AIE vine cu vești bune! Prognozează o temperare a pieței petrolului în a doua jumătate a anului. Benzina se ieftinește

16 Iun. 2022, 12:47
 // Categoria: Actual // Autor:  Dumitrita Culiuc
16 Iun. 2022, 12:47 // Actual //  Dumitrita Culiuc

În ultimul său raport lunar pe piața petrolului din 15 iunie, Agenția Internațională pentru Energie (AIE) prognozează o posibilă reechilibrare a pieței petrolului în a doua jumătate a acestui an, datorită creșterii ofertei OPEC+ și eliberării de rezerve strategice, împreună cu creșterea temperată a cererii de petrol.

Potrivit raportului, capacitatea globală de rafinare a petrolului este programată să se extindă cu 1 mb/zi în 2022 și 1,6 mb/zi în 2023, Cu toate acestea, se așteaptă ca piețele produselor să rămână restrânse, cu o preocupare deosebită pentru aprovizionarea cu motorină și combustibili pentru aviație (kerosen).

„După șapte trimestre consecutive de extrageri considerabile de stocuri, încetinirea creșterii cererii și o creștere a ofertei mondiale de petrol până la sfârșitul anului ar trebui să ajute piețele mondiale de petrol să se reechilibreze. Totuși, AIE menționează în Raport că aceste așteptări s-ar putea dovedi de scurtă durată, pe măsură ce sancțiunile mai dure împotriva Rusiei vor intra deplin în vigoare, iar cererea de petrol din China își va reveni în urma ridicării restricțiilor generate de Covid-19.” se arată într-un comunicat publicat de Agenția pentru Eficiență Energetică (ANRE).

Cu toate acestea, tendințele curente de pe piața europeană arată un nivel tot mai ridicat al cererii, în special pentru motorină din cauza dependenței de livrările din Federația Rusă. Până la declanșarea războiului din Ucraina, importurile din Rusia reprezentau aproximativ 15% din consumul de motorină al Europei. La toți acești factori se adaugă și o scădere de procesare din centrul Europei generată de incidentul mecanic de la o unitate de distilare a țițeiului de la rafinăria Schwechat (Austria), fapt care a impus ca guvernul Ungariei să recurgă la eliberarea unei părți din rezervele strategice, conform Reuters.

În consecință, în cadrul ultimelor sesiuni de la burse, se atestă tendința  atipică de depășire a cotațiilor Platts la motorină pe cele de la benzină. O situație similară a fost înregistrată la sfârșitul lunii martie, începutul lunii aprilie atunci când prețurile la motorină chiar au depășit prețurile pentru benzină. Pentru comparație, dacă la 1 iunie, cotația Platts la benzină era mai mare decât cotația la motorină cu 99 $/tona, atunci la data de 15 iunie, cotația la motorină a depășit cu 42 $/tona pe cea de la benzină.

În acest context, ANRE a publicat prețurile la carburanți pentru mâine, 17 iunie, fiind atestată scăderea prețului la benzină după o perioadă îndelungată de creștere constantă.

Astfel, vineri, 17 iunie, benzina va fi mai ieftină cu 10 bani și va costa 33,80 de lei. În același timp, motorina se va scumpi și ajunge la 32,24 de lei.

 

Realitatea Live

12 Aug. 2022, 06:00
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
12 Aug. 2022, 06:00 // Actual //  Lupu Eduard

Ministerul Economiei a anunțat recent consultări publice cu privire la un proiect de Hotărâre de Guvern care să favorizeze importul de produse petroliere europene în Republica Moldova.

Esența modificării este excluderea certificării obligatorii a produselor petroliere în cazul importului direct al acestora de la un producător dintr-un stat membru al Uniunii Europene.

„Facilitarea accesului pe piața Republicii Moldova a produselor petroliere principale (a benzinei și motorinei) importate direct de la producătorii acestora amplasați într-un stat membru UE. Astfel, se vor recunoaște documentele eliberate de producător prin care se confirmă calitatea produselor petroliere (declarația de conformitate și raportul de inspecție). Respectiv decade necesitatea efectuării obligatoriu a prelevării probelor și încercărilor de laborator efectuate la etapa importului pe teritoriul vamal al Republicii Moldova”, se spune în modificările propuse.

Interesele au aruncat în aer amendamentul salvator

Inițiativa legislativă a apărut după publicarea raportului Comisiei parlamentare speciale conduse de deputatul Radu Marian, formată după ce în această primăvară s-a accentuat deficitul de produse petroliere. Președintele Republicii Moldova, Maia Sandu a atras atenția asupra acestei probleme și a convocat Consiliul de Securitate. Dânsa a cerut rezolvarea grabnică a problemei.

La acea vreme, deficitul de motorină a stârnit un șir de probleme. Prețul angro era mai mare față decât prețul la pompă. Or, acest lucru a stârnit nemulțumirea în rândul agricultorilor, care amenințau cu proteste în cazul în care statul nu le compensează 100% din acciza la motorină.

Un nou amendament, speculanții de carburanți fac lobby  

Revenind la legea produselor petroliere, Comisia specială propune reducerea cheltuielilor cu 2 bani per litru la petroliștii din Republica Moldova, care au companiile mamă în România.

O inițiativă, bună, însă cauza deficitului produselor petroliere din Republica Moldova este alta. Este vorba de speculațiile, cu schema de revânzare a carburanților. Potrivit statisticilor, confirmate de declarațiile ANRE, combustibilul a fost importat în țară în cantități suficiente. Dar, de fapt, a rămas la comercianții care l-au revândut. Fiecare importator are propriul său comerciant speculator-dealer care cumpără volume importate și creează un deficit artificial.

În plus, absența restricțiilor legale permite nerezidenților să vândă combustibil pe teritoriul Republicii Moldova în portul Giurgiulești fără licențe speciale. Conform acelorași scheme, combustibilul rusesc este furnizat de acolo în Ucraina cu implicarea misterioasei companii offshore Euronova. Despre acest lucru a scris bani.md anterior. Este vorba de o schemă de revânzare a carburanților prin care gigantul rus Gazprom vinde carburanți în Ucraina prin portul Giurgiulești via portul Constanța. Danube Logistics SRL, controlată de BERD (100%)  și care operează Portul Giurgiulești, activează drept traider petrolier, facilitând tranzitarea carburanților spre Ucraina. Transportul se face pe calea ferată.

Autoritățile au înțeles problema, dar ridică din umeri

Problema cu criza carburanților nu e recentă. Anul trecut, de exemplu mai multe benzinării și-au suspendat activitatea din lipsă de carburanți. Respectiv, cei de la guvernare au înțeles că problema lipsei carburanților e una artificială și au vrut să o soluționeze. Astfel s-a vrut limitarea vânzărilor angro a carburanților, respectiv s-a născut celebrul amendament la legea carburanților – Marian – Bolea.

Amendamentul includea limitarea vânzării angro a produselor petroliere. Era vorba de comercializarea angro doar în lanțurile de comerț cu amănuntul. Este lesne de înțeles că nu le-a fost pe plac speculanților din piață, iar în lectura a doua detaliul cu limitările de comercializare a dispărut.

Povestea continuă, în condițiile în care în actualul amendament, cineva a avut grijă ca deficitul carburanților să nu fie soluționat.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău