Unul dintre modele marca Peugeot nu vor mai avea vitezometre digitale. Vor fi înlocuite cu cele vechi. Care este cauza

21 Apr. 2021, 15:52
 // Categoria: Au Bani // Autor:  MD Bani
21 Apr. 2021, 15:52 // Au Bani //  MD Bani

Grupul auto Stellantis a anunţat miercuri că va înlocui vitezometrele digitale cu cele mai vechi, de tip analog, pentru unul dintre modele marca Peugeot, o consecinţă a crizei de semiconductori care afectează industria auto mondială.

Doar autoturismele Peugeot 308 vor suferi această modificare, în condiţiile în care grupul Stellantis, format în acest an ca urmare a fuziunii dintre grupul francez PSA şi concurentul italo-american Fiat Chrysler, regrupează 14 mărci de automobile, printre care Opel, Jeep, Ram şi Maserati.

“Este o modalitate rapidă pentru a depăşi un obstacol real pentru producţia de automobile, până la finalizarea crizei cipurilor”, a declarat purtătorul de cuvânt de la Stellantis.

Producătorul auto a precizat că schimbările vor fi făcute la începutul lunii mai,  menționând că grupul Stellantis păstrează cipurile pentru panourile digitale ale celor mai populare modele ale sale, precum SUV-ul Peugeot 3008.

Asamblarea automobilelor Peugeot 308 la uzina de la Sochaux (Franţa) a fost afectată deja din cauza lipsei de semiconductori, la fel cum a fost şi activitatea uzinelor auto din întreaga lume în ultimele luni.

Deficitul de cipuri afectează producătorii auto din întreaga lume, și mai și producătorii de routere pentru Internet.

S-a mai menționat că Peugeot se gândeşte să aplice un discount de 400 de euro pentru autoturismele care vor fi echipate cu vitezometre analogice. Stellantis a refuzat că facă orice comentarii cu privire la acest subiect.

Stellantis este al patrulea mare producător auto din lume cu un portofoliu format din 14 mărci de automobile.

Realitatea Live

17 Oct. 2025, 09:38
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
17 Oct. 2025, 09:38 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Piața cerealelor din Republica Moldova traversează o perioadă de stabilitate aparentă, dar presiunile externe și costurile logistice ridicate anunță o posibilă scădere a prețurilor în următoarele săptămâni, potrivit analizei economistului Iurie Rija.

Grâul furajer se vinde între 2,90 și 3,00 lei/kg în nordul țării, ajungând până la 3,40 lei/kg în zona Giurgiulești. Transportul din nord către port costă între 600–650 lei/tonă, TVA inclus.
Grâul alimentar a înregistrat o ușoară creștere de 5–10 bani/kg, fiind cotat între 3,10 și 3,55 lei/kg, în funcție de calitate.
Totuși, stocurile mari din portul Constanța – unde grâul moldovenesc este cotat la 185 euro/tonă (≈3,60 lei/kg) – limitează perspectivele de creștere, iar costurile de transport fluvial de 9–11 dolari/tonă reduc marjele fermierilor.

„Piața se află într-o fază de așteptare. Oferta rămâne superioară cererii, iar traderii adoptă o politică prudentă, anticipând o corecție descendentă”, notează Rija.

Orzul se menține stabil la un nivel ridicat: 3,15 lei/kg în nord și până la 3,70 lei/kg la Giurgiulești. Scăderea suprafețelor semănate – cu circa 10 mii ha mai puțin decât anul trecut – a menținut prețurile ferme.
În port, orzul moldovenesc se vinde la 220 dolari/tonă FOB, însă evoluția grâului ar putea determina o reducere graduală a prețurilor.

Circa 99% din recolta de rapiță a fost deja comercializată, iar cotațiile au crescut cu 0,20–0,30 lei/kg față de începutul lunii.
Prețurile variază între 8,30 și 9,10 lei/kg, apropiate de nivelul din portul Constanța (470 euro/tonă, ≈9,1 lei/kg).
Unii fermieri au folosit rapița pentru a stinge datorii către furnizori, reducând lichiditatea de pe piață.

Porumbul se tranzacționează la 3,00–3,15 lei/kg în nord și 3,40–3,50 lei/kg în sud. Cererea internă este menținută de procesatorii de furaje și bioetanol, însă recoltele mari din Ucraina și SUA ar putea genera o scădere a prețurilor în noiembrie.
În Giurgiulești, cotația este de 215–218 dolari/tonă FOB, incluzând costurile portuare.

Prețurile au crescut cu 0,20–0,30 lei/kg în ultimele două săptămâni, ajungând la 9,50–10,20 lei/kg.
Costurile logistice rămân ridicate (~650 lei/tonă din nord spre Giurgiulești). În Constanța, floarea-soarelui se vinde la 590 dolari/tonă, iar în Turcia la 600–605 dolari/tonă, pe fondul unei recolte mai mici în Ucraina.
Rija atrage atenția asupra indicelui Baltic (BDI), care măsoară costurile de transport maritim: o creștere a acestuia duce la scăderea prețului oferit fermierilor, deoarece traderii își ajustează marjele.

Economistul estimează că lunile noiembrie–decembrie vor aduce o stabilitate relativă, însă începutul anului 2026 va depinde de volumul exporturilor de ulei rusesc, care influențează direct prețurile regionale la semințele de floarea-soarelui și uleiurile vegetale.

„Piața agricolă moldovenească se află într-un echilibru fragil. Factori precum costul logistic, cursul valutar și dinamica exporturilor din regiunea Mării Negre vor determina direcția prețurilor în următoarele luni”, conchide Iurie Rija.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII