De ce este importantă centrala nucleară de la Zaporijie pentru Ucraina? Ce consecințe are capturarea de către ruși

04 Mart. 2022, 13:31
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
04 Mart. 2022, 13:31 // Actual //  MD Bani

Centrala nucleară de la Zaporojie generează o cantitate importantă din electricitatea produsă în Ucraina. Capturarea centralei de către forțele armate ruse amenință capacitatea Kievului de a asigura în continuare locuitorii țării cu electricitate.

În această dimineață, autoritatea regională din zona în care se află centrala de la Zaporijie a confirmat că trupele ruse au capturat-o, precizând că personalul monitorizează starea reactoarelor pentru a se asigura că acestea pot opera în siguranță.

Anunțul a venit după ce în cursul nopții de joi spre vineri au avut loc lupte în jurul centralei și un incendiu a izbucnit. Oficialii ucraineni au anunțat în jurul orei 6:40 că incendiul a fost stins și că nu au existat victime, după ce luptele au încetat în jurul orei 5:00.

Importanța centralei nucleare de la Zaporijie pentru Ucraina

Centrala Zaporijie din apropierea orașului Enerhodar, aflat pe malul Niprului, este cea mai mare centrală nucleară din Europa și a noua cea mai mare din lume. Ea are 6 reactoare, fiecare generând 950MW de electricitate pentru un total de 5.700MW, suficient pentru a alimenta aproximativ 4 milioane de locuințe, scrie hotnews.ro.

Centrala de la Zaporijie se află la aproximativ 200 de kilometri de Donbas și 550 de kilometri sud-est de Kiev.

Centrala a fost construită între 1984 și 1995. Pe timp de pace, centrala nucleară de la Zaporojie genera 20% din cantitatea totală de electricitate produsă în Ucraina și aproape jumătate (site-ul power-energy.com estimează procentul la 40%) din energia generată de centralele nucleare ucrainene.

Astfel, dacă Rusia va închide complet centrala, sistemul energetic al Ucrainei va avea serios de suferit, cu implicații atât asupra civililor, dar și a altor structuri strategice.

Centrala nucleară de la Cernobîl a fost capturată încă de joi, din prima zi a invaziei, de către armata rusă.

Există vreo amenințare privind scurgerea de radiații?

Agenția Internațională de Energie Atomică (IAEA) a anunțat vineri dimineața că infrastructura esențială a centralei nucleare de la Zaporijie nu a fost afectată de incendiul din cursul nopții și nu s-au înregistrat variații ale nivelului de radiații, un anunț asemănător fiind făcut de agenția ucraineană de reglementare în domeniul energetic.

Statele Unite au declarat de asemenea că nu au detectat un nivel neobișnuit de radiații în jurul centralei. Jennifer Granholm, secretarul american al energiei, a afirmat că reactoarele de la Zaporijie „sunt protejate de structuri de protecție puternice și reactoarele sunt închise în siguranță”.

Tony Irwin, expert în siguranță nucleară și profesor la Universitatea Națională a Australiei, a declarat pentru The Guardian că reactoarele nucleare cu apă sub presiune (PWR) folosite de centrala de la Zaporijie sunt „mult mai sigure” decât reactoarele de la Cernobîl unde a avut loc cel mai cunoscut accident nuclear din istorie.

Reactoarele de tip PWR au structuri de protecție mari și sisteme de anti-incendiu automate, explică acesta, adăugând că un alt element de siguranță îl reprezintă faptul că aceste reactoare au două circuite de alimentare separate și sisteme de răcire de urgență.

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 15:29
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 15:29 // Actual //  Ursu Victor

Transportul feroviar, care reprezintă 13,6% din structura totală a mărfurilor transportate, a marcat cele mai mari scăderi în perioada ianuarie-septembrie 2024. Potrivit datelor statistice, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut cu 32,9%, iar parcursul acestora a înregistrat o reducere și mai semnificativă, de 36,7%.

Această evoluție negativă reflectă dificultățile cu care se confruntă sectorul feroviar în contextul schimbărilor economice și al restructurărilor interne. Printre posibilele cauze ale declinului se numără scăderea cererii pentru transportul feroviar, concurența cu alte moduri de transport și provocările operaționale întâmpinate de „Calea Ferată din Moldova”.

CFM se confruntă cu grave probleme financiare, acumulând datorii salariale de aproximativ 150 milioane de lei. În ceea ce privește infrastructura, situația este alarmantă: din cele 139 de locomotive aflate în dotare, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. În următorii ani, circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar putea fi suspendată dacă nu se vor lua măsuri urgente.

În ultimul deceniu, CFM a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei, cauzate de scăderea continuă a numărului de pasageri, în special pe rutele internaționale, și a volumului de mărfuri transportate. Veniturile sunt în scădere constantă, iar costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală