Vadim Ceban la Rezoomat: Formula negociată cu Gazprom este una foarte bună și asta se va observa din octombrie

05 Sept. 2022, 14:47
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
05 Sept. 2022, 14:47 // Actual //  MD Bani

Formula prețului pentru gazele naturale negociată cu Gazprom este una foarte bună! O spune președintele Consiliului de Administrație Moldovagaz, Vadim Ceban. Potrivit oficialului, formula ne-ar putea aduce un preț de achiziție mai mic începând cu luna octombrie. Totuși, Vadim Ceban spune că chiar dacă prețul de achiziție va fi mai mic, Moldovagaz nu va solicita o reducere a tarifului, pentru că din banii economisiți ar trebui să-și acopere devierile tarifare, scrie Realitatea.md.

Vadim Ceban spune că formula de calcul a prețului la gaz, negociată cu Gazprom, ne va aduce un preț mai mic abia din luna octombrie. Prețul de achiziție este atât de mare pentru că el reflectă prețul de pe piața internațională, explică Ceban.

„În situația unui preț de piață atât de mare, consider că formula noastră este foarte bună. Acest lucru se va demonstra deja în luna octombrie. În cazul nostru, sunt proporții din prețul de piață a gazelor naturale și petrolului, deci formula este absolut conexă cu piața”, a spus Vadim Ceban  în timpul emisiunii Rezoomat de la RliveTV.

Potrivit lui Vadim Ceban evoluțiile de pe piața internațională creează premisele unor reduceri de prețuri începând de luna viitoare. În plus, pentru Republica Moldova formula de calcul a prețului este una avantajoasă întrucât din octombrie se inversează ponderea valorii gazelor naturale și petrolului, fapt ce ar genera un preț mai mic de achiziție.

 „Prețul de achiziție în octombrie va fi mai mic față de luna septembrie. Acum prețurile scad. Pentru că nivelul de stocare a gazelor naturale pentru iarnă în diferite țări a ajuns la nivelul de 80-90%. Germania a confirmat că are stocuri în proporție de 80%, Germania fiind cel mai mare consumator de gaze naturale din Europa. Deci, cererea la gaze naturale s-a temperat. Asta ar însemna și ajustări pe piață. Noi trebuie să ne recuperăm din devieri, așa scrie legea. Dar deja cum va decide regulatorul”, a explicat Vadim Ceban.

În luna septembrie Republica Moldova achită un preț de achiziție a gazului de 1.883 de dolari pentru o mie de metri cubi. Prețul este cu 400 de dolari mai mare față de luna trecută. În prezent, tariful pentru metru cub de gaz este de 22, 99 lei, cu TVA inclus.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală