Cine îngroapă petroliștii mici și reduce numărul benzinăriilor

16 Iun. 2023, 10:33
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
16 Iun. 2023, 10:33 // Actual //  Lupu Eduard

Pe parcursul anului trecut, numărul benzinăriilor din Moldova a scăzut cu 20%. În același timp, unii participanți la piață vorbesc despre aproape jumătate din numărul total de benzinării închise. Ei atribuie acest lucru reglementării stricte a pieței și marjelor specifice extrem de inechitabile care nu acoperă costurile cu amănuntul. ANRE este la curent cu problema, dar crede în continuare că sunt prea multe benzinării în Moldova. Ministrul Energiei, Victor Parlicov recunoaște că reglementarea este dăunătoare pentru piață, dar schimbarea nu este încă posibilă. Experții îndeamnă chiar procuratura să afle a cui intenție este de a distruge micile afaceri cu combustibili, scrie businesspages.md.

Ce s-a întâmplat?

Piața carburanților din Moldova a suferit schimbări majore în ultimele șase luni, dar nu în favoarea micilor petroliști. Benzinăriile se închid, iar tot mai multe companii de combustibil suferă pierderi.

Potrivit Agenției Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), 60 de benzinării au fost închise în cursul anului, din martie 2022 până în martie 2023. La sfârșitul lunii martie, numărul lor era 645. Ulterior, la sfârșitul lunii mai, s-a aflat că benzinăriile Tirex Petrol au fost închise – vorbim de 80 de benzinării.

Unul dintre participanții la piață, care a insistat pe anonimat, chiar și companiile mari, printre care Rompetrol și Lukoil, se confruntă cu dificultăți, ca să nu mai vorbim de micii antreprenori care dețin 1-2 benzinării. Potrivit acestuia, aproximativ jumătate dintre benzinării nu funcționează în Moldova, iar majoritatea sunt situate în mediul rural, în localitățile rurale.

Totuși, judecând după datele oficiale, din 705 de benzinării care au fost anul trecut, 140 de benzinării, sau 20%, au fost închise.

Interlocutorul susține că următoarea rețea de benzinării care  se poate închide este Vento. Compania însăși nu a răspuns la solicitări pentru comenta situația.

Tirex Petrol, reamintim, la anunțarea închiderii benzinăriilor, a dat vina pe mecanismul de reglementare a prețului la carburanți, în care ANRE stabilește prețuri maxime la benzină și motorină, care nu acoperă costurile companiei pentru întreținerea benzinăriilor și plata salariilor angajaților.

Poziția ANRE

La rândul său, autoritatea de reglementare nu și-a ascuns niciodată poziția față de benzinării: ANRE consideră că sunt prea multe raportat la numărul de mașini, iar pentru a reduce costurile mari de întreținere a benzinăriilor, de care s-au plâns companiile de carburanți, este necesară reducerea numărului de benzinării.

În același timp, pierderile suportate de vânzătorii de produse petroliere îngrijorează ANRE, pentru că aceștia plătesc comisioane autorității de reglementare în funcție de veniturile lor.

Drept urmare, ANRE a decis modificarea Metodologiei de calcul și aplicarea prețurilor la produsele petroliere, și anume mecanismul de calcul al marjei specifice pentru comercianții cu amănuntul de carburanți (acum este de 2,91 lei pe litru). „Din cauza începerii războiului din Ucraina, unele piețe străine tradiționale au devenit inaccesibile pentru importatorii din Moldova și, cel mai important, au fost întrerupte lanțurile importante de aprovizionare cu produse petroliere. Acești doi factori principali au condus la o creștere semnificativă a costului de livrare a combustibilului în țara noastră și au redus semnificativ atractivitatea prețurilor pe unele piețe”, potrivit răspunsul ANRE.

Agenția a adăugat că, din aceleași motive, autoritatea de reglementare a exclus anterior coeficientul de 10 la sută pentru creșterea eficienței pieței petrolului, care a fost folosit în calcule.

Acum au decis să ia în calcul inflația, dar nu toate 28,7% (nivel mediu anual), ci doar 10%. Autoritatea de reglementare a asigurat că „în niciun caz nu își asumă dreptul de a limita rata inflației, ci determină doar nivelul maxim de indexare anuală a marjei specifice de tranzacționare. ”Cu toate acestea, de ce indexarea a fost limitată la zece la sută și nu a ținut cont de rata reală a inflației, agenția nu a explicat. A ieșit aproape ca și cu indexarea pensiilor – inflația este de aproape 30%, iar indexarea este de 15%, pentru că nu există bani pentru una mare.

Totodată, agenția a adăugat că includerea inflației în marjă nu înseamnă creșterea acesteia de la 1 iulie (de obicei, marja este stabilită pentru șase luni): date referitoare la activitățile de import și angro și vânzările cu amănuntul de produse combustibile”.

ANRE i s-a solicitat să furnizeze calcule în ce constă marja comercială în cifre: cât este costul pe litru de combustibil pentru transportul și depozitarea combustibilului, marja instalației, costul asigurării, descărcarea și încărcarea combustibilului, costurile de vânzare cu amănuntul pe litru și profitul inclus în marjă.

În acest sens, ANRE a remarcat că la stabilirea marjei, cheltuielile sunt determinate exclusiv la nivel general de industrie, și nu pe un exemplu individual al fiecăruia dintre cei peste 80 de operatori operativi. Prin această abordare, consideră Agenția, ar fi incorect să se detalieze nivelul exact al fiecărei componente individuale a costurilor, deoarece, în funcție de modelul de afaceri utilizat, un jucător de pe piață poate avea o cheltuială neobișnuită pentru un alt operator. . „De regulă, costurile specifice diferă semnificativ între companii în sus sau în jos, ceea ce, odată cu abordarea generală a industriei de calculare a marjelor, face posibilă compensarea cheltuielilor între unul sau altul. De exemplu, în structura costurilor unei companii care nu deține propriile benzinării, o componentă semnificativă a costului de leasing operațional, care implică beneficiul locatorului. În timp ce în cazul unei firme care administrează propriile stații se scad costurile de amortizare ale activului”, a subliniat ANRE.

Poziția participanților pe piață

Participanții de pe piață nu sunt de acord cu această abordare. Au prezentat alte calcule. Potrivit unui interlocutor, costurile retailerului constau din trei componente: cumpărarea combustibilului în vrac, costurile de vânzare cu amănuntul și profitul. „Dacă luăm în considerare plățile către fabrica de producție, costul combustibilului importat înmulțit cu cursul, costul asigurării, transportul, manipularea, salariile angajaților benzinăriei și alte costuri aferente acestuia (închirierea, uzura echipamentelor, facturi de utilități, taxe locale), atunci marja minima fără profit este de 3,62 lei pe litru, si nu de 2,91 lei, cât este acum.

Anterior, Asociația Investitorilor Străini (FIA) a atras atenția asupra marjei scăzute de mai multe ori. La sfârșitul anului trecut, ea a apelat la autoritate de reglementare cu o scrisoare în care arăta care ar trebui să fie de fapt marja. „Dacă luăm în calcul o inflație de 33,9%, marja comercială ar trebui stabilită la 3,51 lei pe litru. În același timp, dorim să remarcăm că unele cheltuieli din acest sector au depășit semnificativ acest nivel al inflației…”, se arată în scrisoare. Asociația a mai arătat că la elaborarea actualei formule de preț marginal s-au luat în considerare costurile suportate în perioada 2016-2019, prin urmare, la calcularea marjei, componenta de cost inițială a fost subestimată. „Suntem conștienți de situația dificilă actuală de pe piața de energie și de impactul rezultat asupra consumatorilor, dar acest lucru va permite sectorului să își continue operațiunile fără întrerupere și să se asigure că piața este aprovizionată cu produsele petroliere necesare”, a declarat FIA a susținut.

Între timp, disponibilitatea combustibilului, potrivit interlocutorului BP, s-a înrăutățit de multe ori, mai ales în satele îndepărtate, unde nu veți găsi o singură benzinărie pe 40 de km, pentru că s-au închis benzinăriile mici. „Se pare că ANRE acționează în interesul marilor companii, obligându-le pe cele mici să închidă. Dar acest lucru nu este posibil: oamenii au cheltuit bani, și-au început propria lor afacere mică și o ucizi cu regulile tale nedrepte ”, s-a plâns el.

Poziția Ministerului Energiei

Ministrul Energiei, Victor Parlicov, continuă să se opună reglementării stricte a pieței combustibililor. Potrivit acestuia, mecanismul de limitare a prețurilor, care a fost introdus atunci, este o decizie politică. „Aceasta este reacția politicienilor de a preveni rapid o creștere necontrolată a prețurilor cu un instrument administrativ”, a precizat Parlicov.

Ministrul a subliniat că problema fundamentală este că în cazul liberalizării pieței. Consiliul Concurenței și-ar putea îndeplini funcțiile de control în raport cu comportamentul companiilor, dar până acum acest lucru nu s-a făcut. Parlicov a spus că incapacitatea autorităților de a rezolva problema cu Consiliul Concurenței duce la faptul că menținem reglementări pe piața produselor petroliere, iar unele companii încep să aibă mari dificultăți financiare cu închiderea ulterioară.

Un alt motiv, în opinia sa, este marja, care pur și simplu nu poate fi stabilită corect: „Nu există marja corectă pe o piață concurențială. ANRE, cât poate, îl stabilește așa cum este. Dacă agenția îl stabilește prea sus, nu va avea niciun sens, iar dacă este prea scăzut, atunci unele companii pur și simplu nu se vor încadra în el și vor începe treptat să părăsească piața. Ce se întâmplă. Dar vorbim de concentrarea în retail, care va crește, concentrarea în piața angro nu este aceeași.”

El a mai confirmat că „densitatea” benzinăriilor din Moldova este mai mare decât în ​​regiune. Totuși, ministrul este sigur că aici trebuie să decidem – dacă vrem prețuri mici, atunci avem nevoie de concurență și de mai puține stații care vor vinde mai mult combustibil. Deci costurile unitare vor fi mai mici. Dar asta necesită o grămadă normală și calitatea drumurilor.

„Nu există catastrofă în Moldova. Dacă eliminați marja, va fi mai puțin rău. Pentru că oamenii de la sate sunt gata să plătească cu 1-2 lei mai mult pe litru, doar pentru a avea combustibil în apropiere. Nu cred că „a face un plafon pentru toți” este cea mai bună abordare”, a subliniat el.

Opinia expertului

Expertul economic Veaceslav Ioniță consideră că Procuratura ar trebui să se ocupe de dosar, întrucât există jucători rău intenționați în interesul marilor companii, în urma căreia nu 1-2 persoane dau faliment, ci cel puțin 20% din piață. „Dar în Moldova, cineva care a furat un morcov este băgat în închisoare, iar cel care delapidat oamenii nu este responsabil pentru nimic”, se arată indignat Ioniță. În opinia sa, actuala reglementare teribilă a prețurilor este un lobby de monopol ascuns. „Cel puțin 70 de bani pe litru de costuri de transport ar fi trebuit adăugate la costurile benzinăriilor regionale – acest lucru este valabil mai ales pentru regiunea de nord”, a dat un exemplu expertul.

Dar consumatorul?

Iar consumatorul încă plătește pentru combustibil și se bucură când devine mai ieftin. În același timp, calitatea lasă adesea mult de dorit – este diluat, umplut insuficient sau turnat standard în loc de premium. Așa au arătat inspecțiile la benzinăriile deținute de patru companii de carburanți.

Consumatorului nu îi pasă de suferința afacerii cu combustibili – majoritatea cred că aceasta este una dintre cele mai profitabile afaceri. Dar consumatorul ce va face atunci când sunt și mai puține benzinării și va fi nevoie de câteva zeci de kilometri pentru a ajunge la cea mai apropiată? Așa este – să ceară ordine de la ANRE, dar dacă va reuși să-l restabilească este o mare întrebare.

Ioniță crede că pe termen scurt, consumatorul beneficiază de o reglementarea strictă a prețurilor, însă pe termen monopoliștii își vor încasa profiturile.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

Realitatea Live

10 Mai 2024, 17:11
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
10 Mai 2024, 17:11 // Actual //  Lupu Eduard

Biroul de Reintegrare din Republica Moldova a raportat că în primul trimestru al anului 2024, ponderea exporturilor din regiunea transnistreană către Uniunea Europeană a atins un nivel impresionant de 80,9%, iar cea a importurilor a constituit 56,3%. Aceste cifre reflectă o orientare economică fermă către Vest, care este un obiectiv strategic al Republicii Moldova pentru a contracara tendințele secesioniste ale Tiraspolului și pentru a diminua legăturile cu Federația Rusă.

Marcarea Zilei Europei este considerată deosebit de semnificativă pentru Republica Moldova, având în vedere aspirațiile sale de integrare europeană și procesul de soluționare a conflictului transnistrean. Beneficiile integrării europene sunt evidente în regiunea transnistreană, unde proiectele de dezvoltare finanțate de Uniunea Europeană contribuie la îmbunătățirea infrastructurii, accesului la educație și servicii de sănătate, precum și la extinderea oportunităților economice, inclusiv de export și import către și din UE.

Potrivit biroului, în primul trimestru al anului 2024, principalele destinații din UE pentru agenții economici din regiunea transnistreană au fost România, Polonia, Germania, Slovacia și Bulgaria. Această tendință de creștere a exporturilor către UE demonstrează importanța și beneficiile integrării economice și politice cu Europa pentru întreaga regiune a Moldovei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău