Anunțul momentului pentru moldovenii cu credite Prima Casă! Gaibu le „ușurează” povara: Dobânda va fi 4% nu de 5,35%

11 Iul. 2022, 16:54
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
11 Iul. 2022, 16:54 // Actual //  bani.md

Rata la creditele ipotecare în cadrul programului de stat Prima casă va crește din 1 iulie cu 4%, dar nu cu 5,35%, cum era planificat anterior, potrivit declarației ministrul Economiei, Sergiu Gaibu.

„Povara va scădea cu aproximativ un sfert. Rata trebuia să crească până la 5,35%. Am propus să ne limităm la 4 puncte procentuale pentru toți beneficiarii”, a spus ministrul la TVRMoldova.

Pentru a reduce în continuare „povara” sub formă de plăți majorate, vor exista compensații suplimentare, pentru anumite categorii de participanți la program.

„Sunt în desfășurare discuţii cu ministerul finanțelor, este vorba de fonduri bugetare care ar trebui prevăzute în acesta. Specialiștii ministerului vor vedea câte resurse pot fi alocate. Este clar că se va acorda prioritate familiilor mai vulnerabile, în special familiilor cu copii”, a spus ministrul.

Potrivit BNM, majorarea ratei dobânzii anuale pentru creditele „Prima Casă” este cauzată de faptul că a crescut rata de referinţă de la 4,12 la sută până la 9,47 procente.

În context, premierul Natalia Gavriliţa a cerut miniștrilor Economiei şi Finanţelor să facă o analiză a impactului acestor scumpiri și să vină cu măsuri pentru susținerea beneficiarilor programului.

Până acum, prim programul „Prima Casă” au fost procurate 8.030 de locuințe.

Suma totală a creditelor acordate de către bănci este de 4,39 miliarde de lei, iar suma totală a garanțiilor active oferite de stat constituie 2,12 miliarde de lei.

Dintre cei 8.030 de beneficiari, peste 5.500 sunt familii, iar peste 2.500 sunt tineri necăsătoriți. Vârsta medie a beneficiarilor este de 31 de ani.Banca naţională, care calculează rata indicativă la aceste credite, a majorat-o din 1 iulie de la 4,12% la 9,47%. Această rată nu include comisioanele de la băncile comerciale participante la programul Prima casă – maib, Moldindconbank, Victoriabank, OTP Bank, Energbank și Eximbank. Ținând cont de comisionul acestora, rata la credite ar fi trebuit să crească până la 12,47%.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

09 Oct. 2026, 16:15
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Grîu Tatiana
09 Oct. 2026, 16:15 // Bani și Afaceri //  Grîu Tatiana

Freelancerii au de achitat aproape 8 milioane de lei sub formă de impozit unic, cu 17,33% mai mult decât în luna precedentă. Serviciul Fiscal de Stat a trimis 4 235 de avize de plată pentru septembrie, iar termenul de achitare este 26 octombrie.

Avizele au fost expediate la adresele de e-mail indicate la înregistrarea activității și pot fi consultate și în Cabinetul personal al contribuabilului sau în EVO.

Potrivit datelor prezentate de SFS, veniturile înregistrate de antreprenorii independenți au însumat peste 53,12 milioane de lei, iar impozitul unic calculat a ajuns la aproximativ 7,98 milioane de lei.

Circa 54,19% dintre antreprenorii independenți au înregistrat tranzacții în conturile bancare dedicate activității. Totodată, 130 de contribuabili au folosit echipamente de casă și de control conectate la sistemul de monitorizare electronică a vânzărilor, încasările în numerar fiind de aproximativ 1,49 milioane de lei.

SFS îndeamnă freelancerii să verifice sumele din avize înainte de plată. Cei care au emis bonuri fiscale cu date greșite, au restituit clienților bani pentru servicii sau au primit în cont sume care nu țin de activitatea independentă pot solicita modificarea avizului la orice Direcție de deservire fiscală.

Impozitul poate fi achitat prin MPay, selectând serviciul „Impozitul unic perceput de la antreprenorii independenți (freelanceri)”.

La 9 octombrie, în evidența SFS figurau 4 335 de antreprenori independenți. Plățile impozitului unic efectuate de aceștia însumau peste 33 de milioane de lei.

Potrivit SFS, cota impozitului unic este de 15% pentru veniturile anuale de până la 1,2 milioane de lei. Pentru partea de venit care depășește acest plafon se aplică o cotă de 35%.