Se raționalizează motorina! Așa criză nu s-a mai văzut în Moldova

09 Iun. 2022, 09:28
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Iun. 2022, 09:28 // Actual //  bani.md

Agricultorii se plâng că nu au de unde procura motorină pentru a prelucra câmpurile. Fermierii spun că motorina angro nu mai poate fi găsită nicăieri, iar stațiile PECO vând motorină direct în rezervor. Experții vorbesc de un deficit de motorină pe piața regională, din cauza războiului din Ucraina și a perceperii depozitelor de motorină drept ținte militare. Or, costul motorinei în Ucraina e mult mai mare urmare a necesităților de carburant pentru tehnica militară.

Reprezentanții Asociației „Forța Fermierilor” spun că nu pot procura combustibil angro și sunt nevoiți să meargă cu canistrele la stațiile PECO, unde mimează procesul de alimentare în rezervor.

„Este un deficit de motorină. ANRE induce lumea în eroare. La vamă sunt rânduri de 10 km de camioane. Este o problemă de logistică. În loc compania petrolieră să facă 2-3 curse pe săptămână, ea face o cursă în două săptămâni. Și stau stațiile fără motorină. Sper că Guvernul nostru și cel al României vor găsi o soluție pentru a debloca vama”, a spus expertul în domeniu energetic, Sergiu Tofilat.

Experții spun că fenomenul deficitului de motorină este cauzat de războiul din Ucraina, care a perturbat lanțurile logistice. În același timp, potrivit specialiștilor, în condițiile actuale, reglementarea prețurilor la carburanți este inoportună.

„Faptul că agricultorii sunt forțați să cumpere produse petroliere de la stații sau dacă cumpără angro, e la un preț mare, aproape ca la panou, este rezultatul acestei plafonări aiurea. Pe piața regională este un deficit legat de războiul din Ucraina, lanțurile logistice sunt tăiate, motorina stocată un Ucraina devine țintă militară, depozite întregi sunt distruse. Dacă motorină nu ajunge, iar cei din Ucraina sunt gata să achite prețuri nebune pentru ea, de ce credeți că motorina va merge pe o piață ca a Republicii Moldova care este plafonată și reglementată?”, a spus în energetică, Victor Parlicov.

Ieri, 8 iunie, ANRE a venit cu o explicație pentru majorările fără precedent din ultima perioadă a prețurilor la carburanți. Prețurile cresc urmare a doi factori. Este vorba de relansarea economiilor lumii după perioada pandemică și războiul din Ucraina, care a perturbat lanțurile logistice tradiționale și a exclus parțial produsele petroliere din Federația Rusă de pe piețele occidentale. ANRE spune că stocurile de produse petroliere sunt suficiente pentru acoperirea necesitaților curente ale economiei naționale și ale cetățenilor.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 09:19
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
20 Aug. 2025, 09:19 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Transgaz SA, singurul operator de transport și sistem de gaze naturale din Europa care administrează integral două rețele naționale de transport din țări diferite – România, stat membru UE, și Republica Moldova, stat non-UE –, și-a dublat în prima jumătate a anului veniturile obținute din activitatea de pe piața moldovenească, notează profit.ro.

Potrivit raportului financiar, în ianuarie–iunie 2025, veniturile din transportul de gaze din Republica Moldova au însumat 147 milioane lei, aproape dublu față de 77 milioane lei în aceeași perioadă a anului trecut. Totuși, comparativ cu România, unde veniturile din transport au atins 1,34 miliarde lei, cifra obținută în Republica Moldova rămâne de aproape zece ori mai redusă.

Activitatea pe teritoriul Republicii Moldova este gestionată de filiala Vestmoldtransgaz, la care Transgaz deține indirect 75% din acțiuni. Infrastructura de transport din Moldova aparține însă companiei Moldovatransgaz, fiind închiriată și amortizată pe o perioadă de cinci ani. Contractul cu Moldovatransgaz oferă drept de utilizare a rețelei, însă nu și de prestare directă a serviciului public, iar riscurile de mentenanță și reparații capitale rămân responsabilitatea Moldovatransgaz.

La nivel de grup, Transgaz aproape și-a triplat profitul net consolidat în prima jumătate a anului 2025, acesta urcând la 518,9 milioane lei, față de 183,8 milioane lei în perioada similară din 2024. Rezultatul include performanțele Vestmoldtransgaz, dar și recenta achiziție a Petrostar SA, companie specializată în inginerie tehnologică și proiectare pentru industria de petrol și gaze, unde Transgaz a preluat 51% din capital.

Transgaz este controlată de Secretariatul General al Guvernului României, care deține 58,5% din acțiuni, fiind listată la Bursa de Valori București din 2007. La un preț de 49,05 lei/acțiune, capitalizarea de piață a societății depășește 9 miliarde lei.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII