Lipsă de carburanți în Franța! La benzinării s-au format cozi

07 Oct. 2022, 17:00
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
07 Oct. 2022, 17:00 // Actual //  MD Bani

Greva de la o serie de rafinării franceze a început să se facă simţită la benzinăriile din unele regiuni, care au trebuit să închidă din lipsă de carburanţi, în timp ce în altele cozile făcute de şoferi s-au înmulţit, relatează agenţia EFE.

Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Oliver Veran, a declarat vineri că „tensiunea va dura câteva zile”, dar a refuzat să spună că ar fi vorba de un deficit, deşi a recunoscut existenţa problemelor de aprovizionare din anumite regiuni.

În declaraţiile pentru postul de televiziune BFM, Veran a menţionat că 15% dintre benzinăriile din ţară au trebuit să pună semnul „închis”, însă această situaţie se concentrează în anumite regiuni, precum cea a Parisului.

Executivul, care a deschis rezervele strategice şi a crescut importurile, a anunţat că sfârşitul săptămânii se „anunţă dificil” în aceste regiuni, în timp ce asociaţiile benzinarilor cred că situaţia nu va reveni la normalitate mai devreme de zece zile, deşi se va îmbunătăţi treptat.

Cauza problemei este greva ce are loc de mai bine de o săptămână la o serie de rafinării ale grupului TotalEnergies, unde angajaţii cer majorări salariale pentru a face faţă creşterii preţurilor şi argumentează că grupul petrolier a obţinut profituri record.

Principala rafinărie a ţării, situată în Normandia, de unde provine mai mult de o cincime din combustibilul consumat în Franţa, este una dintre cele mai afectate de grevă.

La aceasta se adaugă o creştere a cererii în benzinăriile TotalEnergies, care a adăugat o reducere de 20 de cenţi pe litru celei deja aplicate de Executiv, de 30 de cenţi, ceea ce a făcut ca în ultimele zile să crească semnificativ numărul şoferilor care alimentează la aceste staţii.

Grupul petrolier, care la rândul său refuză să admită că există o penurie, recunoaşte că „există probleme de aprovizionare” în unele staţii, în special în interiorul ţării, pe care intenţionează să le rezolve treptat.

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO