UE și SUA, din nou la cuțite. Cauza – subvențiile

05 Ian. 2023, 05:15
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
05 Ian. 2023, 05:15 // Actual //  bani.md

Ministrul francez al Economiei, Bruno Le Maire, a ripostat miercuri la pachetul de subvenţii verzi de 369 de miliarde de dolari al Statelor Unite, anunţând propria serie de stimulente de mare amploare pentru a susţine industriile ecologice din Franţa.

Furia a crescut în Europa după ce a devenit clar că Legea privind reducerea inflaţiei a preşedintelui american Joe Biden, un pachet de 369 de miliarde de dolari pentru industria ecologică, ar putea atrage investiţii din UE în SUA. Marile ţări producătoare de automobile, precum Franţa şi Germania, s-au plâns că legea americană este potenţial ilegală, deoarece discriminează companiile străine din sectorul vehiculelor electrice şi încurajează consumatorii să “cumpere produse americane”.

Mişcarea lui Le Maire reprezintă contraatacul Franţei pentru a preveni fuga industriei din Europa, o teamă care a fost agravată de faptul că UE se confruntă cu costuri energetice mult mai mari decât cele din SUA, parţial din cauza războiului din Ucraina, informează POLITICO.

În timpul unei vizite de stat în SUA, în decembrie, preşedintele francez Emmanuel Macron a declarat că subvenţiile ecologice americane sunt “super agresive” şi a susţinut că aliaţii europeni ar trebui să beneficieze de acelaşi tratament ca şi companiile americane.

În timp ce SUA a făcut unele concesii în ceea ce priveşte creditele fiscale pentru maşinile electrice, Franţa a susţinut că acestea sunt insuficiente şi că UE trebuie să elaboreze propriul pachet de subvenţii.

Franţa încearcă să riposteze cu propriul program naţional

Miercuri, Le Maire a declarat că noul proiect de lege va include o gamă largă de stimulente pentru a încuraja industriile ecologice să rămână sau să readucă fabricile de producţie în Franţa.

“În zilele următoare, voi propune un proiect de lege privind industriile verzi … care va include măsuri fiscale, de reglementare şi legislative pentru a accelera instalarea de situri industriale în Franţa”, a declarat Le Maire în timpul unui interviu la radio France Inter.

Franţa speră să îşi accelereze propriul răspuns naţional în mai multe domenii, cum ar fi “hidrogenul verde, electroliza, producţia de baterii electrice, energia nucleară şi energiile regenerabile”, potrivit lui Le Maire.

“Să profităm de acest moment… pentru a deveni principala naţiune decarbonizată din Europa”, a spus el. Cu toate acestea, nicio cifră nu a fost încă anunţată.

Miercuri, Le Maire a mai spus că el şi omologul său german Robert Habeck fac presiuni pentru a-i determina pe partenerii din UE să adopte “o lege europeană de reducere a inflaţiei”, care ar include “subvenţii mai mari, mai rapide şi mai simplificate” pentru industriile verzi.

Până în prezent, liderii UE au fost de acord să ceară Comisiei Europene să prezinte propuneri pentru a face blocul comunitar mai competitiv în faţa valului de subvenţii ecologice din SUA. Aceste propuneri ar urma să fie discutate în cadrul unui summit al Consiliului European din februarie.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

21 Oct. 2025, 15:53
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
21 Oct. 2025, 15:53 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Ministra Finanțelor, Victoria Belous, a explicat motivele pentru care autoritățile au renunțat peste noapte la introducerea cotei TVA de 20% la importul de mașini, măsură care urma să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026.

În cadrul unei conferințe de presă, Belous a declarat că decizia nu reprezintă o „țeapă” pentru piață, ci o măsură de precauție pentru a evita disfuncționalități și riscuri de corupție în procesul de vămuire a autoturismelor.

„Amânarea termenului de implementare se datorează faptului că dorim să creăm un proces sigur, clar și fără elemente coruptibile la momentul de vămuire a mașinilor. În procesul de implementare urma să ne ghidăm de valoarea prețului declarat de cumpărător și de datele din sistemele informaționale internaționale. Pentru a evita discrepanțele de opinii între Serviciul Vamal și contribuabili, am considerat oportun să amânăm aplicarea și să ne asigurăm că toată lumea este documentată și pregătită”, a spus ministra.

Oficiala a adăugat că nu toate instituțiile implicate sunt încă pregătite tehnic și procedural pentru aplicarea corectă a mecanismului.

„Trebuie să asigurăm un schimb informațional funcțional, să evităm interpretările diferite la devamarea unei mașini și să ne asigurăm că nu există posibilități de diminuare artificială a valorii în vamă”, a precizat Belous.

În data de 20 octombrie, autoritățile au anunțat că renunță la implemhtarea mecanimsului de aplicare a TVA de 20% la importul de mașini din 1 ianuarie 2026.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII