Catastrofă geopolitică! Exporturile de armament ale Federației Ruse s-au prăbușit

23 Aug. 2022, 12:01
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
23 Aug. 2022, 12:01 // Actual //  bani.md

Forumul Armata-2022, care a avut loc la Moscova în perioada 15-21 august și, potrivit Ministerului Apărării, a primit delegații din 72 de țări, s-a încheiat cu un rezultat dezastruos pentru complexul militar-industrial al Federației Ruse, scrie moscowtimes.ru.

În ciuda faptului că președintele Vladimir Putin a călătorit personal pentru a face publicitate la armament, promițând aliaților Rusiei „cele mai moderne modele”, volumul contractelor externe încheiate de Rosoboronexport a scăzut de 6 ori.

Corporația de stat, care face parte din holdingul Rostec și acționează ca exportator de arme monopol, a încheiat doar două contracte în valoare de 390 de milioane de dolari în urma forumului, transmite RIA Novosti cu referire la serviciul de presă al Ministerului Apărării. Cu un an mai devreme, la același forum au fost semnate 20 de contracte în valoare de 2 miliarde de euro.

Cererea de arme rusești scade și după ce întreaga lume le-a văzut în acțiune în Ucraina: războiul a dat „o lovitură uriașă” reputației furnizorilor ruși, spune președintele Centrului american Wilson și fostul ambasador Mark Green.

„Nu cred că nicio țară, care a văzut cum bombele rusești primitive aruncă în aer clădiri, va spune: da, de asta avem nevoie”, explică Greene.

În plus, producția de arme în sine s-a dovedit a fi în pragul colapsului: sancțiunile au limitat livrarea de componente pentru industria de armament a Rusiei. Este vorba de cel puțin 450 de producători, susțin experții de la Institutul Regal al Serviciilor Unite. Ei au examinat 27 de tipuri de arme confiscate în Ucraina, inclusiv drone Orlan-10 și tancuri T-90, și au ajuns la concluzia că sute de piese de la producători străini nu pot fi înlocuite.

Potrivit Institutului de Cercetare pentru Pace din Stockholm (SIPRI), Rusia este încă al doilea cel mai mare exportator de arme din lume, deși a pierdut 26% din cota sa în ultimii cinci ani.

Cei mai mari cumpărători de arme rusești sunt India, China, Egipt și Algeria. 73% armamentul rusesc a mers în aceste țări. În plus, mai mult de jumătate din importurile de arme din Irak și Vietnam vin în Federația Rusă.

Ținând cont de sancțiunile și pierderea de echipamente din Ucraina, exportul de arme rusești va continua să scadă, iar în următorii ani Moscova ar putea reveni pe locul trei, pierzând în fața Franței, prezice Simom Wiesman, cercetător senior la SIPRI. Potențialii cumpărători, a spus el, se tem că Rusia nu va putea să-și îndeplinească obligațiile, deoarece „bugetul său militar și întreaga economie nu sunt atât de mari”.

Informațiile americane consideră că Rosoboronexport nu-și va putea onora contractele cu țările africane din cauza războiului, unde armata a pierdut sute de tancuri, jumătate din aeronavele de luptă ale Flotei din Marea Neagră au fost distruse. „Preconizăm că vor avea o problemă reală cu aprovizionarea cu echipamente, având în vedere ritmul cu care le pierd în Ucraina”, a declarat o sursă principală de informații pentru Foreign Policy.

Încălcarea contractelor cu clienți cheie ar semnifica „dezastru geopolitic” pentru Kremlin, a spus Samuel Bendett, coleg senior la Centrul pentru o Nouă Securitate Americană. Prin urmare, argumentează el, Rusia va face tot posibilul pentru a nu anula exporturile către Algeria, Vietnam și India, deși armele sunt extrem de necesare pe front.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

 

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 16:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 16:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importurile de anvelope în Republica Moldova au atins un nivel record între 2024 și mai 2025, cu peste 1,29 milioane de unități aduse în țară și o valoare vamală totală de aproximativ 1,36 miliarde de lei. Potrivit unei analize detaliate realizate de economistul Iurie Rija, anvelopele pentru autoturisme au dominat cantitativ piața, reprezentând 78% din total (1.003.526 bucăți), dar doar 58% din valoarea totală, în timp ce anvelopele pentru camioane și autobuze au format 22% din volum, dar 42% din valoare, indicând o diferență clară de preț mediu între cele două categorii.

În 2024, au fost înregistrate vârfuri semnificative ale importului de anvelope pentru camioane în lunile septembrie și octombrie, cel mai probabil legate de pregătirile sezoniere pentru iarnă. În ianuarie 2025, importurile de anvelope pentru camioane s-au dublat față de aceeași lună a anului precedent, iar cele pentru autoturisme au crescut semnificativ, semnalând o activitate comercială intensificată. Cu toate acestea, în lunile aprilie și mai 2025 s-a observat o scădere accentuată a volumului și valorii importurilor, posibil din cauza reducerii cererii sau a ajustării stocurilor.

Prețul mediu al anvelopelor a crescut vizibil. În mai 2025, o anvelopă pentru autoturisme costa în medie 915 lei, comparativ cu 703 lei în mai 2024. În cazul anvelopelor pentru camioane, prețul mediu a atins 2.209 lei în mai 2025, dublu față de cel mai mic nivel din 2024. Această evoluție indică nu doar o inflație generală, ci și o posibilă reorientare a importatorilor spre branduri premium sau modele specializate.

China rămâne lider absolut în livrările de anvelope către Republica Moldova, cu 48,4% din volum, urmată de Turcia (16,4%), România (8,4%) și Ucraina (7,4%). Produsele chinezești domină atât segmentul de autoturisme, cât și cel de camioane. Pe de altă parte, în ceea ce privește valoarea importurilor, țări precum Germania, Ungaria și Slovacia ocupă o pondere semnificativă datorită exportului de anvelope din gama superioară. Turcia furnizează volume mari la prețuri relativ accesibile, iar Vietnamul începe să se evidențieze prin livrări de anvelope scumpe, în ciuda volumului modest.

Piața moldovenească de import este foarte concentrată. Trei companii — AGROPIESE TGR GRUP SRL, EXIMOTOR SA și ARIDAN CENTER SRL — controlează peste 40% din totalul volumului importat. AGROPIESE domină la anvelopele pentru camioane, în timp ce EXIMOTOR și ARIDAN se concentrează pe autoturisme. Unele firme, cum ar fi AUTO MOTION SERVICE SRL, se specializează în anvelope din gama premium, având cote valorice mai mari decât cele cantitative.

Analiza economistului Iurie Rija evidențiază o piață aflată în plină evoluție, sensibilă la tendințele internaționale de preț și la comportamentul consumatorului local. Se recomandă monitorizarea atentă a prețurilor și diversificarea furnizorilor pentru a limita dependența de China și a preveni șocurile în lanțurile de aprovizionare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO