Cel mai cumpărat aliment se scumpește din nou în piețele din Republica Moldova

13 Apr. 2023, 16:27
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
13 Apr. 2023, 16:27 // Actual //  bani.md

În prima jumătate a acestei săptămâni, în piețele din Chișinău, prețurile angro la ceapa galbenă din recolta 2022 au crescut cu 0,5-1 lei/kg, până la o medie de 15 lei/kg (0,83 dolari/kg). Pentru luna aprilie, creșterea prețului cepei pe piața moldovenească este un fenomen sezonier normal. Este surprinzător faptul că, în contextul „crizei cepei” paneuropene, următoarea rundă de creșteri de preț pentru acest produs în Moldova a început abia acum, și nu din primele zile ale lunii – ca, de exemplu cum a fost în Ucraina, Georgia, arată datele EastFruit.

Mai mult, de la mijlocul lunii martie, prețurile cu ridicata la ceapă în Moldova sunt în scădere (totuși, atins anterior un maxim istoric – 17 lei/kg, 0,91 dolari/kg). Analiștii EastFruit consideră că reducerea prețului cepei în a doua jumătate a lunii a fost cauzată de trei factori principali. În primul rând, majoritatea consumatorilor moldoveni nu erau pregătiți din punct de vedere psihologic să plătească un preț atât de mare pentru o legumă obișnuită inclusă în dieta zilnică. În al doilea rând, cumpărătorul – atât angrosist, cât și simplu neprofesionist – nu era pregătit să plătească atât de mult pentru mărfuri evident de calitate scăzută care au rămas în depozitele producătorilor agricoli locali. În al treilea rând, pe piața din Moldova a apărut în luna martie ceapa egipteană, tot de calitate scăzută și în cantități mici, dar acest produs a funcționat ca factor de presiune asupra situației prețurilor.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Totuși, potrivit operatorilor de pe piață, săptămâna trecută au fost vândute ultimele stocuri rămase de ceapă moldovenească. Acum piața locală este complet dependentă de importurile acestui produs până cel puțin la începutul lunii iunie (din moment ce recoltarea cepei locale de iarnă va începe nu mai devreme de a treia decadă a lunii mai). Într-o astfel de situație, prețul cepei importate este de fapt garantat să crească.

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII