VIDEO//Spînu aruncă zarurile cu privire la ultimatumul impus de Gazprom. Cum ne-au tras rușii țeapa

25 Nov. 2021, 19:15
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
25 Nov. 2021, 19:15 // Actual //  bani.md

Ziua de 22 noiembrie ar fi trebui să se încheie diferit de cum s-a început. Reprezentanții Gazprom ar fi fost informați că Moldova ar mai avea nevoie de un răgaz pentru a soluționa problema datoriei (este vorba despre plata gazului pentru luna octombrie și jumătate din plata pentru noiembrie). Conform declarațiilor ministrului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, în prima parte a zilei s-ar fi ajuns la un numitor comun în cadrul Consiliului de observatori Moldovagaz. Însă, seara, ultimatumul de 48 de ore, impus de Gazprom a bătut la ușă, pe neprins de veste.

Această informație ne-a luat prin surprindere și pe noi, acest termen de 48 de ore. Luni, la Consiliul de observatori Moldovagaz, am informat reprezentanții Gazpromului că uite, este nevoie de încă puțin timp ca să poată să fie rezolvat. In cadrul acelei discuții a consiliului și în discuția pe care am avut-o cu domnul Miller, nu am fost informat despre aceste 48 de ore. S-a luat o decizie formală ca președintele Consiliului de observatori Moldovagaz să facă toți pașii necesari pentru acoperirea acestei diferențe. Nici într-un moment nu s-a spus de 48 de ore”, a declarat Spînu.

Totodată, acesta a mai spus că despre ultimatum a aflat chiar din presă.

Am aflat din presă despre aceste 48 de ore. Noi și în conferința de presă am spus că, din perspectiva noastră, este regretabilă modalitatea aceasta de colaborare. Noi am arătat deschidere, bunăvoință de a rezolva aceste probleme la nivel tehnic, fără a intra în discuții în mass-media. Mai mult decât atât, am spus că noi vrem să fim transparenți, să trecem aceste modificări din buget prin Parlament, prin prima lectură, cu spațiu de discuții, cu diferență între prima și a doua lectură. Nu am votat noaptea, nu am votat la pachet ambele lecturi pentru ca să respectăm norma legală, oferind claritate pentru cetățeni”, a declarat Andrei Spînu în cadrul unei emisiuni la Radio Europa Liberă Moldova, citată de Realitatea.

Gazprom a notificat Republica Moldova luni, 22 Noiembrie, că ar putea stopa furnizarea de gaze peste 48 de ore, dacă nu-și va achita datoria curentă. Reprezentantul companiei ruse a explicat că noul contract a fost semnat cu Moldovagaz practic în condițiile Chișinăului, dar cu un punct esențial și important – plata sută la sută a celei curente la timp.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală