ASP vine cu precizări suplimentare referitor la achizițiile publice

28 Iun. 2021, 13:28
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
28 Iun. 2021, 13:28 // Actual //  MD Bani

Din cauza speculațiilor informatțiilot eronate referitor la subiectul procedurii de achiziții ce vizează documente statale, în special a actelor de identitate din sistemul național de pașapoarte, permiselor de conducere și certificatelor de înmatriculare, Agenția de Servicii Publice (ASP) vine cu precizări suplimentare.

Achiziția publică respectivă a fost doar inițiată în anul 2021, fără alocarea mijloacelor financiare în bugetul ASP pentru anul 2021. Nemijlocit achiziția va fi realizată în anii 2022-2023, cu alocarea sumelor necesare în bugetele ASP pentru anii 2022 și 2023, necesare pentru realizarea contractului respectiv, încheiat în rezultatul licitației publice. Subliniem faptul, că pentru a evita o eventuală îndatorare financiară a ASP, procedura de achiziție include clauze contractuale obligatorii privind efectuarea achitărilor cu producătorii – doar după perfectarea documentelor de către ASP. În același timp, având în vedere că ASP este o instituție publică și își desfășoară activitatea în baza autonomiei financiare (potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr.314/2017 cu privire la constituirea ASP), mijloacele financiare pentru achiziționarea blanchetelor urmează să fie alocate din bugetul ASP, se arată în comunicatul ASP.

Necesitatea de organizare a procedurilor de achiziții publice pe parcursul anului 2021, este argumentată din punct de vedere procedural și tehnologic, deoarece desfășurarea procedurilor respective include un ansamblu de activități ce urmează să fie derulate în cadrul unui termen îndelungat, de cel puțin 12 luni calendaristice (proceduri de achiziție, proceduri de implementare și confecționare a blanchetelor, configurarea și corelarea întregului sistem tehnologic de confecționare și personalizare a documentelor cu toate procesele tehnice aferente și alte activități conexe).

Întru utilizarea resurselor externe şi informarea mediului de afaceri din exterior, în conformitate cu prevederile art. 29 din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice, ASP a publicat Anunţul de intenţie şi Anunțul de participare privind achiziția publică a bunurilor nominalizate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, în limba română și limba engleză. Actele nominalizate pot fi accesate pe link-urile:

         -Anunț de intenție în limba română: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:237115-2021:TEXT:RO:HTML&src=0
-Anunț de participare în limba română: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:240111-2021:TEXT:RO:HTML&src=0
-Anunț de participare în limba engleză: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:252051-2021:TEXT:EN:HTML&src=0

Cerințele și sarcinile tehnice, înaintate în cadrul unor asemenea licitații, sunt elaborate în baza standardelor internaționale (ICAO DOC 9303, ISO 7816, ISO 14443, ISO 15417 etc.), fiind aplicabile documentelor de înregistrare, documentelor de călătorie și actelor de identitate.

Pachetul de documente aferent acestei licitații a fost solicitat de către 4 operatori economici:

  • Certsign (România);
  • Tipo Direct (Moldova);
  • Garsu Pasaulis (Lituania);
  • Muhlbauer (Germania).

La data de 24.06.2021, ora 15:00, prin platforma SIA RSAP (MTender), a avut loc deschiderea ofertelor la procedura de achiziţie publică nominalizată. Potrivit informaţiei plasate pe platforma SIA RSAP (MTender), la concurs au depus ofertele 3 operatori economici:

  • Certsign (România);
  • ANY BiztonsagiNyomdaNyrt (Ungaria);
  • Garsu Pasaulis (Lituania).

Conform procedurilor de achiziții publice, ASP a inițiat deja examinarea ofertelor depuse.

Comparația licitațiilor din anul 2012 și din anul 2017:

În anul 2012 a fost organizată licitația cu privire la achiziționarea carnetelor pașapoartelor cu cip integrat (1500000 de carnete). Această licitație  a fost organizată, în premieră, nu de către o autoritate contractantă (ÎS ”CRIS ”Registru”), dar de către Ministerul Finanțelor care nu era beneficiarul blanchetelor. Beneficiarii blanchetelor au fost  ÎS ”CRIS ”Registru”, Biroul Migrație și Azil și Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene.

În rezultatul licitației, organizate de către Ministerul Finanțelor, compania ”Gemalto” SA a devenit câștigătoare cu una din cele mai scumpe oferte. Prețul acceptat de către Ministerul Finanțelor a constituit 5,90 euro pentru fiecare carnet de pașaport al  cetățeanului RM (pe când prețul minim propus de compania ”Oberthur Technologies” a fost de 4,7 euro).

Neavând un alt temei conform legislației cu privire la achiziții, în baza Hotărârii Guvernului nr.776/2012 ” cu privire la împuternicirea Întreprinderii de Stat “Centrul Resurselor Informaţionale de Stat “Registru” pentru semnarea contractului privind achiziţionarea carnetelor de paşapoarte cu cip integrat, această întreprindere a fost împuternicită să negocieze și să semneze contractul cu câștigătorul licitației (”Gemalto” SA).

Această licitație și organizarea executării contractului a durat circa 3 ani. Procedura licitației a avut loc în anii 2011-2012, contractul a fost senat în anul 2013, iar prima livrare a fost efectuată la sfârșitul anului 2014.

În anul 2017 ÎS ”CRIS ”Registru” a organizat licitația cu privire la achiziționarea carnetelor pașapoartelor cu cip integrat (1500000), cu  aceleași cerințe tehnice față de carnete. În cadrul licitației au participat 4 companii, inclusiv ”Garsu Pasaulis” și ”Gemalto” SA.

 De menționat, că la această licitație compania ”Gemalto” SA a înaintat oferta cu prețul mai mic (3,85 euro) decât oferta ”Gemalto” SA din 2012. Dar în rezultatul licitației oferta  companiei UAB ”Garsu Pasaulis” cu prețul de 3,60 euro pentru fiecare carnet de pașaport a fost recunoscută ca oferta câștigătoare.

ASP respinge toate insinuările şi suspiciunile precum că în procesul menţionat ar fi fost admise careva nereguli sau abuzuri. Venim şi pe această cale cu solicitarea către toţi acei interesaţi de activitatea ASP să se abţină de la speculaţii. ASP își rezervă dreptul să se adreseze în instanță de judecată pentru a apăra imaginea instituției.

Agenția Servicii Publice este deschisă pentru a oferi orice informaţii veridice despre activitatea sa şi mizează pe corectitudinea tuturor celor care sunt interesaţi de respectivele informaţii.

Realitatea Live

20 Nov. 2025, 17:55
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
20 Nov. 2025, 17:55 // Actual //  MD Bani

Maib, Veo Worldwide Moldova și Dyninno – cei mai apreciați angajatori din Republica Moldova. Află ce alte companii au intrat în clasamentul realizat de platforma wherewework.md

  • Maib, Veo Worldwide Moldova și Dyninno ocupă primele trei poziții în Top Angajatori wherewework Moldova 2025;
  • Maib urcă pe locul 1, de pe locul 3 în 2024;
  • Cegeka Moldova și Roslin intră pentru prima dată direct în top 10;
  • Pentru prima dată, topul include și clasamente pe industrii.

Chișinău – 18 noiembrie 2025: Maib, Veo Worldwide Moldova, Dyninno, Cegeka Moldova și Roslin sunt cele mai apreciate companii de către propriii angajați, potrivit Top Angajatori wherewework Moldova, un proiect wherewework.md, cea mai mare comunitate online a angajaților din Moldova și una dintre cele mai importante din Europa Centrală și de Est.

Topul a fost realizat pe baza feedbackului oferit în mod anonim de angajați, în perioada 16 noiembrie 2024 – 31 octombrie 2025. Clasamentul wherewework Moldova este singurul top bazat exclusiv pe opiniile angajatilor și nu pe percepția publică sau campaniile de imagine ale companiilor.

Poziția fiecărei companii în clasament a fost stabilită pe baza notei generale (70%) și a evaluărilor pentru cinci criterii suplimentare, fiecare cu o pondere de 6%, considerate esențiale de către angajați: oportunități de avansare, pachet salarial, echilibrul între viața profesională și cea personală, management, proceduri și valori organizaționale.

O noutate a ediției din acest an este faptul că, pentru prima dată în istoria clasamentului, rezultatele sunt disponibile și pe industrii. Acest lucru îi ajută pe angajați să compare mai ușor angajatorii de top din diferite sectoare și oferă un reper credibil pentru specialiștii în HR în evaluarea culturilor organizaționale.

În ediția din acest an, primele trei poziții sunt ocupate de aceleași companii ca în 2024: Maib, Veo Worldwide Moldova și Dyninno. Ascensiunea Maib pe primul loc reprezintă una dintre cele mai remarcabile evoluții. Dacă în 2024 banca se afla pe poziția a treia, anul acesta a reușit să urce în fruntea clasamentului, datorită aprecierilor constante ale angajaților pentru mediul de lucru, cultura internă, stabilitate, programele de dezvoltare profesională și atmosfera organizațională.

„Această recunoaștere confirmă că la Maib oamenii sunt în centrul a tot ceea ce facem. Locul I în topul wherewework Moldova reflectă angajamentul nostru continuu de a crea un mediu de lucru bazat pe o cultură a inovației, aprecierii și dezvoltării, un loc în care fiecare angajat se simte valoros, ascultat și motivat să crească. Cultura Maib este despre oameni, energie și dorința de a face lucrurile mai bine zi de zi. Vom continua să o dezvoltăm, astfel încât să atragem și să păstrăm cei mai buni profesioniști, să asigurăm un mediu de lucru conform celor mai bune practici, încurajând performanța, dezvoltarea personală și profesională a echipei Maib la toate nivelurile”, spune Svetlana Bodaci, Director Resurse Umane Maib.

În premieră pentru Top Angajatori wherewework Moldova, două companii noi intră direct în top 10: Cegeka Moldova, furnizor internațional de servicii IT și soluții software, și Roslin, companie specializată în dezvoltarea de software de management și servicii de call-center pentru industria transporturilor. Apariția lor în clasament subliniază evoluția pieței muncii și interesul tot mai mare al angajaților pentru organizațiile care investesc în dezvoltare profesională, tehnologii moderne și medii de lucru orientate spre performanță.

„Ca în fiecare an, topul Angajatori wherewework Moldova reflectă vocea reală a angajaților, nu imaginea proiectată de companii. Faptul că vedem o diversificare tot mai mare a industriilor prezente în clasament arată că tot mai multe companii, indiferent de domeniu sau mărime, investesc cu adevărat în experiența angajaților. Clasamentul din acest an arată o maturizare a pieței muncii, în care transparența, respectul față de oameni și echilibrul între viața profesională și cea personală devin criterii esențiale de performanță organizațională. Piața muncii din Moldova devine tot mai complexă și mai competitivă. Angajații nu mai caută doar un loc de muncă stabil, ci un mediu care îi respectă, îi dezvoltă și le oferă sens. Pentru companii, experiența pe care o oferă angajaților a devenit un diferențiator strategic”, declară Costin Tudor, CEO wherewework.

Topul celor mai apreciați 10 angajatori în Republica Moldova:

  1. maib
  2. Veo Worldwide Moldova
  3. Dyninno
  4. Cegeka Moldova
  5. Roslin
  6. Kaufland Moldova
  7. Victoriabank
  8. DRÄXLMAIER Group Moldova
  9. METRO Moldova
  10. Moldindconbank

Clasamentul wherewework Moldova pe industrii:

 Bănci

  1. maib
  2. Victoriabank
  3. Moldindconbank

BPO&Servicii

  1. Veo Worldwide Moldova
  2. Dyninno
  3. Roslin

IT&C

  1. Cegeka Moldova
  2. Amdaris
  3. Endava Moldova

Retail

  1. Kaufland Moldova
  2. METRO Moldova
  3. Linella

Producție industrială

  1. DRÄXLMAIER Group Moldova
  2. Gebauer & Griller Moldova
  3. SE Bordnetze Moldova

Telecomunicații

  1. Orange Moldova
  2. Moldcell
  3. Moldtelecom

Topul general integral va fi disponibil pe wherewework.md.

Dacă vrei să-ți evaluezi și tu angajatorul în mod anonim, înregistrează-te pe wherewework.md și, în felul acesta, vei contribui la procesul de transparentizare și informare în piața muncii din Republica Moldova.

Despre wherewework.md:

wherewework.md face parte din rețeaua internațională wherewework, o platformă creată pentru a conecta într-un mod transparent și eficient angajații și angajatorii. Platforma oferă candidaților informații relevante despre angajatori și experiența de lucru în companii, iar organizațiilor le pune la dispoziție soluții pentru construirea brandului de angajator și pentru recrutare țintită.

Rețeaua de platforme wherewework este prezentă în 14 țări, alături de Republica Moldova, în România, Polonia, Cehia, Grecia, Ungaria, Ucraina și Bulgaria, precum și în Algeria, Egipt, Maroc, Tunisia, Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite. Cu peste 5 milioane de utilizatori la nivel internațional, wherewework este una dintre cele mai mari platforme dedicate relației angajat-angajator din regiunile Europa Centrală și de Est (CEE) și Orientul Mijlociu și Africa de Nord (MENA).

 

 

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII