„O mare victorie pentru Polonia”. Canalul prin care polonezii nu vor mai depinde de ruși va fi gata anul acesta

13 Feb. 2023, 05:45
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
13 Feb. 2023, 05:45 // Actual //  bani.md

Polonia face eforturi să-şi reducă dependenţa de Rusia în traficul comercial prin crearea unui canal care să conecteze portul interior Elblag (nord) cu Marea Baltică, astfel ca navele poloneze să poată evita enclava rusă Kaliningrad, scrie EFE, preluată de Agerpres.
Proiectul, care va fi finalizat la sfârşitul acestui an, a fost inaugurat oficial la 17 septembrie 2022, dată simbolică la care este comemorată invazia sovietică a Poloniei, în 1939.

Principalul obiectiv al noului canal – care leagă Laguna Vistula de Marea Baltică – este să permită ieşirea în largul mării din portul interior Elblag fără ca navele poloneze să mai fie nevoite să utilizeze canalul construit de ruşi foarte aproape de Kaliningrad şi care traversează fâşia de pământ care separă acest golf de Marea Baltică.

„O mare victorie pentru Polonia”

Preşedintele Andrzej Duda a calificat drept „o mare victorie pentru Polonia, pentru patrioţii săi şi pentru toţi cei care înţeleg cuvântul suveranitate” şansa de a beneficia de o rută maritimă care „oferă Poloniei posibilitatea să se descurce pe cont propriu şi să nu mai depindă de deciziile Rusiei”.

Cu toate că ideea creării acestui canal a fost menţionată pentru prima oară în secolul al XVI-lea, această declaraţie de intenţie a căpătat contur abia la sfârşitul lui 2016 şi a trebuit să se aştepte până în 2019 pentru ca lucrările pentru construirea acestui canal de 1.300 de metri lungime să înceapă, a explicat pentru EFE directorul portului Elblag, Arkadiusz Zglinski.

Într-un interviu acordat prin e-mail, Zglinski a adăugat că „următoarea fază (a proiectului) va consta în dragarea sedimentelor Lagunei Vistula şi a fluviului” cu acelaşi nume.

„Cu această nouă rută, calea de acces la Marea Baltică se scurtează cu mai bine de 90 de kilometri şi va face ca portul Elblag să fie independent de tronsonul rus. Capacitatea traficului prin port va ajunge, de la un milion de tone anual în prezent, la circa 4 milioane de tone anual”, a dat asigurări Zglinski.

Una dintre cele mai dificile aspecte ale construirii canalului a reprezentat-o creşterea costurilor pe parcursul lucrărilor: bugetul, stabilit iniţial la circa 200 de milioane de euro, aproape că s-a dublat şi încă nu este clar dacă banii pentru faza finală vor veni de la guvernul central sau de la administraţia locală.

„Ecologia nu a fost niciodată o prioritate pentru Rusia”

În plus, au existat plângeri din partea unor grupuri ecologiste care au pus sub semnul întrebării necesitatea reală a acestui canal şi au subliniat că noua rută este construită într-o zonă protejată şi care face parte din reţeaua „Natura 2000″.

„Natura 2000″ este o reţea europeană de zone naturale protejate care cuprinde un eşantion reprezentativ de specii sălbatice şi habitate naturale de interes comunitar.

La inaugurarea canalului, Duda a recunoscut că „dispunem deja de alte porturi capabile să primească nave de mari dimensiuni”, dar a adăugat că importanţa acestui canal rezidă în faptul că „reprezintă un pas simbolic şi nu va mai trebui să cerem permisiune de traversare unei ţări ale cărei autorităţi îşi atacă şi îşi subjugă” vecinii, o referire directă la Rusia.

Pe de altă parte, ministrul polonez pentru transport maritim şi fluvial, Marek Grobarczyk, a comentat o plângere prezentată de autorităţile ruse referitoare la impactul pe care îl va avea asupra mediului acest canal şi a dat asigurări că „ecologia nu a fost niciodată o prioritate pentru Rusia”.

„Rupem ultimele legături simbolice ale dependenţei”

Invazia rusă în Ucraina a făcut Varşovia să devină conştientă de nevoia de a rupe lanţul de dependenţă faţă de Rusia în acest domeniu şi a urgentat eforturile de punere în aplicare ale unui plan care ani de zile nu a fost nimic altceva decât o simplă idee, comentează EFE.

Temerile guvernului polonez nu sunt neîntemeiate: între 2006 şi 2010, Rusia a interzis accesul în Laguna Vistula a navelor poloneze, cu prejudiciile economice aferente, pentru întreaga regiune.

Potrivit guvernului polonez, finalizarea şi viitoarea extindere a acestui canal va permite revitalizarea economiei acestei regiuni şi va deschide noi oportunităţi de comerţ pentru portul Elblag şi oraşele din apropiere.
Mai mult decât atât, canalul se doreşte a fi o demonstraţie a voinţei Poloniei de a deveni total independentă de orice fel de aprovizionare, cale de comunicare sau frontieră unde Rusia este prezentă sau are influenţă.

După cum a declarat premierul polonez Mateusz Morawiecki la inaugurarea canalului, „astăzi, renunţăm la dependenţa noastră faţă de Rusia şi deopotrivă faţă de Germania. Rupem ultimele legături simbolice ale dependenţei”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 16:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 16:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importurile de anvelope în Republica Moldova au atins un nivel record între 2024 și mai 2025, cu peste 1,29 milioane de unități aduse în țară și o valoare vamală totală de aproximativ 1,36 miliarde de lei. Potrivit unei analize detaliate realizate de economistul Iurie Rija, anvelopele pentru autoturisme au dominat cantitativ piața, reprezentând 78% din total (1.003.526 bucăți), dar doar 58% din valoarea totală, în timp ce anvelopele pentru camioane și autobuze au format 22% din volum, dar 42% din valoare, indicând o diferență clară de preț mediu între cele două categorii.

În 2024, au fost înregistrate vârfuri semnificative ale importului de anvelope pentru camioane în lunile septembrie și octombrie, cel mai probabil legate de pregătirile sezoniere pentru iarnă. În ianuarie 2025, importurile de anvelope pentru camioane s-au dublat față de aceeași lună a anului precedent, iar cele pentru autoturisme au crescut semnificativ, semnalând o activitate comercială intensificată. Cu toate acestea, în lunile aprilie și mai 2025 s-a observat o scădere accentuată a volumului și valorii importurilor, posibil din cauza reducerii cererii sau a ajustării stocurilor.

Prețul mediu al anvelopelor a crescut vizibil. În mai 2025, o anvelopă pentru autoturisme costa în medie 915 lei, comparativ cu 703 lei în mai 2024. În cazul anvelopelor pentru camioane, prețul mediu a atins 2.209 lei în mai 2025, dublu față de cel mai mic nivel din 2024. Această evoluție indică nu doar o inflație generală, ci și o posibilă reorientare a importatorilor spre branduri premium sau modele specializate.

China rămâne lider absolut în livrările de anvelope către Republica Moldova, cu 48,4% din volum, urmată de Turcia (16,4%), România (8,4%) și Ucraina (7,4%). Produsele chinezești domină atât segmentul de autoturisme, cât și cel de camioane. Pe de altă parte, în ceea ce privește valoarea importurilor, țări precum Germania, Ungaria și Slovacia ocupă o pondere semnificativă datorită exportului de anvelope din gama superioară. Turcia furnizează volume mari la prețuri relativ accesibile, iar Vietnamul începe să se evidențieze prin livrări de anvelope scumpe, în ciuda volumului modest.

Piața moldovenească de import este foarte concentrată. Trei companii — AGROPIESE TGR GRUP SRL, EXIMOTOR SA și ARIDAN CENTER SRL — controlează peste 40% din totalul volumului importat. AGROPIESE domină la anvelopele pentru camioane, în timp ce EXIMOTOR și ARIDAN se concentrează pe autoturisme. Unele firme, cum ar fi AUTO MOTION SERVICE SRL, se specializează în anvelope din gama premium, având cote valorice mai mari decât cele cantitative.

Analiza economistului Iurie Rija evidențiază o piață aflată în plină evoluție, sensibilă la tendințele internaționale de preț și la comportamentul consumatorului local. Se recomandă monitorizarea atentă a prețurilor și diversificarea furnizorilor pentru a limita dependența de China și a preveni șocurile în lanțurile de aprovizionare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO