Cel puţin patru supertancuri petroliere transportă țiței rusesc în China. Prețurile sub limită, afacerea – legitimă

14 Ian. 2023, 16:02
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Ian. 2023, 16:02 // Actual //  bani.md

Cel puţin patru supertancuri petroliere chineze transportă ţiţei rusesc Ural în China, conform surselor comerciale şi a datelor de urmărire.

Moscova caută nave pentru export după ce plafonul adoptat de G7 pentru preţul petrolului a restricţionat utilizarea serviciilor occidentale de transport şi de asigurări, transmite Reuters.

China, cel mai mare importator de petrol din lume, a continuat să cumpere petrol rusesc, în ciuda sancţiunilor occidentale, după ce preşedintele rus Vladimir Putin şi liderul chinez Xi Jinping au lansat ceea ce ei au numit un parteneriat fără limită, înainte de războiul din Ucraina.

Sursele au spus că un al cincilea supertanc petrolier transportă ţiţei în India, care, la fel ca China, a continuat să cumpere petrol rusesc vândut cu reducere, în timp ce mulţi cumpărători occidentali apelează la alţi furnizori.

Toate cele cinci transporturi au fost programate între 22 decembrie şi 23 ianuarie, potrivit surselor şi datelor Eikon de urmărire a navelor.

Plafonul de preţ al G7 introdus în decembrie permite ţărilor din afara Uniunii Europene să importe petrol rusesc pe mare, dar interzice companiilor de transport maritim, de asigurare şi de reasigurare să manipuleze mărfurile de ţiţei ruseşti, cu excepţia cazului în care sunt vândute la un preţ sub plafonul de 60 de dolari.

”Cu preţurile petrolului Ural cu mult sub limita de preţ, afacerea de cumpărare şi comercializare a petrolului Ural este în esenţă legitimă”, a spus un director al unei firme chineze implicată în transporturi.

În timp ce Statele Unite şi aliaţii săi încercau să sufoce veniturile din energie ale Moscovei pentru a-şi limita capacitatea de a finanţa războiul din Ucraina, Rusia a reorientat rapid exporturile de petrol din Europa anul trecut, în principal către Asia.

Călătoriile mai lungi, reducerile mari şi tarifele record de transport de marfă au adus profituri, dar utilizarea super-tancurilor petroliere pe rutele asiatice poate reduce acum costurile de transport.

Ministerele ruse ale Energiei şi Transporturilor au refuzat să comenteze. Ministerul de Externe al Chinei nu a răspuns unei solicitări de comentarii, deşi Beijingul a calificat anterior sancţiunile occidentale împotriva Rusiei drept ilegale.

Ministrul indian al petrolului, Hardeep Singh Puri, a declarat, joi, la o conferinţă de presă, că India va cumpăra petrol de oriunde ar putea obţine cel mai ieftin preţ.

Surse din industrie spun că rafinăriile indiene beneficiază de o reducere de 15-20 de dolari pe baril la petrolul rusesc pe bază de livrare, în comparaţie cu petrolul Brent.

Rusia trimite petrol Ural din porturile sale occidentale pentru transbordare către supertancurile Lauren II, Monica S, Catalina 7 şi Natalina 7, toate nave sub pavilion Panama cu destinaţie China, în timp ce Sao Paulo se apropie deja de India, potrivit unor trei surse comerciale şi datelor Eikon.

Pe baza datelor Eikon şi a bazelor de date maritime publice, Lauren II este administrată de Greetee din China şi deţinută de Maisie din China, Catalina 7 este deţinută de Canes Venatici din Hong Kong şi Natalina 7 de Astrid Menks din Hong Kong, ambele fiind administrate de Runne din China, în timp ce Monica S este deţinută de Gabrielle din China şi administrată de Derector. Sao Paulo este deţinută şi administrată de Rotimo Holdings, cu sediul în Cipru.

Reuters nu a putut contacta imediat proprietarii şi managerii din cauza lipsei de informaţii publice despre aceştia.

Directorul companiei chineze implicată în transporturi a estimat că un total de 18 supertancuri chineze şi alte 16 nave de dimensiunea Aframax ar putea fi folosite pentru transportul de ţiţei rusesc în 2023, suficient pentru a transporta 15 milioane de tone pe an sau aproximativ 10% din totalul exporturilor de petrol Ural.

Un VLCC poate transporta până la 2 milioane de barili, un vas Suezmax până la 1 milion de barili şi Aframax până la 0,6 milioane de barili.

În timp ce cea mai mare parte a ţiţeiului rusesc se îndreaptă acum către China, India şi Turcia cu nave ruseşti sau non-occidentale, sancţiunile G7 au dus la o penurie de tancuri mai mici, multe aparţinând companiilor greceşti şi norvegiene, necesare Rusiei pentru a-şi transporta ţiţeiul din porturile Mării Baltice iarna.

Rusia şi China nu au o flotă mare de nave din clasa gheţii, iar utilizarea VLCC-urilor chinezeşti le eliberează să călătorească din porturile baltice pentru a efectua transferuri de la navă la navă, către tancuri mai mari, în apele internaţionale, potrivit comercianţilor.

Această practică a apărut în datele de urmărire Eikon, inclusiv în apele internaţionale mediteraneene, executivul evidenţiind operaţiunile de lângă Ceuta, un oraş autonom spaniol de pe coasta de nord a Africii, şi Kalamata din Grecia, un oraş din peninsula Peloponez din sudul Greciei.

”Este extrem de costisitor şi nu are sens să foloseşti tancuri petroliere pentru gheaţă pe distanţe lungi”, a spus un trader de pe piaţa europeană, explicând de ce au fost folosite nave VLCC.

Un alt trader a spus că războiul şi sancţiunile din Ucraina au mărit cererea pentru tancuri petroliere mai mici şi au redus tarifele pentru navele mari, contribuind la reducerea unor costuri suplimentare cu care se confruntă Rusia.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 12:32
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 12:32 // Actual //  Ursu Victor

Deși sistemul bancar din Republica Moldova oferă dobânzi competitive, 90% din creditele noi accesate de agenții economici sunt destinate să acopere datoriile anterioare, iar doar 10% reprezintă finanțări noi. Mai mult, valoarea acestora este semnificativ mai mică decât depozitele bancare ale acestora, ceea ce indică o problemă economică profundă.

În cadrul emisiunii „Analize economice cu Veaceslav Ioniță”, expertul în politici economice a explicat că agenții economici au mai multe depozite decât credite, ceea ce este un semnal îngrijorător pentru economia țării. „Acest fenomen nu a mai fost înregistrat vreodată și reflectă o temere profundă a mediului de afaceri față de investiții”, a declarat Ioniță.

Analizând evoluția creditelor accesate, expertul a menționat că, deși volumul acestora a crescut semnificativ în ultimii ani, creditarea reală a fost extrem de scăzută. Astfel, din 2020 până în prezent, agenții economici au luat credite noi de 157,5 miliarde de lei, dar au întors datoriile vechi în valoare de 141,3 miliarde de lei, ceea ce face ca creditarea reală să fie de doar 16,2 miliarde de lei.

În ceea ce privește creditarea netă, Ioniță a subliniat faptul că în 2024, în primele trei trimestre, agenții economici au efectuat depozite bancare de 2,8 miliarde de lei, ceea ce a făcut ca creditarea netă să devină negativă, adică agenții economici au depozitat mai mulți bani în bănci decât au luat sub formă de credite.

„Această tendință de creditare netă negativă a persistat în 12 trimestre consecutive din 2020 până în prezent, ceea ce reflectă o fragilitate a mediului de afaceri și o lipsă de încredere în economia locală”, a adăugat expertul.

Veaceslav Ioniță a subliniat că acest fenomen este un semn clar al unei economii vulnerabile, în care agenții economici nu sunt dispuși să facă investiții, iar acest lucru se reflectă în creditarea netă scăzută și volumul în creștere al depozitelor bancare. În acest context, Ioniță a avansat prognoza că este nevoie de cel puțin zece ani pentru ca economia Moldovei să se restabilească la nivelul înregistrat înainte de criza bancară din 2014.

„În ciuda creșterii creditării, situația nu va începe să se îmbunătățească semnificativ până când creditarea netă nu va deveni pozitivă, ceea ce poate să se întâmple abia în 2025, dar cu o tendință clară de însănătoșire a economiei”, a concluzionat Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău