de până la 9 grade pe scara Richter. Din partea ucraineană va fi construită o șosea de acces de 3 km, iar din partea română – 950 de metri.

Ucraina intenționa să construiască un pod peste Nistru, care urma să lge localitatea Yampol de Soroca, însă la 15 mai Kievul a suspendat lucrările.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO